امروز:سه شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۸ نسخه اصلی خبرگزاری

آخرین خبرها از اولین طرح قطار تندرو در ایران

پیشرفت ۱۴ درصدی پروژه راه آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان

پیشرفت ۱۴ درصدی پروژه راه آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان

قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان اولین طرح قطار تندرو در ایران است که هم‌اکنون در حال ساخت است که بنا به گفته معاون وزارت راه و شهرسازی این مسیر ریلی در مرحله اولیه اجرایی حدود ۱۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان اولین طرح قطار تندرو در ایران است که هم‌اکنون در حال ساخت است. این خط‌آهن زمان سفر بین تهران و اصفهان را کاهش می‌دهد و از شهر قم نیز می‌گذرد. همچنین اصفهان و قم را به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی، مهمترین فرودگاه بین‌المللی ایران، متصل می‌کند و مسافرت هوایی بین‌المللی را برای مسافران قم و اصفهان آسان‌تر می‌کند. کارهای عمرانی توسط انبازگروه چینی به رهبری شرکت مهندسی راه‌آهن چین انجام می‌شود.

 

بنابراین گزارش، چندی پیش وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مصوبه ابلاغی از سوی معاون اول رئیس جمهوری در خصوص مجری احداث راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان و قم-اراک گفته بود: «با توجه فراهم شدن تضامین مالی از سوی طرف خارجی این طرح ریلی با حفظ مسئولیت قانونی راه‌آهن، اختیارات از شرکت راه‌آهن به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل تفویض شد.»

 

بنا به گفته «محمد اسلامي» در این مصوبه اختیارات را توسط شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل تفویض شد تا عملیات مدیریت و راهبری از سوی شرکت ساخت و توسعه با حفظ مسئولیت قانونی شرکت راه‌آهن انجام شود. تغییرات ماهوی صرفا به خاطر عدم انطباق اسنادی بوده است. به دلیل برخورداری طرح راه آهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان و قم-اراک از یک طرف خارجی که تضامين لازم برای تامین مالی این طرح را فراهم کرده و اینکه تغییر و جابه‌جایی اسناد آن زمان بر بود، مصوبه قبلی اصلاح شد.

 

حالا در آخرین خبرها از روند احداث این پروژه معاون وزارت راه و شهرسازی در بازدید از روند اجرایی نخستین و بزرگترین راه‌آهن سریع‌السیر کشور گفته است: «روند اجرای این مسیر ریلی از تهران تا محدوده فرودگاه امام خمینی بازدید و دستور‌های لازم به منظور هماهنگی با فرودگاه صادر و اقدامات لازم در این محدوده بررسی و آغاز شد.

 

وزارت راه و شهرسازی به نقل از «خیراله خادمی» آورده است: «در جلسات کارگاهی و بازدید‌های میدانی برنامه ریزی‌های لازم به منظور فعال کردن بخش‌های مختلف این پروژه صورت گرفت.»

 

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه پیشرفت فیزیکی کل این پروژه را ۴ درصد اعلام کرده و گفته است: «این مسیر ریلی در مرحله اولیه اجرایی حدود ۱۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.»

 

وی همچنین طول این خط آهن را از تهران تا قم ۱۵۰ کیلومتر عنوان و اضافه کرده است: «در این محدوده نیز بخشی از عملیات زیرسازی در محدوده فرودگاه امام خمینی در حال اجراست. راه آهن تهران- قم- اصفهان نخستین تجربه راه آهن پرسرعت در کشور است و با توجه به حجم بالای مسافر از تهران به اصفهان احداث این مسیر ریلی از پایتخت به یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور یک اولویت ضروری است. سرعت سیر قطار در این مسیر ریلی ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت طراحی شده است و به این ترتیب زمان سفر از تهران تا اصفهان به یک ساعت و ۴۵ دقیقه کاهش خواهد یافت

 

یاداور می شود: این خط اولین راه‌آهن پرسرعت پس از انقلاب اسلامی در حدود سال ۱۹۹۰ بود و به دلیل تکنولوژی موجود در آن زمان سرعت مورد نظر ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت بود؛ مانند ت ژ و در فرانسه و اینترسیتی-اکسپرس در آلمان. پس از پذیرش پیشنهادی برای برقی‌کردن راه‌آهن تهران و مشهد و افزایش سرعت قطارهای لوکوموتیو باربر به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت و ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای خودگرانشی برقس، مطالعات برای افزایش سرعت راه‌آهن تهران-اصفهان در سال ۲۰۰۶ آغاز شد.

 

تکنولوژی و استاندارد موجود در آن زمان برای افزایش سرعت قطار تا۳۵۰ کیلومتر بر ساعت مناسب بود و این طرح به وزیر راه و حمل‌ونقل پیشنهاد شد./

زمان: ۱۳۹۸/۳/۲۹ - ۰۹:۱۰
شناسه خبر: ۸۰۱۱۳۱