امروز:چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰ نسخه اصلی خبرگزاری

بازار خودروی ایران در رقابت بنز، پژو، رنو و پروتون

بازار خودروی ایران در رقابت بنز، پژو، رنو و پروتون

خبرگزاری شبستان: حضور شرکت های خارجی اعم از بنز، رنو، پژو و پروتون در بازار خودروی ایران قوت گرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، در پسا برجام بازار خودروی ایران به بازار رقابت شرکت های معتبر خودروسازی جهانی تبدیل شده است.

در همین زمینه منصور معظمی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما اظهار داشت توافقنامه اخیر با رنو به منظور استفاده از توانمندی های بیرونی انجام شده که پس از مذاکرات تکمیلی امید است به قرارداد برسد.

معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت افزود: این تفاهم نامه یک سرمایه گذاری مشترک است که به صورت 60 به 40 و با ظرفیت تولید دو فاز 150 هزار تایی و 300 تایی دیده شده است.

او ادامه داد: محصولات تولیدی که در این تفاهم نامه به میان آمده به نام های نیوسیمبل ونیو داستر است که طبق تعهدات تعریف شده برای شریک فرانسوی در فاز اول باید 40 درصد از این خودروها ساخت ایران باشد که در روند زمان مشخصی این رقم به 60 تا 80 درصد افزایش یابد.

معظمی تصریح کرد: 30 درصد ازتولید سالانه خودروهای ذکر شده باید با در نظر گرفتن بازار هدف در منطقه به صادرات برسد.

معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت: سازمان گسترش و نوسازی قصد ورود به صنعت خودرو سازی را ندارد و تنها هدفش ارتقا سطح توانمندی های خودرو سازان داخل به منظور بهره برداری بهتر و بیشتر مردم از خودرو های با کیفیت تر و ارزان تر است.

او تصریح کرد: سال قبل 600 میلیارد تومان و امسال هزار و 200 میلیارد تومان از سهام سازمان گسترش و نوآوری به بخش خصوصی واگذار شده که این امر در چارچوب حمایت از بخش خصوصی انجام گرفته است.

معظمی با ذکر این مطلب که در هفته گذشته یکی ازخودرو سازان داخلی با کمپانی بنز آلمان وارد مذاکراتی شده که تقریبا نهایی است ادامه داد: تفاهم میان خودرو ساز ایرانی و رنو در حال حاضر تنها یک توافق نامه است و هنوز نیاز به چکش کاری دارد.

او گفت: شرطی که برای خودرو سازان فرانسوی در این توافق لحاظ شده بهره مندی از توانمندی های ایرانی در غالب مشارکت است.

معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت افزود: متخصصان ما از توانمندی و دانش بالاتری نسبت به زمان شروع اروپایی ها به خودرو سازی برخوردارند و مشارکت با فرانسوی ها فرصت مناسبی برای بهره مندی از دانش بالای صنعت گران ایرانی است.

معظمی گفت: به منظور جلوگیری از بدعهدی فرانسوی ها در این توافق نامه بندهایی در غالب پنالتی آورده شده است که امکان فسخ و یا نصفه کاره رها کردن قرارداد را کم می کند.

معظمی گفت: قرار است در فازاول قرارداد 350 تا 400 میلیون دلار و در فاز دوم 700 تا 800 میلیون دلار توسط فرانسوی ها سرمایه گذاری شود .

او افزود: رنو همچنین موظف است که طرح و توسعه را به ایران بیاورد همچنین در این قرارداد تولید گیربکس، موتور خودرو، شاسی و بدنه در ایران انجام شود.

معاون وزیر صنت ، معدن و تجارت ادامه داد: کمپانی رنو همچنین موظف است در غالب جویند ونچر 30 درصد تولید سالانه اش را با کارشناسی طرف ایرانی به صادرات برسد.

معظمی گفت: اگر در گذشته خودرو سازان ما نتوانسته اند از حقشان دفاع کنند وظیفه ما است که در این قرارداد جلوی تکرار اشتباه را بگیریم.

او این اقدام وزارت صنعت را در راستای مذاکرات انجام شده سایپا و ایران خودرو با کمپانی های فرانسوی عنوان کرد و افزود: این همکاری و یک اتفاق میمون است که دروازه تولید خودرو های با کیفیت را به روی مصرف کننده داخلی می گشاید.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود : ظرفیت قطعه سازان ما بسیار بیشتر از آنچه که می بینید است و این قرارداد باید به افزایش کیفیت محصول قطعه سازانمان منجرشود و گرنه توان رقابت در میان قطعه سازان شکل نمی گیرد.

معظمی در پایان از مجهول ماندن قیمت خودروهای نیوسیمبل ، نیوداستر و کویید گفت: راجع قیمت ها هنوز صحبتی نکرده ایم اما باید به گونه ای باشد که اکثریت جامعه ما که به دنبال خودروی خوب و ارزان هستند را پاسخگو باشد.

این در حالی است که پس از اجرایی شدن برجام و سفر رئیس جمهور به فرانسه شوق تولید کنندگان خودروی فرانسوی برای حضور در ایران دو چندان شد و همین امر باعث شد که رقابت شدیدی بین دو شرکت رنو و پژو ایجاد شود.

هفته گذشته محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت که به فرانسه رفته بود در حاشیه بازدید از نمایشگاه بزرگ خودروی فرانسه در جلسه امضای قرارداد رنو و ایدرو حضور یافت و بعد از ورود رنو اسنپ وی به بازار حالا این شرکت می تواند به صورت گسترده تر در بازار خودروی ایران فعالیت کند.

رقیب رنو هم بر شدت تلاش هایش در بازار خودروی ایران افزوده و پس از آن که قرار شد سه مدل پژو ۳۰۱، ۲۰۸ و ۲۰۰۸ در ایران تولید شود و طبق اعلام وزیر صنعت تا پایان امسال دو مدل ۳۰۱ و ۲۰۸ هم به بازار می آیند پژو بازهم تلاش کرد تا از رنو عقب نماند و به همین منظور روز گذشته مدیرعامل شرکت پژو به تهران آمد و به دیدار و گفت و گو با مقامات اقتصادی کشورمان پرداخت.

بنابراین گزارش، طبق خبر سایت شاتا،‌ وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار با «کارلوس تاوارس» مدیر عامل پژو سیتروئن بر صادرات خودروهای تولیدی این شرکت در ایران تاکید کرد.

«محمدرضا نعمت زاده» در این دیدار با ابراز رضایت از روند فعالیت های شرکت ایکاپ گفت: برای تولید خودروهای جدید بر اساس قرارداد های اخیر با شرکت پژو سیتروئن شرایط مهیاست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همکاری با قطعه سازان داخلی، توجه به بازار صادرات و ارتقای آن و همچنین اجرای برنامه بر اساس زمان بندی تعیین شده را از ارکان مهم پیشرفت این همکاری برشمرد.

وی تسهیل روابط بانکی بین دو کشور را از الزامات این همکاری خواند و افزود: زمینه برای همکاری های بیشتر بانکی در طرف ایرانی وجود دارد و امیدواریم طرف فرانسوی هم موانع را برطرف کند.

نعمت زاده بر برگزاری کارگاه های آموزشی در زمینه صادرات، کیفیت، هزینه، مدیریت پروژه و همکاری دانشگاه های دو کشور تاکید کرد.

مدیرعامل پژو سیتروئن نیز در این دیدار بر اجرای هماهنگ برنامه تولید با دو خودروساز داخلی ایران خودرو و سایپا تاکید و تصریح کرد: برای ایجاد هماهنگی بیشتر و تسهیل در اجرای این قراردادها از پیشنهادها و توصیه های طرف ایرانی استقبال می کنیم.

تاوارس افزود: الویت صادرات با بازارهای پیشنهادی ایران است و تلاش می کنیم با توجه به توافقات پیشین صادرات را در اولویت قرار دهیم.

همچنین طبق خبر روابط عمومی بانک مرکزی، رئیس کل بانک مرکزی در دیدار با «کارلوس تاوارِس» رئیس هیات مدیره گروه خودروسازی پژو (PSA) و همراهان، بر نقش کلیدی فعالان اقتصادی مشتاق به حضور در ایران، برای ترغیب سیاست مداران اروپایی به رفع موانع توسعه روابط تجاری با ایران تاکید کرد.

«ولی اله سیف» با بیان اینکه در فضای پسابرجام فرصت مناسبی برای گسترش فعالیت های اقتصادی فراهم آمده که باید مورد بهره برداری قرار گیرد، افزود: با توجه به ظرفیت های گسترده همکاری تجاری میان دو کشور فرانسه و ایران به ویژه در حوزه صنعت خودرو، برگزاری چنین جلساتی می تواند نقطه عطفی برای از سر گیری روابط اقتصادی باشد.

وی، کشور ایران را حائز ویژگی های متمایز کننده ای در منطقه برای تولید خودرو های فرانسوی دانست و گفت: با برنامه ریزی های وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت فرصتی مهیا شده که تنها از طریق حل و فصل مسایل و مشکلات بانکی قابل بهره برداری است.

سیف بازسازی روابط بانکی بین المللی به ویژه با بانک های اروپایی را اولویت و نیاز اقتصاد ایران عنوان کرد و گفت: ما در بانک مرکزی به دنبال ترمیم، استحکام و توسعه این روابط هستیم. به نظر می رسد فعالان عرصه بخش واقعی اقتصاد و تجار فرانسوی می توانند نقش عمده ای را در این حیطه ایفا کنند که لازم است برای گسترش مراودات اقتصادی میان دو کشور مورد توجه قرار گیرد.

رئیس شورای پول و اعتبار به تسویه حساب با موسسات تضمین صادرات اروپایی اشاره کرد و افزود: بلافاصله پس از اجرایی شدن برجام، مذاکرات برای رفع مغایرت ها و تسویه حساب با این موسسات انجام گرفت که از جمله این موسسات، بیمه صادرات کوفاس در کشور فرانسه بود. در نتیجه این اقدامات، یکی دیگر از موانع گسترش روابط اقتصادی و تجاری با ایران رفع شد.

وی موضع سخت گیرانه دولت مردان فرانسوی در مذاکرات مربوط به توافق هسته ای را یادآور شد و گفت: هم اکنون که نه ماه از اجرای این توافق گذشته است، لازم است کشور فرانسه همچون مواضع اولیه خود ثابت قدم بوده و با پافشاری، بر اجرای مفاد برجام و رفع موانع توسعه مراودات اقتصادی میان دو کشور تاکید کند.

وی افزود: در توسعه روابط اقتصادی میان ایران و فرانسه، همواره کشور سومی وجود داشته که به دلیل ذی نفع نبودن، نسبت به بسط این روابط مانع تراشی می کند. گواه آن قراردادی است که زمان سفر رئیس جمهوری ایران به فرانسه برای خرید 118 فروند هواپیما از ایرباس بسته شد، اما دفتر کنترل دارایی های خارجی (OFAC) پس از گذشت هشت ماه از اجرای برجام، تنها به فروش 17 فروند هواپیمای ایرباس به ایران مجوز داد، درحالی که شرکت بوئینگ آمریکا توانست مجوز فروش 80 فروند هواپیما را اخذ کند. این ایالات متحده است که غیر شفاف عمل می کند و اروپا نیز در برابر آن سکوت اختیار کرده است.

در این جلسه، کارلوس تاوارِس رئیس هیات مدیره گروه خودروسازی پژو (PSA) از آغاز مشارکت خودروسازی های بزرگ فرانسوی از جمله پژو، سیتروئن و DS با شرکت های مشابه ایرانی خبر داد و گفت: ما بسیار مشتاق به فعالیت در ایران هستیم و در این راستا قطعا برای رفع معضلات بانکی بازخورد خود را به سیاست مداران فرانسوی انتقال خواهیم داد. دولت مردان فرانسوی باید نگاه رو به جلو داشته باشند تا هر دو کشور بتوانند از فرصت فراهم شده برای بسط روابط تجاری نفع ببرند.

گفتنی است، پس از این نشست هیأت فرانسوی به منظور بررسی شرایط پیشبرد مراودات خود و رفع موانع گسترش آن، در جلسه ای دیگر با حضور «حسن یعقوبی میاب» مدیرکل بین الملل بانک مرکزی و مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره برخی بانک های ایرانی به بحث و گفت وگو پرداختند.

به گزارش شبستان، مدیرعامل پژو سیتروئن در این سفر با قطعه سازان، مقامات ایران خودرو و مسئولین سایپا نیز ملاقات هایی داشت.

همچنین نعمت زاده که در حال حاضر رئیس جمهور را در سفر به جنوب شرق آسیا همراهی می کند در مالزی به گفت و گو با مقامات شرکت خودروسازی پروتون پرداخت و به نظر می رسد پروتون پس از چند سال قرار باشد به بازار خودروی ایران بازگردد.

زمان: ۱۳۹۵/۷/۱۸ - ۱۲:۲۶
شناسه خبر: ۵۷۹۶۷۶