خبرگزاری شبستان

جمعه ۳ بهمن ۱۳۹۹

الجمعة ٨ جمادى الثانية ١٤٤٢

Friday, January 22, 2021

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : سیاسی - مجلس زمان :   ۱۳۹۹/۹/۱۲ - ۰۷:۱۹ شناسه خبر : ۹۹۹۴۳۷
مشاور امور راهبردی رئیس مجلس شورای اسلامی:
هدف طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها پایبند کردن طرف مقابل به تعهداتش در برجام است
محمدی با اشاره به اینکه هدف طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» پایبند کردن طرف مقابل به تعهداتش در برجام است، گفت: این طرح از نظر حقوقی، به معنای خروج از برجام و یا نقض آن نیست.

به گزارش خبرگزاری شبستان، مهدی محمدی، مشاور امور راهبردی رئیس مجلس شورای اسلامی شب گذشته (سه شنبه ۱۱ آذر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه هدف طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» پایبند کردن طرف مقابل به تعهداتش در برجام است، گفت: این طرح از نظر حقوقی، به معنای خروج از برجام و یا نقض آن نیست و در چارچوب مواد ۳۶ و ۳۷ برجام قرار دارد. این مواد به هر کدام از کشور‌های عضو، اجازه می‌دهد که در صورتی که موضوعی را به عنوان نبود پایبندی اساسی بقیه اعضا تشخیص دهند، ​ متناسب با این تشخیص، تعهدات خود را کاهش دهند و این حق برای اعضا در برجام دیده شده است.

 

وی اضافه کرد:​ این طرح ادامه گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای است که مصوبه اردیبهشت پارسال شورای عالی امنیت ملی بود. این طرح، گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای را مقداری جلوتر می‌برد و عمیق‌تر می‌کند و وارد حوزه‌هایی می‌شود که طرف مقابل بر روی آن‌ها حساس است.

 

وی با تاکید بر اینکه هدف این طرح، واردار کردن آن‌ها به تغییر سیاستشان است افزود:​ از نظر سیاسی، هدف این طرح، پایبند کردن طرف مقابل به تعهداتش در برجام است.

 

مشاور امور راهبردی رئیس مجلس با اشاره به اینکه​ آمریکا پس از خروجش از برجام، ​ هزینه خاصی را نپرداخته است گفت: بقیه اعضای برجام متعهد بودند که حداقل، خسارت‌های اقتصادی ناشی از خروج آمریکا را از برجام برای ما جبران کنند، اما به اعتراف خودشان، ​ هیچ کاری نکردند.

 

وی ادامه داد: برای وادار کردن طرف مقابل به تعهداتش، درون خود برجام، روش (مکانیزم) قابل توجهی پیش بینی نشد بنابراین هدف اصلی این طرح، این است که طرف مقابل مجبور شود، تعهدات خود را با زمان بندی فشرده تر، انجام دهد.

 

محمدی افزود: در این طرح پیش بینی شده است که اگر آن‌ها تعهدات خود را انجام دهند و ثمرات اقتصادی آن را ببینیم، ​ در این صورت اجرای همه تکالیف، به مرحله ما قبل این قانون برگردد.

 

وی با اشاره به اینکه این طرح ۳ هدف راهبردی دارد گفت:​ نخستین و مهم‌ترین هدف این طرح این است که طرف مقابل را واردار کند که در سیاست تحریمی و فشار حداکثری، ​ محاسبه مجدد و تجدید نظر کند.

 

مشاور امور راهبردی رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: محاسبات کنونی آن‌ها این است که فشار وارد می‌کنند و از آن نتیجه می‌گیرند، اما بابت این فشارها، هزینه‌ای نمی‌پردازند و طرف مقابل دچار اشتباه محاسباتی در میزان هزینه فشار‌های خود شده است.

 

وی اضافه کرد: مهم‌ترین هدف این طرح این است که به طرف مقابل بگوید دوران فشار بدون هزینه به پایان رسیده است و از این بعد اگر فشار وارد کردند هزینه آن را باید تمام و کمال، ​ پرداخت کنند.

 

محمدی گفت: ارزیابی ما این است و تجربه گذشته پرونده هسته‌ای هم نشان می‌دهد زمانی که چنین راهبردی را در پیش می‌گیریم و فشار طرف مقابل به نحو موثر، هزینه مند می‌شود از یک جایی به بعد، محاسبات او تغییر می‌کند و سیاست خود را تغییر می‌دهد.

 

وی افزود: انتظار طرف غربی این بود که سیاست فشار حداکثری به آغاز ناآرامی در ایران و تغییر محاسبات نظام درباره مذاکرات فراهسته ای، موشکی و منطقه‌ای منجر شود.

 

محمدی اضافه کرد: هدف ما این است که راه موثری را پیدا کنیم تا آن‌ها احساس کنند نیاز دارند تحریم‌ها را کاهش دهند. تا زمانی که طرف مقابل احساس نیاز به کاهش تحریم نکند آن را کاهش نمی‌دهد. ​

 

وی با بیان اینکه طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران»، برنامه هسته‌ای را در خدمت کاهش تحریم‌ها قرار می‌دهد گفت: هدف راهبردی دوم این طرح، تغییر روند دو سال و نیم گذشته است و هدف راهبردی سوم آن، پر کردن دست نظام، کشور و دولت برای ورود به صحنه آینده است.

 

مشاور امور راهبردی رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ممکن است تصمیم بگیریم مذاکره و یا مقاومت و یا به ترکیب این دو عمل کنیم، افزود: مذاکره با دست خالی به امتیازدهی‌های یک طرفه منجر و توافق با دست خالی هم به توافق یک طرفه به نفع آن‌ها تبدیل می‌شود.

 

محمدی گفت: با اجرای این طرح، مذاکرات، معنادار می‌شود و آن‌ها متقاضی مذاکره خواهند شد.

 

وی با اشاره به اینکه در اوج تنش‌های راهبردی تحریمی و غیر تحریمی با طرف‌های مقابل قرار داریم، افزود: در مدت دو سال و نیم گذشته که آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند، آن‌ها حتی به غذا و داروی مردم رحم نکردند و قهرمان ملی مردم را ترور کردند و حتی وعده اقدامات بیشتر علیه کشورمان می‌دهند.

 

مشاور امور راهبردی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دستگاه امنیتی و اطلاعاتی آمریکا، جمهوری خواه و دموکرات ندارد و آن‌ها دشمنان ایران و یک مشت آدم کش و دروغگو و خیانتکاران حرفه‌ای هستند.

 

محمدی با بیان اینکه طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» از نظر فنی، دو مشخصه مهم دارد، افزود: یکی اینکه وارد حوزه‌هایی می‌شود که مورد حساسیت طرف مقابل است، دوم اینکه مقداری محاسبه ناپذیر شده است.

 

وی ادامه داد: به علت سیاست‌هایی که در سال‌ها و ماه‌های گذشته وجود داشته است، ​ آن‌ها فکر نمی‌کردند که نظام و مجلس، سراغ این کار بروند و هنوز آن‌ها درباره این طرح با ناباوری سخن می‌گویند.

 

محمدی افزود: اینکه از حالت محاسبه پذیری خارج شویم و رفتار غافلگیر کننده داشته باشیم بر روی محاسبات طرف مقابل، ​اثر تعیین کننده خواهد داشت.

 

مشاور امور راهبردی رئیس مجلس با بیان اینکه زمان بندی‌های این طرح به گونه‌ای است که فرصت محاسبه مجدد و تغییر سیاست را به طرف مقابل می‌دهد، اضافه کرد: اگر آن‌ها تجدید نظر کنند، اجرای تعهدات ما قابل احیاست، اما اگر این کار را انجام دهند، طرح مانند مکانیسم ماشه عمل می‌کند و در سقف‌های زمانی معین، بخش‌های برنامه هسته‌ای مان را احیاء خواهد کرد.

 

مشاور امور راهبردی رئیس مجلس گفت: پروتکل الحاقی نقطه حساسی در نظام تصمیم گیری غرب درباره ایران است و بیش از یک دهه است که داوطلبانه در ایران انجام می‌شود.

 

محمدی افزود: در طول تاریخ پرونده هسته‌ای ایران، بزرگترین امتیازی که به طرف‌های غربی داده شد دسترسی آزادانه به افراد، مکان ها، تأسیسات و اطلاعات مربوط به برنامه‌های حساس هسته‌ای و دفاعی ایران بوده است.

 

وی ادامه داد: در هیچ جای دنیا این مقدار آزادی عمل به نهادی که عملاً به عنوان تکمیل کننده تحقیقات اطلاعات سرویس‌های اطلاعاتی در دنیا می‌شناسند تاکنون داده نشده است و کشور‌هایی مثل عراق و لیبی که این آزادی عمل را دادند چوب آن را خوردند.

 

محمدی با بیان اینکه آگاهیم که بازرسی از تأسیسات ایران تا چه حد برای سرویس‌های اطلاعاتی دشمن حیاتی است گفت: بازرسان طبق برجام امکان بازدید از همه مکان‌ها را دارند و بسیاری از بازرسی‌های که در ۲ سال گذشته انجام شده فراپروتکلی بوده است و بازرسی‌هایی بودند که از پروتکل الحاقی هم فراتر بوده است.

 

وی افزود: اگر قرار باشد که اجرای پروتکل برای ما هیچ دستاوردی نداشته باشد، تحریم‌ها بیشتر شود، اتهامات علیه ایران کاهش پیدا نکند و زیاده خواهی‌ها هم افزایش پیدا می‌کند بنابراین در این طرح، اجرای پروتکل را مشروط به رفع تحریم‌های نفتی و بانکی می‌کند.

 

وی ادامه داد: بازرس آژانس در ایران، رسمی در حال فعالیت خرابکارانه دستگیر شده است، چون در تأسیسات ما آلودگی ایجاد می‌کرد که توسط ایران اخراج شد.

 

محمدی گفت: در سال‌های ۸۴ تا ۸۷ که آقای لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی بود وضع مشابه‌ای روی داد به این صورت که غنی سازی را در نطنز با ۱۶۴ ماشین سانتریفیوژ شروع کردیم که بعد از ان پرونده ایران را به شورای امنیت ارسال کردند و قطعنامه ۱۶۹۶ صادر شد.

 

وی ادامه داد: کاری که در آن زمان انجام شد به ازای هر یک قدم از سمت آنان، در ایران هم یک قدم متناسب برداشته شد و زمانی که قطعنامه ۱۶۹۶ را صادر کردند ۱۶۴ ماشین سانتریفیوژ در ایران راه افتاد و قطعنامه ۱۷۳۷ را صادر کردند که هزار ماشین سانتریفیوژ راه افتاد و همچنین قطعنامه ۱۷۴۷ را صادر کردند که این تعداد به ۳ هزار ماشین سانتریفیوژ رسید و قطعنامه ۱۸۰۳ و ۱۸۳۵ را صادر کردند که نتیجه آن حضور خاویر سولانا در ایران بود که اعلام کرد ما از خط قرمز تعلیق غنی سازی که در قطعنامه‌های شورای امنیت نوشته شده بود عدول کردیم و در نتیجه مذاکرات شروع شد و این طرف مقابل بود که سیاست و محاسبات خودش را تغییر داد.

 

مشاور امور راهبردی رئیس مجلس گفت: اوایل پاییز سال ۹۸ بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی، گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای کلید خورد و همچنین یکسری اقدامات غیر هسته‌ای هم انجام شد.

 

وی افزود: ما با حدود ۷ ماه مقاومت مؤثر، کامل محاسبات طرف مقابل را برهم زدیم و این راه تجربه شده است و باید دوباره به این روند بازگشت.

 

محمدی گفت: زمانی که این طرح نوشته می‌شد برنده انتخابات امریکا مشخص نبود و موضوعات مربوط به این طرح حدود ۴ ماه پیش شروع شد.

 

وی ادامه داد: ایران باید این روند فعلی را تغییر دهد و البته نیاز به تغییر سیاست را در طرف مقابل تولید کنیم و همچنین برای ورود به صحنه آینده، قدرت تولید کنیم.

 

مشاور امور راهبردی رئیس مجلس افزود: حرف‌هایی که درباره دولت بایدن گفته می‌شود بیش از آنکه واقعیت داشته باشد فعلاً نبض سنجی ماست و آنان متناسب با اینکه از داخل ایران چه برآوردی پیدا کنند سیاست شان شکل خواهد گرفت و بایدن در یک دوره یادگیری درباره ایران قرار دارد.

 

وی گفت: برطرف کردن تحریم نفتی و بانکی طبق تعهدات، جزو برنامه دولت بایدن نیست و طبق گفته آنتونی بلینکن؛ ما از دستاورد‌های سیاست فشار حداکثری ترامپ برای تسری دادن برجام به بخش‌های فراهسته‌ای استفاده خواهیم کرد.

 

محمدی ادامه داد: بازگشت بایدن به برجام با برداشتن تحریم‌ها برای ایران مفید است و دیگ ضرورتی برای مذاکره نیست، چون قبلاً مذاکره انجام و توافق هم شده است.

 

وی گفت: این طرح آزمونی برای دولت فعلی و دولت بعدی امریکاست تا راستی آزمایی شود.

 

مشاور امور راهبردی رئیس مجلس افزود: اگر بایدن تحریم‌ها را لغو کند ما هم مطابق با بندی که در این قانون وجود دارد به تعهدات خودمان باز خواهیم گشت، اما این لغو تحریم نباید کاغذی باشد، چون این مرحله را یکبار تجربه کرده ایم بنابراین لغو تحریم‌ها باید در بخش‌های بانکی و نفتی انجام شود.

 

وی تصریح کرد: ایران نباید لغو تحریم حقوقی برایش مهم باشد بلکه باید اثر اقتصادی لغو تحریم را احساس کنیم که در آن صورت تعهدات قابل اجراست.

 

محمدی ادامه داد: بعد از خروج امریکا از برجام، اروپایی‌ها اعلام کردند خسارت اقتصادی خروج امریکا از برجام را برای ایران جبران می‌کنند، ولی در عمل توسط سازوکار اینستکس دو معامله انجام شد که بسیار کوچک بود، چون غذا و داروی ما توسط اروپائی‌ها تحریم است.

 

وی گفت: ما دیگر نمی‌توانیم به برجام سال ۹۴ به آن شکل اعتماد کنیم و تقریبی برای ما روشن شده که آن توافق فاقد اثر عملی در بخش‌های اقتصادی و لغو تحریم است. لغو واقعی تحریم و بازگشت به برجام، به مذاکره نیاز ندارد ضمن اینکه مذاکره هم راه حل لغو تحریم نیست.

 

مشاور امور راهبردی رئیس مجلس ادامه داد: زمانی که یک طرف تمایل بیش از حد برای مذاکره نشان می‌دهد طرف مقابل احساس می‌کند که باید فشار را قوی‌تر کند تا بتواند نیاز را به مذاکره تشدید و امتیاز‌های بیشتری هم بگیرد.

 

وی گفت: باید ضابطه را تغییر دهیم یعنی هر زمان اثر اقتصادی مشاهده شد به همان میزان گام متقابل برمی داریم و کاغذبازی برای ملت ما عایدی نخواهد داشت.

پایان پیام/50

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

شبستان در پی اهانت به رئیس جمهوری در یکی از برنامه‌های سیما بررسی کرد:

لزوم رعایت اخلاق و انصاف در بیان انتقاد/انتقاد با هتک حرمت تفاوت دارد

رهبر معظم انقلاب در موضعی صریح بر این موضوع تاکید داشتند که هتک حرمت در میان مردم حرام است و نسبت به مسئولان بیشتر، بخصوص در میان مسئولان بالای کشور و چه خوب اگر این موضوع نصب العین همگان در همه شرایط قرار گیرد.

اخبار برگزیده شبستان