خبرگزاری شبستان

چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۹

الأربعاء ٩ ربيع الثاني ١٤٤٢

Wednesday, November 25, 2020

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : قرآن و معارف - اخلاق و معارف اسلامی زمان :   ۱۳۹۹/۸/۸ - ۱۰:۴۳ شناسه خبر : ۹۸۸۱۱۵
شیخ عیسی قاسم:
امت اسلامی امروز به سه بلای بزرگ گرفتار است
رهبر شیعیان بحرین گفت:« امت اسلامی امروز به سه بلای بزرگ گرفتار است که امتحانی سرنوشت ساز است. این سه امتحان یکی مسئله فلسطین است و دیگری رنج عادی سازی با دشمن ملت و دیگری مشکل کرونا است. این مشکلات بزرگ و سخت هستند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین در سخنانی در مراسم افتتاحیه سی و چهارمین کنفرانس وحدت با بیان اینکه همه سنن تکوینی و تشریعی تنها از علم و حکمت و عدل خداوند نشأت می گیرد و رحمت او پیدا و پنهان و لطف او دیدنی و نادیدنی است، گفت:« این علم کلی در مورد حکمت خداوند متعال که همه افعال و اعمال او هستند، باعث تسلیم و رضا به تقدیر و قضای الهی می شود. فهم این حکمت ها از عقل و بیان دین از منبع کتاب و سنت می آید».

عیسی قاسم با بیان اینکه انسان که همه واقعیت و ظاهرش برای خداوند آشکار است چیزهای زیادی دارد که از مردم بپوشاند و آنان جز ظاهر او را نمی بینند و به همین دلیل می تواند اعتماد آنان را بر خلاف حال واقعی خود کسب کند، افزود:« این اعتماد مردم ممکن باعث کشتار شود چون در جای نادرست قرار گرفته است. چه بسا که نفس بر انسان غلبه کند و گمان خیر بر نفس می برد در حالی که اهل آن نیست و در آن زکاتی میبیند که در آن نیست و این باعث می شود به اصلاح و تصحیح و تهذیب آن اهتمام نورزد که دچار فساد بسیاری خواهد شد و همه امورش از کنترل خارج می گردد. این دو امر منشأ بلا هستند که واقعیت نفس را برای صاحبش و دیگران از طریق موقعیت های عملی در سختی امتحان نمایان می کنند و حقیقت را نشان می دهند».

به گفته عیسی قاسم، ابتلا، جامعه را از افتادن در مهلکه ها و سپردن مسئولیت های بزرگ و  اختیار امانت های بزرگ به افراد نا اهلی که بدیشان را پنهان می کنند و منافقانی که بر مردمان نیزنگ می زنند، مصون می دارد. زیرا مصائب و سختی های بزرگ مجالی برای پنهان شدن این افراد و فریب و نیرنگ و نفاقشان باقی نمی گذارد. ابتلا توانایی های عالی را جدا می کند تا جامعه به سرعت بداند چه کسانی باید مسئولیت های سنگین را به دست گیرند که جز اخلاص و وفا چیزی از آن ها دیده نمیشود. ابتلا نفس را بر صاحبش می نمایاند و او را برای نجات و اصلاح خود و جبران مافات یاری می کند.

او در ادامه با اشاره به اینکه انسان دارای استعدادها و قابلیت هایی است که در چالش ها نمایان می شوند، افزود:« انسان با قابلیت ها و استعدادهای روحی و فکری و نفسی و بدنی به دنیا می آید و فعال کردن این قابلیت ها از طریق اهمال و جمود نیست و نمی توان امید داشت خود به خود فعال شوند بلکه فعال سازی اش از طریق تجربه های مداومی است که انسان در ابعاد شخصیتش با آن ها روبرو می شود تا خود را پس از تجارب و مجاهدت ها و تحمل سختی ها و چالش ها متوالی دارای قدرت و علم و بصیرت و تجربه می یابد. امتحان سختی ها و وارد کردن انسان در فضایی است که او را به مقاومت وادار می کند و عملی که قابلیت های او را برای پاسخ دادن به چالش ها بر می انگیزد و این چیزی است که او را به فعالیت و حرکت پیشرفت در مسیر کمال وا می دارد».

عیسی قاسم  در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه هر گاه انسان ها در هر زمانی خدا را فراموش کردند خود را نیز فراموش کردند و در معصیت وارد شدند و سعادت دنیا و آخرت خود را از دست دادند، اظهار کرد:« بر اساس حکمت الهی هر سال یک یا دو بار امتحان الهی به سراغشان می آید تا آن ها را به سختی بلرزاند تا به یاد بیاورند و از مسیر آتش و هلاک به مسیر نجات و پیروزی بیایند. خداوند هر کسی را که بخواهد به عذاب کوچک یعنی عذاب دنیوی مبتلا می کند تا با نجات از آن آنان را از عذاب های نسبتا بزرگتر که اگر در راه سرکشی در دنیا گام برداشتند نصیبشان می شد و عذاب های بسیار بزرگتر در آخرت نجات دهد».

به گفته او ممکن است بنده مومن گناهی انجام دهد که به موجب آن باید در آخرت عذاب شود و توبه نمی کند و آن عذاب در موردش ثبت می شود. اما خداوند عز و جل او را به یکی از بلایای دنیوی گرفتار می کند تا به جای عذاب آخرت آن را تحمل کند و در روز شادی بزرگ شاد باشد چون خداوند از عذابی که با عذاب دنیا قابل قیاس نیست او را نجات داد و این از باب رحمت و من خداوند به او بوده است.

عیسی قاسم ادامه داد:« امت اسلامی امروز به سه بلای بزرگ گرفتار است که امتحانی سرنوشت ساز است. این سه امتحان یکی مسئله فلسطین است که رنج امت  است و دیگری رنج عادی سازی با دشمن ملت و دیگری مشکل کرونا است. این مشکلات بزرگ و سخت هستند. همه امت مسئول گذراندن امتحان این سه بلا هستند. همه امت در معرض این امتحان برای سنجش صبر و مقاومت و شجاعت و هشیاری و حفظ وحدت و جدیت رسالت و احساس عزت و کرامت واقعی هستند که با این بلایا در حال و آینده و در دین و دنیای خود مورد تهدید قرار گرفته اند».

به گفته عیسی قاسم ملت راهی جز مقاومت و ایستادگی و بالا کشیدن خود برای مقابله با چالش ها و پیروزی در امتحان ندارد واگر نرمی و جهالت پیشه کند و به ندای مقاومت از سوی دینش و مومنان گوش فرا ندهد سقوط سختی خواهد کرد.
 

پایان پیام/49

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

نقش امام حسن عسکری (ع) در حفظ فرهنگ شیعی و آمادگی مردم برای دوره غیبت

حجت الاسلام ادیب با بیان اینکه امام حسن عسکری (ع) نقش مهمی در آمادگی مردم برای دوره غیبت داشتند گفت: یکی از اقدامات مهم حضرت مکاتبه مخفیانه با علما بود که از این طریق توانستند اقدامات و فعالیت های خوبی در حفظ و اشاعه مذهب تشیع داشته باشند.

اخبار برگزیده شبستان