خبرگزاری شبستان

چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۹

الأربعاء ٩ ربيع الثاني ١٤٤٢

Wednesday, November 25, 2020

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : قم - زمان :   ۱۳۹۹/۸/۳ - ۰۸:۲۴ شناسه خبر : ۹۸۶۱۲۰
در گفتگو با بانوی نویسنده قمی مطرح شد؛
انتقاد از کم توجهی داستان ها و رمان های ایرانی به ترویج فرهنگ قناعت
جوادی گفت: متاسفانه در بسیاری از رمان ها و داستان های ایرانی نسبت به ترویج فرهنگ قناعت به عنوان یک فضیلت مهم در سبک زندگی اسلامی، کم توجهی و گاه بی مهری صورت گرفته است.

«فاطمه جوادی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم با اشاره به اینکه در بسیاری از رمان ها و داستان های ایرانی نسبت به ترویج فرهنگ قناعت به عنوان یک فضیلت مهم در سبک زندگی اسلامی، کم توجهی و گاه بی مهری صورت گرفته است اظهار داشت: متاسفانه در این زمینه آن طور که باید و شاید کار شاخص و ارزشمندی تولید شده و حال آن که یکی از اصول مهم در سبک زندگی اسلامی که زمینه ساز افزایش رضایتمندی در زندگی است، توجه به مقوله قناعت و فرهنگ درست مصرف کردن است.

 

 

نویسنده و مدرس ادبیات داستانی افزود: به طور کلی در ادبیات و رسانه گاه به جای ترویج فرهنگ قناعت ، برعکس این موضوع را شاهد هستیم یعنی ریخت و پاش و زندگی مرفهانه و تجملاتی به نوعی تبلیغ می شود که این مساله را به خصوص در پیام بازرگانی های صدا و سیما مشاهده می کنیم که مستقیم یا غیرمستقیم بر ذهن و روان کودک و نوجوان جامعه ما اثر می گذارد.

 

 

وی گفت: در رابطه با انتشار کتاب های کودک و نوجوان نیز معمولاً مشاهده می کنیم که این امر با جلدهای شکیل و طراحی های قشنگ که معمولا ترجمه خارجی است، چاپ می شود ، ضمن آن که محتوای این آثار نیز معمولاً ارتباطی با سبک زندگی اسلامی و به خصوص ترویج مساله قناعت ندارد.

 


نویسنده و مدرس ادبیات داستانی اضافه کرد: بنده به عنوان یک معلم در سر کلاس ها نیز مشاهده می کنم که عمدتاً دغدغه بچه ها توجه به صرفه جویی و قناعت نیست چرا که در جامعه و به خصوص در رسانه ها، برعکس این مسایل تبلیغ می شود.

 


وی با تأکید بر لزوم آسیب شناسی رسانه ای و فرهنگی این مساله گفت: چه در بُعد انتشار کتاب و رمان و داستان و چه در بُعد رسانه های دیداری و شنیداری، باید دست به فرهنگ سازی قوی و گسترده و مستمر زد تا انشاالله در سال های آتی شاهد نتایج آن در سطح جامعه باشیم.

 


جوادی بیان داشت: خانواده ، مدرسه و رسانه ، سه ضلع مهم تربیتی در عصر کنونی هستند که هر کدام باید به درستی به وظیفه خویش عمل کنند تا در نهایت شاهد تغییر مطلوب فرهنگی به خصوص در رابطه با نسل جدید باشیم که متاسفانه چندان هم کتاب خوان نیست و عموماً تحت تأثیر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی قرار دارد.

 


وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت آموزش های سواد رسانه ای در جامعه گفت: ما هر چقدر که مردم و نسل جدید را با اهمیت سواد رسانه آشنا کنیم، خواهیم توانست که فرهنگ جامعه را نیز اصلاح نماییم و گرنه چندان نخواهیم توانست در این زمینه ها به اهداف مورد نظر حتی نزدیک شویم.

 


این نویسنده قمی همچنین افزود: نکته حائز اهمیت دیگر این است که بدانیم و آگاه باشیم که کارهای فرهنگی در بلندمدت تأثیر خود را بر جای می گذارد و لذا باید با صبر و بردباری و تکیه بر ابزارهای قوی رسانه ای و فرهنگی به فعالیت بپردازیم و از سختی ها و مشکلات نیز خسته نشویم.

پایان پیام/414

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

وجود ۴۲ حدیث از امام یازدهم درباره حضرت حجت (عج) در موسوعه امام حسن عسکری(ع)  

استاد حوزه و دانشگاه و مسئول پروژه موسوعه امام حسن عسکری(ع) گفت: در این موسوعه ۴۲ حدیث نورانی از این امام هُمام در خصوص حضرت حجت (عج) و دوران غیبت و ظهور ایشان وجود دارد. 

اخبار برگزیده شبستان