خبرگزاری شبستان

یکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۹

الأحد ١٥ ربيع الأوّل ١٤٤٢

Sunday, November 1, 2020

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اجتماعی - آموزش و پرورش زمان :   ۱۳۹۹/۷/۶ - ۱۰:۵۶ شناسه خبر : ۹۷۶۵۷۷
مدیر عامل مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران:
وضعیت مدارس برخی از مناطق تهران بدتر از سیستان و بلوچستان است
قربانی با تشریح وضعیت فضای آموزشی در شهر تهران گفت:وضعیت مدارس برخی از مناطق تهران بدتر از سیستان و بلوچستان است.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری شبستان، شهر تهران با تمام امکانات و رفاهیاتی که دارد در رتبه بندی به لحاظ فضای آموزشی  آخرین رتبه های را به خود اختصاص می دهد، حتی در برخی از مناطق شهر وضعیت مدارس  بدتر از وضعیت مدارس در استان سیستان و بلوچستان است. دانش آموزان در این شهر در کلاس های بین 30 تا 40 نفره می نشینند و مدارس نه تنها استاندارد نیستند، ایمنی هم ندارد. چون پایتخت نام دارد غم بزرگ کمبود فضای آموزشی را در دل مناطق خود جای داده است و به دلیل زرق و برق ظاهری کمتر توجه ای به مدارس و دانش آموزان می شود.

در همین باره با «محمد رضا قربانی» مدیر عامل مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران که یکی از دغدغه های او کمبود فضای آموزشی است و با خیرین تلاش می کند تا بخشی از کمبودها جبران شود  به گفتگو پرداختیم که در ادامه می خوانید:

 

وضعیت فضای آموزشی در شهر تهران چگونه است؟

به فضاهای آموزشی شهر تهران از دو زاویه می توان نگاه کرد. یکی بحث فرسودگی فضاهای آموزشی است که در شهر تهران حدود 40 درصد فضاها فرسوده است.

در مجموع سه نوع مدرسه در شهرتهران داریم که شامل مدارس نیازمند به مقاوم سازی، مدارس نیازمند به تخریب و بازسازی و مدارس مستحکم می شود. از نظرفرسودگی به شدت وضعیتی در تهران داریم که نیازمند توجه است.

نکته بعدی تراکم بالای کلاس های درس در شهر تهران است. میانگین کشور 24 نفر است در  شهر تهران 32 تا 34 نفر است. در برخی از مناطق تهران کلاس های 40 نفره هم داریم.

باید مدارس فرسوده با بافت آسیب دیده نوسازی شود، باید کاری کنیم که کلاس های شلوغ خلوت شوند. در شهر تهران نیاز به ساخت مدارس زیاد داریم.

کدوم مناطق سرانه آموزشی کمتری دارند؟

بیشترین مناطق آسیب دیده در حوزه فرسودگی مدارسی که در مناطق مرکزی قرار دارند است همانند مدارس منطقه 10، 11، 12، 13،14 و 15 هستند که مدارس قدیمی ساز دارند. در این مدارس مشکلی به نام خانه مدرسه ها داریم. یعنی منازل مسکونی که40 سال پیش تبدیل به مدرسه شده اند و شرایط مدرسه را ندارند باید حتما بازسازی شود.

جمعیت دانش آموزی در شهر تهران روز افزون است و باید در شهر تهران برنامه ریزی بهتری صورت گیرد.

درباره سرانه فضای آموزشی هم توضیح دهید؟

سرانه فضای آموزشی در سطح کشور، به طورمیانگین5.2 به ازای هر دانش آموز است. این سرانه شامل کلاس، راهرو و محوطه ها می شود.

براساس سند تحول بنیادین این سرانه استاندار 8.4  است. در استان تهران 4.2 و در شهر تهران 3.6 است. در برخی از مناطق تهران همانند 14 و 15 سرانه ای بین یک تا دومتر داریم. باید در این مناطق فضاهای آموشی بیشتری ساخته شود تا حداقل به میانگین کشوری نزدیک شویم.

بدترین وضعیت ها از لحاظ فضای مجازی در کشور متعلق به کدام استان هاست؟

در سطح کشور  بدترین وضعیت را استان البرز دارد که حدود سه متر است، پس از آن استان سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی و استان تهران قرار دارد. اگر شهر تهران و برخی از مناطق را در نظر بگیریم در آخرین رتبه ها قرار دارند. از لحاظ سرانه آموزشی پایینترین استان سیستان و بلوچستان است در حالی که در برخی از مناطق شهر تهران سرانه فضای آموزشی کمتری از استان سیستان و بلوچستان است.اگر بخواهیم عدالت آموزشی برقرار شود باید مدارس جدید ساخته شود.

درباره عملکرد و نقش خیرین هم بگویید؟

خیرین در بحث مدرسه سازی عملکرد خوبی داشته اند. اگر خیرین نبودند، مشکلات زیادتری را داشتیم. مجمع خیرین شهر تهران با آموزش و پرورش شهر تهران  تعامل دارند که یک برنامه دو ساله را تصویب کرده اند.

در این برنامه دو ساله چند کار اصلی می توان انجام داد. پهنه های آموزشی شهر تهران را شناسایی می کنیم و براساس نقشه تفضیلی هر منطقه ای زمین های آموزشی احصاء شده است. باید درتهران این پنهه ها و زمین ها شناسایی شود. تعاملاتی را با شورای شهر و شهرداری تهران داشته ایم و یک کارگروه  تشکیل شده است.

در مرحله دوم 20 نمایندگی را راه اندازی کرده ایم که شرح وظایف دارند و ما هر منطقه را توانمند خواهیم کرد تا خود اتکا شوند. هر منطقه تهران ظرفیت های خیرین متمایزی دارد.

تهران خواستگاه خیرین کشور است و به استان های مختلف که مراجعه می کنیم خیرین مدرسه ساز تهرانی هستند.

در شهر تهران مشکلات ما تراکم و سرانه های پایین نیست. انبوه ساز ها را هم داریم و طبق ماده 18 شوراها باید فضای آموزشی ایجاد کنند اکنون تعاملاتی را ایجاد کرده ایم  به ویژه در بحث منطقه 22 تا مشکلات فضای آموزشی توسط انبوه سازان حل شود.

تهران به دلیل پایتخت کشور بودن و به لحاظ آموزشی به آن توجه نشده است و در منطقه 15 دوستان افغانستانی داریم که باید تحت پوشش قرار می گیرند که نیازمند یک عزم است.

 

 

 

 

پایان پیام/260

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

روایتی از «همدلی مومنانه» دانش آموزان

دانش آموزان قزوینی با همدلی مومنانه لوازم تحریر تهیه کردند و میان همسالان نیازمند خود توزیع کردند.

اخبار برگزیده شبستان