خبرگزاری شبستان

پنج شنبه ۱ آبان ۱۳۹۹

الخميس ٥ ربيع الأوّل ١٤٤٢

Thursday, October 22, 2020

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : سیاسی - سیاست خارجی زمان :   ۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۰۷:۱۰ شناسه خبر : ۹۷۳۴۷۳
وزیر امور خارجه:
امریکا نمی‌تواند از ساز و کار حل و فصل اختلاف استفاده کند/ دوران هژمونی آمریکا به سر رسیده است
ظریف گفت: با توجه به خروج امریکا از برجام و توجه به این مورد که در جامعه بین الملل هم نتوانسته بر علیه ایران به اجماع برسد این کشور تلاش می‌کند تا با استفاده از ساز و کار حل اختلاف به ایران فشار بیاورد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، محمدجواد ظریف در برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: قطعنامه‌ای که امشب به گفته امریکا در ساعت ۱۲ شب به وقت ایران اجرا می‌شود مورد تأیید شورای امنیت نیست و این قطعنامه از نظر این شورا به رسمیت شناخته نمی‌شود چرا که براساس قطعنامه ۲۲۳۱ آمریکا دیگر جایگاهی در آن ندارد.

 

وزیر امور خارجه گفت: ضمناً باید تاکید کنم ایران پس از قطعنامه ۱۹۲۹ در تحریم تسلیحاتی بود و کشور‌های دیگر به آن سلاح نمی‌فروختند، اما از قطعنامه ۲۲۳۱ ایران در تحریم تسلیحاتی نبود بلکه برای خرید سلاح باید از شورای امنیت مجوز می‌گرفت و این شرایطی است که در پایان ماه اکتبر تمام می‌شود.

 

ظریف ادامه داد: آمریکا قطعنامه‌ای را معرفی کرد تا جلوی این کار را بگیرد، اما وقتی متوجه شد که قطعنامه اش عملیاتی نمی‌شود آن را تعدیل کرد تا شاید بتواند اثری بگذارد، اما همین قطعنامه هم رأی نیاورد و در حال حاضر ۱۳ کشور رسماً به رئیس شورای امنیت نامه نوشتند که آن را قبول ندارند.

 

وزیر امور خارجه گفت: آمریکایی‌ها برای پیشرد اهدافشان یک کلک تبلیغاتی زدند چرا که این گونه که پیداست یک سری از خبرنگاران و حتی آقای پمپئو قطعنامه ۲۲۳۱ را نخوانده اند وگرنه مطلع بودند که چیزی به نام مکانیسم ماشه در این قطعنامه وجود ندارد.

 

ظریف افزود: در قطعنامه ما گزینه‌ای به نام ساز و کار و حل و فصل اختلاف داریم که کشور ناراضی می‌تواند از آن استفاده کند، اما به نظر می‌رسد آقای پمپئو فکر می‌کند این ساز و کار روش ساده‌ای برای اجرا دارد در حالی که برگشت به این ساز و کار به راحتی امکان پذیر نیست.

 

وزیر امور خارجه ادامه داد: در حال حاضر ۱۳ کشور نامه نوشتند که امریکا حق برگشت و یا استفاده از این ساز و کار را ندارد و در شورای امنیت به جز امریکا تنها یک کشور به این قطعنامه رأی داده که آن هم در حال حاضر سکوت کرده است.

 

ظریف گفت: امشب ساعت ۱۲ شب یک ماهی که امریکا اعلام کرده بود به پایان می‌رسد، اما امریکا با استفاده از خلق و خوی قلدرمأبانه خود می‌گوید هر کشوری به ایران سلاح بفروشد آن را تحریم خواهد کرد چرا که می‌داند قطعنامه‌ای که به آن استناد می‌کند خروجی شورای امنیت نیست و دیگر کشور‌ها با او همکاری نمی‌کنند.

 

وزیر امور خارجه افزود: من اینجا به مقاله‌های اخیر جان بولتون استناد می‌کنم که به نظر می‌رسد برعکس دیگر مسئولین دولت امریکا قطعنامه ۲۲۳۱ را خوانده و البته خود او از جمله افرادی بوده که در تهیه آن نقش داشته است.

 

ظریف گفت: جان بولتون در مقاله‌های اخیر خود به صراحت اعلام کرده که ساز و کار حل و فصل اختلاف روند بسیار طولانی دارد که اگر اجرا شود خود این روند می‌تواند حق وتو پنج کشور اصلی را مخدوش کند و این برای کشور امریکا به هیچ وجه خوب نیست.

 

وزیر امور خارجه درباره حضور امریکا در برجام با وجود خروج این کشور از آن افزود: در قطعنامه ۲۲۳۱ در داخل پرانتز اسم کشور‌هایی که در برجام حضور دارند آورده شده است، اما این به آن معنا نیست که این کشور‌ها می‌توانند هنوز در برجام وجود داشته باشند چرا که این قطعنامه مانند یک سند حقوقی است و مثل سند ازدواج در صورتی که یک زوج متارکه کرده باشند هنوز اسم آن‌ها در شناسنامه یکدیگر وجود دارد، اما به صورت رسمی دیگر ارتباطی با همدیگر ندارند.

 

ظریف ادامه داد: حالا امریکا از حدود یک سال و نیم پیش با وجود این که اعلام کرده از برجام خارج شده در تلاش است تا هنوز از برجام برای ضربه زدن به ایران استفاده کند.وزیر امور خارجه گفت: امریکا تلاش‌های بسیاری کرد تا قطعنامه جدیدی ارائه دهد، اما متوجه شد این قطعنامه برای کشور‌های دیگر قابل قبول نیست و آن را از یک قطعنامه ۳۵ بندی به یک قطعنامه ۴ بندی تقلیل داد که البته آن هم رأی نیاورد حالا هم با یک استدلال بچگانه اعلام می‌کند که در برجام حضور دارد و می‌خواهد از آن برای استفاده از اهدافش استفاده کند.

 

ظریف افزود: امریکا یک قاعده قلدری دارد که همواره از آن استفاده کرده و اینجا هم ممکن است از آن استفاده کند و ما نمی‌توانیم دیگر کشور‌ها را مجاب به همراهی با خود کنیم، اما جامعه بین الملل باید تصمیم بگیرد که در برابر این قلدری چه عکس العملی نشان داد چرا که ممکن است این قلدری امریکا روزی به سوی هر کدام از همان کشور‌ها نشانه رود مثل پروژه نورداستریم آلمان که در حال حاضر امریکا در تلاش است تا از همین روش قلدرمأبانه برای فشار در این پروژه استفاده کند.

 

وزیر امور خارجه گفت: امریکا از سال ۱۹۴۵ تاکنون ۱۲۰ بار از تحریم استفاده کرده و حالا به نظر می‌رسد که تحریم برای امریکا به یک ابزار یا سلاح تبدیل شده است.

 

وزیر امور خارجه در ادامه گفتگوی تلویزیونی خود با بیان اینکه آمریکا همواره از تحریم به عنوان یک ابزار استفاده می کند گفت: من به مناسبت هفتاد و پنجمین سالروز تاسیس سازمان ملل در سخنرانیم خواهم گفت:که تقریبا تمام دنیا به استثنای برخی قسمت ها تحت تاثیر تحریم های آمریکا قرار گرفته اند و این یک واقعیتی است که از قلدوری آمریکا نشات می گیرد و به نظر من زمان قلدوری آن به پایان رسیده است هر چند آمریکا هنوز حضور پرقدرتی در بازارهای پولی و مالی دنیا دارد و می تواند از آن به عنوان یک ابزار استفاده کند.

 

ظریف با اشاره به اینکه امروز چین تلاش می کند تا از یوان استفاده کند و اروپا از یورو استفاده کند و خیلی از کشورهای نیز در روابط دو جانبه و حتی برخی از دوستان آمریکا به جای دلار از ارزهای ملی خود استفاده می کنند زیرا دلار به چماق آمریکا در عرصه مناسبات اقتصاد بین الملل قرار گرفته است.

 

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه در 40 سال گذشته به علت تحریم های آمریکا در بخش های دفاعی خودکفا شده ایم گفت: برخی می گویند یکی از نشانه ها این است که اروپایی ها به ما سلاح می فرشند در صورتی که اروپایی ها هیچ وقت به ما سلاح نفروختند حتی وقتی که ما تحریم به این معنای کنونی قطعنامه 1929 که مربوط به سال 89 است نبود به ما سلاحی نفروخته است.

 

ظریف افزود: اروپایی ها از سال 57 و در طول جنگ و تا کنون به ما سلاحی نفروخته اند و پویشی را بنام واسنار که هیچ گونه سلاحی به ایران نرسد ولی به لطف خداو تلاش بزرگان ما در نیروهای مسلح ما امروز در بسیاری از موارد خودکفا هستیم و در مواردی که نیاز به خریدهای تسلیحاتی داریم از این به بعد محدودیت های سازمان ملل متحد و شورای امنیت برداشته می شود و کشورها این اجازه را می یابند که با ما معاملات تسلیحاتی داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه ما هیچ وقت از خریداران بزرگ تسلیحات نبوده ایم افزود: اگر نگاهی به نقشه دنیا بیاندازید یک چهارم کل خریدهای تسلیحاتی دنیا در منطقه خلیج فارس انجام می شود و جمهوری اسلامی در این خریدها هیچ حضوری ندارد ولی از این به بعد ما می توانیم نیازهای خودمان را از کشورهایی که با ما ارتباط راهبردی دارند نظیر چین و روسیه خریداری کنیم .

 

وزیر امور خارجه گفت: بحمدالله ما امروز توان صادرات سلاح را نیز داریم و بعید است که تحریم های ثانویه آمریکا نیز بتواند مانعی برای کشورهای مورد نظر ما باشد که نتوانند برای ما سلاح بفروشند.

 

ظریف با بیان اینکه اگر آمریکا ادعا کند که قطعنامه 1929 برگشته است که البته با تحریم های ثانویه ای که انجام می دهد خودش پذیرفته است که قطعنامه برنگشته است زیرا اگر این چنین بود معنای دیگری داشت افزود: برای برگشت قطعنامه باید طبق مقررات ملل متحد وقتی یک قطعنامه ای لازم الاجرا تصویب می شود کشورها موظفند در قوانین داخلیشان آن را تصویب کنند به عبارتی اگر قطعنامه بگوید به ایران سلاح نفروشید این قطعنامه باید در قانون داخلی کشورها تصویب شود تا قطعنامه اجرایی شود و باید به یک کمیته ای در شورای امنیت متشکل از تمام اعضا گزارش دهد و گروه کاری نیز در دبیرخانه برآن نظارت می کند و چندین مکانیزم دارد.

 

وی گفت: اجرای این قطعنامه ها یک مکانیزم ملی و یک مکانیزم اجرایی دبیرخانه ای و یک مکانیزم سیاسی شورای امنیت دارد که در شرایط فعلی هیچ کدام از اینها اتفاق نمی افتد چون قطعنامه ای وجود ندارد زیرا وقتی قطعنامه 1929 تصویب شد همه این فرآیندها طی شد و براساس قطعنامه 2231 اکثر کشورها قوانین داخلی خودشان را لغو کردند.

 

ظریف افزود: یکی از دلایلی که اجرای قطعنامه 2231 طول کشید این بود که کشورها باید می رفتند تمامی قوانین 1929 را لغو می کردند و هیچ کدام از این کارها اتوماتیک نیست بلکه روندی را طی می کند و حالا اکثر کشورها این مقررات را لغو کردند و برای اقدام دوباره باید این قوانین را برگردانند که این اتفاق نمی افتد و سازمان ملل و شورای امنیت باید سازکار خودش را اجرایی کند که نمی کند.

 

وزیر امور خارجه گفت: آمریکا تلاش میکند ادعا کند که قرارداد 1929 برگشته است و این حق را دارد که طبق هر بندیش کاری را انجام دهد که این اقدام بیشتر نوعی راهزنی دریایی است و اگر بخواهد مانع ای ایجاد کند حتی براساس 1929 نیز نمی تواند زیرا از نظر جامعه بین المللی دیگر قرارداد 1929 وجود ندارد و بیشتر شبیه یک قداره بند است که قبلا نیز از آن استفاده کرده است وکشتی هایی که متعلق به ایران نبوده ولی معیانات ایران را حمل می کرده را و توقیف کرد که با شکایت آنها به دادگاه روبرو شد و اگر دوباره اتفاق بیافتد راهزنی دریایی است و جمهوری اسلامی ایران هم واکنش نشان می دهد.

 

ظریف افزود: جمهوری اسلامی ایران کشوری قدرتمندی است و در برابر اقدامات آمریکا واکنش نشان می دهد و این گونه حرکات آمریکایی ها بیشتر یک ژست سیاسی است و ما به همه اعلام می کنیم که اگر آمریکا بخواهد به ادعای 1929 اقدامی انجام دهد از نظر قوانین بین المللی راهزنی دریایی است و با آن برخورد می شود و خود آمریکا مسئول عواقب آن است.

 

وی درپاسخ به سوالی درباره استفاده از سازکارگفتگو و مکانیزم حل اختلاف گفت: اولین بار که جمهوری اسلامی ایران مکانیزم حل اختلاف را در برجام راه انداخت در زمان اوباما در نومبرام 2016 که در آبان و آذر ماه 95 بود .

 

وی افزود: در آن موقع کنگره تحریم های ایران را 10 سال تمدید کرد ولی اوباما امضاء نکرد ولی وتو هم نکرد زیرا فکر می کرد اگر وتو کند کنگره با دو سوم رای آن را نقض می کند. واین یکی از قوانین داخلی آمریکاست که اگر امضا نشود بعد از 10 روز اجرایی می شود.

 

ظریف گفت: همان وقت براساس بنده 36 روند حل و فصل اختلافات را شروع کردیم و بعد از اینکه سال 96 آمریکا از برجام خارج شد باز هم روند حل و فصل اختلافات را شروع کردیم و بر همان اساس در نوامبر 2018 طی نامه ای به مسئول وقت اتحادیه اروپا خانم موگرینی گفتم که روند حل و فصل اختلافات را شروع کرده ایم و به پایان رساندیم زیرا این سازکار نیز مراحل مختلفی دارد که دو مرحله آن را ما پیشرفتیم و طرف مقابل مرحله سوم نرفت.

 

وزیر امور خارجه افزود: آنها 11 تعهد به ما دادند که اجرا نشد که در دو جلسه وزرا پیگیری کردیم انجام نشد و در نوامبر 2018 اعلام کردیم که ما روند ماده 36 را تکمیل کردیم و از این به بعد براساس ماده 36 به سمت کاهش تعهدات می ریم و در اردیبهشت 98 ما در 5 مرحله به کاهش تعهدات برجامی خود حرکت کردیم که براساس همان مکانیزم حل اختلاف است.

 

وی گفت: ما نتها به سازوکار حل اختلافات مراجعه کردیم بلکه مراحل آن را طی کردیم و اقدامات خودمان را طبق آن انجام داده ایم و امروز به غیر از بحث نظارت ها که کماکان آن را حفظ کرده ایم تا به دنیا نشان بدهیم که برنامه سلاح نداریم محدودیت های دیگر برجامی را کنار گذاشته ایم و هیچ کدام از آن محدویت ها را رعایت نمی کنیم زیرا در برابر نقض آمریکا و در ناتوانی اروپا در علمکرد به تعهداتش به اقدام اجرایی رسیدیم.

 

وی افزود: اروپایی ها آمدند در برابر اقدام ما یک سازوکاری را از دی ماه گذشته شروع کردند که آن روند هنوز به مرحله اولش هم نرسیده است و جلسه کارشناسی آن تشکیل نشده است.

 

وزیر امور خارجه گفت: در 75 سال گذشته تا کنون یک بار هم نشده آمریکا طرحی را ببرد شورای امنیت و دو رأی بیاورد؛ برجام این کار را کرد.

 

 ظریف در خصوص این که اروپایی ها مکانیزم ماشه را به شورای امنیت نفرستادند، ابزاری برای فشار بر ایران بود، افزود:احتمالاً اروپاییان به همین دلیل این کار را کردند اما واقعیت این است که وقتی آنها این کار را کردند جمهوری اسلامی ایران بلافاصله پاسخ داد که اقدام ما در چارچوب ماده 36 بوده و ما نیامدیم ابتدا به ساکن تعهدات خود را متوقف کنیم.

 

وی ادامه داد: روند حل و فصل اختلافات را دنبال کردیم، اروپایی ها 11 تعهد به ما داده بودند، در اجرای حل و فصل اختلافات برای اینکه اختلافی حل و فصل شود یا طرف می گوید شما "بی جا" می گویید یا می گوید "خیر شما درست می گویید" من این کارها را می کنم که مشکل شما حل شود.

 

ظریف گفت: آنها 11 تعهد به ما داده بودند و این یازده تعهد را اجرا نکردند، ما دوباره در کنار حاشیه سازمان ملل متحد با وزرا جلسه گذاشتیم، باز هم موضوع را مطرح کردیم و باز هم آنها تعهد دادند و نتوانستند اجرا کنند. ما به آنها اعلام کردیم که شروع به اقدام می کنیم، اروپایی ها پاسخ به ما ندادند یعنی وقتی در نوامبر 2018 به اروپایی ها اعلام کردیم که روند را شروع می کنیم آنها یک کلمه به ما پاسخ ندادند.

 

وی ادامه داد: در اردیبهشت 98 یا همان می 2019 جمهوری اسلامی اقدام را شروع کرد، بر اساس همان اعلام قبلی، آن وقت آنها گفتند اقدام شما خلاف برجام است که با پاسخ فوری ما مواجه شدند که این اقدام طبق نفس برجام است نه خلاف برجام لذا وقتی که آنها روند را شروع کردند ما رسماً اعلام کردیم روند شما را به رسمیت نمی شناسیم.

 

وزیر امور خارجه گفت: چون اروپاییان در برابر اقدام نقض می توانند روند را شروع کنند نه در برابر اقدام جبرانی، اینها نکات خیلی دقیقی است که این مسائل را باید از بحث های دعوای داخلی بیرون بیاوریم، این موارد دعوای حقوقی است، جمهوری اسلامی چه در قضیه کاهش اقداماتش در برجام طبق برجام حقوقی و سیاسی عمل کرد و دست بالا را دارد.

 

ظریف افزود: اروپایی ها وقتی آن اقدام را مطرح کردند با مخالفت روسیه و چین روبرو شدند و گفتند ادعای شما در داخل برجام بی معناست، لذا اگر بخواهند آن مکانیزم را طی کنند ساز و کار راحتی نخواهد بود.

وی ادامه داد: مکانیزم ماشه ای وجود ندارد، هیچ حالت خودکار و اتوماتیکی وجود ندارد، این طور نیست که یک نفر الآن با مادرش قهر کند، فردا مکانیزم ماشه را راه بیندازد. بعضی دوستان ما این طور تبلیغ کردند ولی اصلاً از این خبرها نیست.

 

وی به صحبت های بولتون اشاره کرد و افزود: اقرار یک آدمی که عالم به یک وضعیتی است قابل استناد است، خودشان اذعان می کنند که این روند پیچیده و طولانی است، ما خودمان برای ایران آن روند پیچیده را طی کردیم.

 

وزیر امور خارجه گفت: بعضی ها گفتند چرا این قدر صبر می کنید؟ ما گفتیم برای این که می خواهیم حقوقی ثابت کنیم که مردم ایران پای حرفشان هستند، اگر ما تعهد بدهیم آن را اجرا می کنیم بنابراین یک سال صبر کردیم کل روند جلو رفتیم، به همین علت اروپا امروز نمی تواند بگوید کاهش تعهدات ایران خلاف برجام است.

 

ظریف افزود: به نظرم روند بازدارنده بوده است، حقوق بین الملل در جامعه بین المللی جای قدرت را نمی گیرد، قدرت یک ضرورت است، حقوق بین الملل و روابط بین المللی یک عامل قدرت است، یعنی قدرت را تعدیل می کند.

 

وی به منشور ملل متحد اشاره کرد و گفت: در این منشور توسل به زور منع شده است؛ کوبا در 90 کیلومتری با آمریکا قرار دارد و آمریکا هم توان نظامی دارد که کوبا را سرنگون کند! چرا نمی کند؟ به خاطر این که یک ممنوعیتی است، آیا این معنایش این است که کوبا قدرتش اندازه آمریکا شده؟ نه! معنی این نیست، معنایش این است که آمریکا به خاطر یک محدودیت حقوقی نمی تواند آن چه که زور دارد انجام بدهد.

 

ظریف ادامه داد: ما این را پذیرفتیم که آنچه که قاعده حقوقی و توافق انجام می دهد ایجاد یک تعادل است نه برهم زدن روابط، چطور می شود تصور کرد در 75 سال گذشته که شورای امنیت وجود داشته یک بار شده آمریکا طرحی را ببرد شورای امنیت دو رأی بیاورد؟ این اصلاً بی سابقه است! اما برجام این کار را کرده است، برجام نمی تواند بیاید قدرت آمریکا را در بازار مالی به هم بزند.

 

وی گفت: آمریکا می خواهد قلدری کند،دنیا باید به این صراحت بیفتد که اگر این قلدری را در مورد ایران پذیرفت، پس فردا در مورد خودش می شود، کما این که اگر پذیرفتند که سر خیابان یک نفر قلدر بایستد یکی دیگر را اذیت کند، فردا سر خودش می آید.

 

وزیر امورخارجه افزود: بعضی از ما حقوق بین الملل را می گوییم هیچ معنی ندارد، یک وقت هم خیال می کنیم مقررات بین المللی و قطعنامه می تواند روابط را بر عکس کند، این شورای امنیت با وجود آمریکا دهها قطعنامه علیه اسرائیل دارد، کدامشان اجرا شده؟ دهها قطعنامه در موارد دیگر دارد، مجمع عمومی سازمان ملل متحد دهها قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی دارد، کدامشان اجرا شده ؟

 

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان تاریخی سیاست های خصمانه آمریکا ضد کشورهای جهان گفت: آمریکایی ها هم اکنون می گویند سه کشور روسیه، چین و ایران مانع هژمونی ما هستند البته اشتباه می کنند زیرا سه کشور نیست که مانع هژمونی آمریکا می شود بلکه دوران هژمونی به سر رسیده است.

 

ظریف افزود: به طور قطع آمریکایی ها اشتباه می کنند زیرا اگر روسیه، چین و ایران نیز در برابر هژمونی آمریکا نایستند عوامل بسیاری نیز وجود دارد که دربرابر هژمونی آمریکا میایستد زیرا ما هم اکنون وارد دوران پسا غربی و پسا آمریکایی شده ایم البته نه اینکه آمریکا بی قدرت شده است بلکه دیگر حرف اول و آخر را نمی زند شاید ابرقدرت باشد اما دیگر قدر قدرت نیست و این واقعیت پذیرش برای آمریکایی ها سخت است.

 

وی گفت: واقعیت این است که دعوای فعلی آمریکایی ها بر سر این است که ایران هژمونی آمریکا را نپذیرفته است.

 

وی در پاسخ به این سوال که ترامپ گفته بعد از انتخاب مجددش یک هفته ای مسائل و اختلافات با ایران را حل خواهم کرد و در مقابل اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا که به صورت خصمانه ای با در قبال ایران سخن می گوید افزود: آقای ترامپ توبه کند خسارت های وارده به جمهوری اسلامی را پرداخت کند تعهد بدهد و خیلی کارهای دیگر باید انجام بدهد اما این موارد به خود او ربط دارد، ما نباید کاری انجام دهیم اولا که میز برجام همیشه بوده است و این آمریکا بوده که از آن خارج شده حال اینکه بخواهد به این میز بازگردد به این راحتی نیست بالاخره دهها میلیارد به مردم ما خسارت وارد کرده سردار ما را به شهادت رسانده بیشترین خسارت ها را به کشورما زده است اینها ساده نیستند آیا می تواند اینها را جبران کند اگر می تواند یک هفته ای که چه عرض کنم 24 ساعته آن را انجام دهد اما نمی تواند بالاخره کسی که سردار سلیمانی را به شهادت رسانده است باید در برابر آن پاسخگو باشد.

 

ظریف گفت: ترامپ با تمام وقاحت به شهادت رساندن سردار سلیمانی را پذیرفته است و امروز مانع دسترسی مردم حتی به داور شده است کسی که باعث شده اقتصاد کشورما تا این اندازه ضرر کند و خود ترامپ اذعان می کند که اقتصاد ایران را نابود کرده است البته به لطف خدا چنین چیزی رخ نداده چون ترامپ تصور می کرد اقتصاد ایران در عرض سه ماه نابود خواهد شد که این چنین نشد البته مردم سختی کشیدند و باز هم می گویم در موضعی نیستم که بگویم اصلا اتفاقی نیافتاده شرمنده مردم ایران هستم اما این مردم آنقدر بزرگ هستند که ترامپ را شکست دادند حالا به این ترتیب به همین سادگی مسائل تمام میشود اما این حرف های آقای ترامپ فقط مصرف داخلی و انتخاباتی دارد و فقط تلاش دارد این حرف ها را پیش از انتخابات به جامعه آمریکا القاء کند.

 

وزیر امور خارجه با اشاره به امضای توافق نامه اخیر در کاخ سفید با رژیم صهیونیستی افزود: به اصطلاح توافقنامه ای را امضا کردند اما همانطور که نشریات آمریکایی و غربی اعلام کرده بودند این کشورها بیش از 25 است با یکدیگری توافق نامه امنیتی دارند یعنی کشورهای حاشیه خلیج فارس همکاری های امنیتی با یکدیگر داشته اند حالا آمده اند یک کاغذی را نیز امضا کرده اند و با یکدیگر صلح می کنند مگر با هم جنگ داشتند آنها فکر می کردند رژیم صهیونیستی از آنها حمایت خواهد کرد اما این همسایگان ما فکر نکردند که رژیم صهیونیستی اگر می توانست از خودش دربرابر حماس و جهاد اسلامی حمایت می کرد حالا چطور می تواند از اینها حفاظت و حمایت کند.

 

ظریف اضافه کرد: بر خلاف آنچه آقای ترامپ می گوید ایرانی ها دوست دارند فرد دیگری رئیس جمهور آمریکا شود و با او مذاکره کنند اصلا این گونه نیست و این حرف ها نیز مصرف انتخاباتی دارد بدون شک برای ما اصلا مهم نیست. جمهوری اسلامی یک کشور مستقل است و در امور داخلی دیگر کشورها نیز دخالت نمی کند.

 

وزیر امور خارجه با اشاره به بلوای اخیر امریکایی ها که گفته اند ایران میخواهد در انتخابات آمریکا دخالت کند گفت: شما به جای این حرف ها بهتر است با دیگر کشورها کودتا نکنید و انتخابات دیگر کشورها را زیر پای نگذارید و بی جهت این حرف ها را مطرح نکنید برای ایران فرقی نمی کند ترامپ رئیس جمهور شود یا فرد دیگری مهم رفتار دولت آمریکاست و ما نشان داده ایم که مردم ما آنقدر شجاعت دارند که نه تنها در برابر آمریکا که در برابر شش قدرت بزرگ دنیا می نشیند و مذاکره می کند.

 

ظریف افزود: در آینده هم به لطف خدا خواهیم دید که برجام منافع جمهوری اسلامی را در خود نگهداشته است زیرا آمریکا نتوانست از برجامی که خیلی ها فکر می کردند چه چیز خواصی بوده نتوانست استفاده کند ما این شجاعت را داشته ایم که هیچگاه از مذاکره فرار نکرده ایم اما زیر بار زورگویی نیز نرفتیم بدون شک برای ایران مهم نیست که چه کسی در کاخ سفید نشسته است ما شجاعت مقاومت را داریم شجاعت مذاکره را نیز داریم.

 

وی بابیان اینکه باید طرف مقابل شرایط را انتخاب کند گفت: ما زیر بار زور نمی رویم .

 

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص رفتار اروپایی ها که گفته اند ما بیش از تعهدات خود عمل کرده ایم افزود: اروپایی ها 11 تعهد داشتند که از بحث رعایت کشتیرانی و پرواز هواپیمای های کشورمان گرفته تا موضوع سرمایه گذاری و بیمه و نقل و انتقالات پول همه جزو تعهدات آنها بوده که هیچ کدام را تا کنون انجام نداده اند و خودشان هم بارها گفته اندکه نمی توانیم چون آمریکایی ها نمی گذارند حالا می گویند ما بیش از تعهداتمان عمل کرده ایم، ما همیشه گفته ایم اروپا به تعهدات خود عمل کند ایران هم به تعهدات خود بر می گردد زیرا اقداماتی که تا کنون جمهوری اسلامی انجام داده جبرانی بوده است بنابراین اگر اروپایی ها تخلفات خود را حل کنند ما هم اقدامات جبرانی خودمان را متوقف خواهیم کرد

 

ظریف ابراز عقیده کرد: این رفتار اروپایی ها واقعاً کسر شان آنهاست . مجموعه اقتصادی اروپا از اقتصاد آمریکا بزرگتر است اما چرا نتوانستند یا نمی توانند دربرابر زورگویی آمریکا بایستند و به نظر من شما آنها را به بزرگی خود ببخشید اصلاً خواستند حفظ آبرو کنند مثل آن فرد که گفت ما گفتیم زدیم شما هم بگویید زده است.

 

وزیر امور خارجه درباره بحث تحریم تسلیحاتی اروپا ضدکشورمان ادامه داد: ما هیچگاه مشتری سلاح اروپا نبوده ایم و آنها از بعد از انقلاب به ما سلاح نفروختند البته می توانستند سیاست دیگری داشته باشند اما اگر در شرایط فعلی طرح تحریم تسلیحاتی متفاوتی بدهند قطعاً نقض برجام است و با آن برخورد خواهد شد.

 

ظریف خاطرنشان کرد:ما هرگز اروپایی ها را مجبور به فروش سلاح به خودمان نمی کنیم و به لطف خدا به سلاحشان نیز نیاز نداریم لذا اگر آنها سلاح نفروشند خودشان ضرر کرده اند .

 

وزیر امور خارجه درباره اثرات احتمالی اقدامات آمریکا در صورت تصویب قطعنامه ضد کشورمان بر اقتصاد ایران گفت: به طول قطع تاثیری نخواهد داشت زیرا آمریکا هر کاری که توانسته تا کنون انجام داده بیشترین اثر اقتصادی نگرانی ناشی از آن است و به عقیده من همه اقداماتی که تا کنون شده نشان می دهد که این نگرانی، نگرانی بجایی نیست البته از این نگرانی گروه های سودجویی استفاده می کنند البته چون من اقتصاددان نیستیم در این حوزه وارد نمی شوم و بهتر است اقتصاددانان صحبت کنند اما نگرانی که آمریکا می خواهد به آن دامن بزند تقاضا می کنم این نگرانی را نپذیرند زیرا این نگرانی اکنون آینده آمریکاست که مورد تردید است.

 

وی افزود: هم اکنون بحث سر این است بعد از انتخابات آمریکا چه اتفاقی خواهد افتاد هم اکنون در حال پیش بینی هستند که ترامپ ممکن است پس از پایان انتخابات نتیجه آن را نپذیرد در واقع جایی که باید نگرانی داشته باشد وال استریت است که نمی داند بعد از سوم نوامبر چه اتفاقی خواهد افتاد.

 

وی با اشاره به تحلیل های اخیر کارشناسان درباره انتخابات آمریکا تاکید کرد: هم اکنون بیش از 60 درصد حامیان آقای بایدن حضوری رای نخواهند داد و به صورت پستی رای خود را ابراز خواهند کرد بنابراین این احتمال وجود دارد که شب انتخابات نتایج اعلام می شود ترامپ برنده باشد اما 4 روز بعد که رای پستی شمارش می شود و اعضای کالج الکترال مشخص می شوند آن زمان اعلام شود که آقای بایدن 400 کالج الکترال و ترامپ 200 کالج الکترال دارد این شرایط که شرایطی ساختاری است و بسیاری از رنگین پوستان آمریکا به خاطرنگرانی های امنیتی در پای صندوق ها حاضر نمی شوند و به صورت پستی رای می دهند و به گفته فرید زکریا تحلیلگر شبکه سی ان ان یک خطر واقعی در آمریکا وجود دارد که بین سوم نوامبر و یک هفته بعد از آن اتفاقات عجیب و غریبی بیافتد بنابراین آنجایی باید نگران باشد که وجود آقای ترامپ است که هیچ عقلانیتی در او نیست./

پایان پیام/50

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

در جلسه رؤسای کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شد:

اعمال محدودیت‌های شدید در ۴۳ شهر/ کاهش ۵۰ درصدی حضور کارکنان دولت در تهران تا پایان آبان

بر اساس پیشنهاد وزارت بهداشت و درمان و کمیته امنیتی – اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا مقرر شد از روز دوشنبه ۸ آبان تا پایان آبان ماه نسبت به کاهش حضور کارکنان دولت و دستگاه‌های اجرایی در تهران به میزان ۵۰ درصد اقدام شود.

اخبار برگزیده شبستان