خبرگزاری شبستان

دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱

الاثنين ٢١ شوّال ١٤٤٣

Monday, May 23, 2022

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - زمان :   ۱۳۹۰/۱۰/۱۹ - ۱۳:۰۵ شناسه خبر : ۹۷۳۲۶
به قلم عبدالکریم مشایخی/
«مبارزات خالوحسین دشتی»کتاب شد
کتاب مبارزات خالوحسین دشتی به قلم عبدالکریم مشایخی به همت انتشارات پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی راهی بازار نشرشد.

به خبرگزاری شبستان،خالوحسین دشتی(بردخونی) ازچهره های شناخته شده ومشهور جنوب ایران در فاصله انقلاب مشروطیت ایران تا پایان جنگ جهانی اول است.
 

خاندان خالوحسین،دراواخرپادشاهی فتحعلی شاه قاجاردرمنطقه برد خون استقرار یافت و از همان زمان،نسل بعد، نسل حاکم وکدخدای آن منطقه بود.
 

خالو که دوران کودکی و نوجوانی را درروستای بردخون در کنار پدری سپری کرد، پس ازنقض بی طرفی ایران در جنگ جهانی اول و هجوم قوای انگلیس به بوشهرواشغال این شهر، با پیروی از فتاوای مراجع بزرگی چون آیت ا... میرزای شیرازی در نجف و علمای بزرگ منطقه جنوب مانند آیت ا... سیدعبدا... مجتهد بلادی بوشهری و آیت ا... شیخ عبدالنبی بحرانی به همراه تفنگچیان منطقه دشتی به یاری رئیس علی دلواری و سایر مجاهدان شتافت و با نیروهای متجاوز انگلیسی مقابله کرد.


پس ازشهادت رئیس علی در12شهریور1294 برای تداوم مبارزه با اجانب وبه قصد انتقام ازقوای انگلیسی با جلب نظر زایرخضرخان تنگستانی و شیخ حسین خان چاهکوتاهی در منطقه «کوه کزی»نزدیک بوشهر با آنان جنگید و با وجود رشادت های فراوان، در این جنگ به شدت مجروح شد و به اسارت درآمد.


او بیش از یک سال در اسارتگاه انگلیسی ها دربصره به سربرد، تا اینکه سرانجام در سال 1334 هـ.ق پس از انعقاد قراردادی میان خوانین ضدانگلیسی جنوب ایران و تریور،نماینده دولت انگلیس،در قبال آزادی فردریک اوکانر، کنسول برتانیا در فارس، خالوحسین آزاد شد و به زادگاهش بردخون بازگشت.


خالوحسین که دردوران پهلوی اول نام خانوادگی فولادی را برای خود برگزید، درسال 1308 هـ.ش در برابر خلع سلاح رضاشاهی مقاومت کرد وهمراه دیگر خوانین و مردم دشتی با ژاندارم های دولتی مبارزه نمود ودر سال 1309 هـ.ش خوانین و مردم دشتی با ژاندارم های دولتی مبارزه نمود؛ اما در سال 1309 هـ.ش به منظور جلوگیری از خونریزی بیشتر، در برابر خلع سلاح تمکین کرد و تا سال 1316 هـ.ش که به مدت هجده ماه به بهانه ای واهی از سوی پلیس امنیتی رضاشاه دستگیر شد و در شیراز به زندان افتاد، در زادگاهش در کنار کدخدایی منطقه بردخون، به پیشه کشاورزی مشغول بود و...


دراثرنویسنده تلاش می کند که چند بار دربرد خون حضوریابد وبا تنها فرزند خالوحسین،میرزاعبدالعلی فولادی و نوادگانش مصاحبه حضوری کند، که با عنایت به جایگاه تاریخ شفاهی وکسب اطلاعات به دست آمده، این مصاحبه ها تا حدود زیادی خلأ اطلاعاتی تاریخی درباره این مجاهد جنوب را برطرف کرده است.


کتاب مبارزات خالوحسین دشتی بر پایه اسناد دسته یکم در آرشیو وزارت امورخارجه ایران، سازمان اسناد و کتابخانه ملی، بنیاد ایران شناسی – شبه بوشهرواسناد شخصی خالوحسین، که نزد بازماندگانش نگهداری می شد، تألیف و تدوین شده است.
 

انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب مبارزات خالوحسین دشتی اثرعبدالکریم مشایخی را در296 صفحه،2500 نسخه وقمیت6هزارتومان برای اولین بار به چاپ رسید.


پایان پیام/

 

پایان پیام/37
کلید ‫واژه‌ها:

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سارا:

ممنونم

0

0

سرخط خبرهای سرویس

دبیرکل بنیاد فردوسی مطرح کرد/ بخش دوم:

فردوسی در شاهنامه نگاه قرآنی و روایی را در امتداد آموزه‌های ایرانی آورده است

یاسر موحد فرد با بیان اینکه فردوسی نگاه قرآنی و روایی را در امتداد آموزه‌های ایرانی در شاهنامه آورده است، گفت: شاهنامه رهیافتی تاریخی از تمدن نیاکان و بازشناسی تمدن گمشده ایران بزرگ است؛ شاهنامه را باید اثری روزآمد و رشددهنده دانست .

اخبار برگزیده شبستان