خبرگزاری شبستان

پنج شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۹

الخميس ١٣ صفر ١٤٤٢

Thursday, October 1, 2020

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : قم - زمان :   ۱۳۹۹/۵/۱۸ - ۰۰:۳۰ شناسه خبر : ۹۵۷۵۳۴
کارشناس امامت و مهدویت:
یگانه راه سعادت دنیا و عقبی حرکت در صراط مستقیم غدیر است
استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که دنیا بخواهد یا نخواهد در امور مادی و معنوی به بن بست خواهد رسید، گفت: دنیا سرانجام خواهد فهمید که یگانه راه سعادت دنیا و عقبی روی آوردن به اهل بیت(ع) و حرکت در صراط مستقیم غدیر است.

حجت الاسلام «محمود اباذری» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، ضمن تبریک به مناسبت ایام دهه ولایت و عید سعید غدیر به آیه 57 سوره فرقان اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس آنچه که در این آیه آمده، اهل بیت(ع) «سبیل الله» و تنها راه رسیدن به رضوان و خشنودی خداوند می باشند؛ زیرا راهی که خود خداوند قرار داده است، به حکم صریح قرآن راهی جز این نیست.

 

استاد مرکز تخصصی مهدویت در ادامه به فرازهایی از دعای ندبه اشاره کرد و با بیان این که فرازهای اول این دعای نورانی در ارتباط با ولایت و امامت مولای متقیان حضرت امیرالمؤمنین(ع) است، گفت: مطابق آیه فوق این فراز از دعا یعنی« فَکَانُوا هُمُ السَّبِیلَ إِلَیْکَ، وَ الْمَسْلَکَ إِلَی رِضْوَانِکَ» که به دنبال سه آیه مودت آمده، در واقع نتیجه گیری از آیه است.

 

وی تصریح کرد: اهل بیت(ع) به دلیل بهره مندی از عصمت، برای بشر شاخص و عَلَم هدایت هستند و محال است کسی بدون تمسک به آنان در راه عبودیت و بندگی گمراه نشود؛ این بیان صریح پیامبر خدا در حدیث ثقلین و مانند آن است که «مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِی أَبَدا».

 

حجت الاسلام اباذری در بخش دیگری از این گفت‌وگو در تبیین ولایت و امامت امیرالمؤمنین(ع) و بیان فضائل و مناقب ایشان خاطرنشان کرد: در قسمت دیگری از دعای ندبه آمده است: «فَلَمَّا انْقَضَتْ أَیَّامُهُ أَقَامَ وَلِیَّهُ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِمَا وَ آلِهِمَا هَادِیاً....»؛ در این فراز با اشاره به سنت الهی در آیه 7 از سوره رعد براساس وجود «هادی» در هر زمان، ماجرای غدیر خم تاکید شده است که پیامبر گرامی اسلام(ص) در جمع خیل عظیم حجاج فرمود: «مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلَاه».

 

                                                         

 

وی اضافه کرد: حضرت رسول(ص) سپس در حق امیرالمؤمنین(ع) دعا کرد و به درگاه الهی عرضه داشت: خدایا! دوست بدار هر که را که او را دوست دارد و دشمن بدار هر که را که با او دشمنی کند و یاری نما هر آن کس که او را یاری نماید و خوار گردان هر کس را که او را خوار گرداند.

 

این کارشناس امامت و مهدویت با بیان این که  در ادامه دعا، بیش از سی منقبت از مناقب حضرت علی(ع) بیان شده است، گفت: بدون شک هیچ کس در این مناقب شریک و همتای او نیست و قریب به اتفاق این فضائل در صحاح سته اهل سنت آمده است.

 

وی با اشاره به فراز دیگری از دعای ندبه به بیان سرّ مخالفت با امیرالمؤمنین(ع) با وجود اقرار و اعتراف به فضائل و مناقب بی شمار ایشان پرداخت و خاطرنشان ساخت: در قسمتی از این دعا می خوانیم: «وَ لَا تَأْخُذُهُ فِی اللَّهِ لَوْمَهُ لَائِمٍ....حَتَّی قَتَلَ النَّاکِثِینَ وَ الْقَاسِطِینَ وَ الْمَارِقِینَ»؛ ترجمه این بخش از دعا این است که «سرزنش ملامت کننده او را (از راهش) در راه خدا (و انجام فرمان الهی) باز نمی داشت و خون بزرگان عرب را (که به جنگ با دین خدا برخاسته بودند) به خاک ریخت و دلاورانشان را کشت و با گردن کشان و گرگانشان درافتاد؛ در نتیجه کینه هایی از جنگ بدر و خیبر و حنین از او به دل گرفتند و دشمنیش را در دل خود پنهان نمودند و به جنگ و مخالفت با او بر خاستند تا اینکه با پیمان شکنان (اهل جمل) و زورگویان (معاویه و اصحابش) و خارج شدگان از دین (خوارج) جنگید».

 

حجت الاسلام اباذری یادآور شد: با توجه به نظام قبیله گرایی که در شبه جزیره عربستان حاکم بود، اگر کسی از قبیله ای کشته می شد، همه آن قبیله بدون توجه به حق یا باطل بودن کارِ قاتل، بر دشمنی با او متحد و یکپارچه می شدند؛ در جنگ احد سپاه هزار نفری اسلام، مدینه را به سمت احد ترک کرد، وقتی عبدالله ابی رئیس قبیله خزرج در بین راه بازگشت، سیصد نفر از قبیله اش به همراه او برگشتند، با وجود آنکه پیامبر اکرم(ص) هنوز در آنجا حضور داشت و سپاه سه هزار نفری دشمن به جنگ با مسلمانان آمده و شهر مدینه در خطر بود و راز این که خلفا هرگز کسی از دشمنان خدا را نکشتند در همین نکته نهفته بود.

 

وی با بیان این که امیرالمؤمنین(ع) جز خدا و انجام فرمان الهی به چیز دیگری فکر نمی کرد، گفت: ایشان در جنگ ها دلاورانه و جان بر کف با دشمنان خدا به حکم خدا و در اطاعت و پیروی از رسول خدا(ص) می جنگید؛ بنابراین، در هر قبیله ای کسی از دشمنان خدا به دست حضرت کشته شده بود و از سوی دیگرحسادت برخی به فضایل بی مانند حضرت، حقد و کینه آن ها را نسبت به امام علی(ع) به دنبال داشت و همین باعث شد تا در پی انتقام برآیند.

 

این پژوهشگر مهدوی با اشاره به انحراف امت اسلام و مظلومیت اهل بیت(ع) یادآور شد: در قسمتی از دعای ندبه آمده است: «وَ لَمَّا قَضَی نَحْبَهُ وَ قَتَلَهُ أَشْقَی الْآخِرِینَ....أَیْنَ أَعْلَامُ الدِّینِ وَ قَوَاعِدُ الْعِلْمِ»؛ امت اسلام در پی حاکمیت بیست و پنج ساله خلفا و دور شدن از حقایق دین، و گرایش به دنیاطلبی و از همه مهم تر بی بصیرتی، قدر اهل بیت(ع) را ندانستند و سرانجام امیرالمؤمنین(ع) به وسیله شقی ترین فرد یعنی ابن ملجم مرادی به شهادت رسید.

 

وی بیان داشت:همه این دلایل، سبب شد تا معاویه، یاران اندک امام حسن مجتبی را با وعده های درهم و دینار به سوی خود جذب کند و عده باقی مانده را نیز با شایعه پراکنی و دروغ و نیرنگ علیه امام بشوراند. با کمال تأسف یاران بی بصیرت امام نیز فریب نیرنگ های معاویه را خوردند و به خیمه امام حمله ور شدند تا اینکه امام برای بقای حق چاره ای جز صلح نیافت.

 

حجت الاسلام اباذری خاطرنشان ساخت:سرانجام بنی امیه قدرت را به طور مطلق در دست گرفت و ظلم به اهل بیت(ع) را به اوج خود رساند و اهل بیت(ع) را یکی پس از دیگری به شهادت رساند؛ پس از آن، بنی عباس نیز با مکر و نیرنگ قدرت را در دست گرفت و در ظلم و ستم به اهل بیت(ع) آن چه توانست، انجام داد و سرانجام با شهادت امام حسن عسکری(ع) راهی جز غیبت برای خاتم اوصیا بقیه الله الاعظم(عج) باقی نماند.

 

وی با بیان این که کسی که این فرازهای دعا را می خواند نباید فقط در پی خواندن و تمام کردن دعا باشد، گفت: بلکه لازم است به ریشه های این ظلم و ستم و از سوی دیگر، سرچشمه سستی و غفلت مردم در دفاع از حریم اهل بیت(ع)  توجه داشته باشیم تا خدای ناکرده درباره «حجت حیّ» زمان خود، همانند مردم مدینه و کوفه رفتار نکند.

 

این استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: باید بدانیم اهل بیت(ع) خورشید فروزان هدایت و ماه تابان سعادت و ستاره درخشان نجات هستند. آنان به ما هیچ نیازی ندارند، همان گونه که امام زمان(عج) فرمود: «خدا با ماست و هیچ نیازی به غیر او نداریم و حق با ماست، لذا جدایی دیگران از ما، سبب وحشتمان نمی شود».

 

وی تأکید کرد: سنت الهی این بوده و هست که انسان با آگاهی و شناخت، ولایت اهل بیت(ع) را بپذیرد و با اطاعت از آنان به رستگاری برسد نه با اجبار؛ همچنین باید بدانیم جبهه حق به رهبری حجت های الهی در طول تاریخ پیوسته در پی سعادت بشر بوده اند و حتی برای دشمنان خود بدی نخواسته اند و تا آخرین لحظات راه را با موعظه و مهلت دادن برای هدایت آنان باز می گذاشتند.

 

حجت الاسلام اباذری خاطرنشان ساخت: حجت های الهی و از جمله اهل بیت(ع)، افراد ضعیف و ناتوانی نبودند بلکه به دلیل پایبندی به حق و رشد بشر و نجات او؛ با کرامت، جوانمردی، عفو و گذشت رفتارکردند، اما جبهه باطل به رهبری مستکبران و دجالان با جنگ سخت و نرم و با نیرنگ و تزویر و با تمسک به هر آنچه که آنان را در رسیدن به هدفشان یاری می کرد، در رسیدن به قدرت و حفظ آن کوشیدند. از جمله اینکه آب را بر روی جبهه حق بستند و تشنگی کودک شش ماهه را با تیر سه شعبه پاسخ دادند.

 

وی با بیان این که با بررسی خط مشی دشمن، پی می بریم که یکی از شیوه های مهم و نتیجه بخش از سوی آن ها در ضربه زدن به جبهه حق، «باطل جلوه دادن حق و حق جلوه دادن باطل» است، گفت: در حقیقت آن ها به وسیله شایعه افکنی، دروغ پردازی، شبهه افکنی، ایجاد شک و تردید و تزلزل اعتقادی، تفرقه، ایجاد فرقه های مذهبی، حمایت از مدعیان دروغین و...تمام سعی خود را در جهت خاموش کردن نور حق به کار گرفته و می گیرند.

 

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: دنیا بخواهد یا نخواهد در امور مادی و معنوی به بن بست خواهد رسید و سرانجام خواهد فهمید که یگانه راه سعادت دنیا و عقبی روی آوردن به اهل بیت(ع) و حرکت در صراط مستقیم غدیر است، همچنانکه امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: «دنیا پس از چموشی همچون شتری که از دادن شیر به دوشنده اش خود داری می کند و آن را برای بچه اش نگه می دارد، به ما روی می آورد» سپس آن حضرت به دنبال این سخن این آیه را تلاوت کرد: «می خواهیم بر مستضعفین زمین منت گذاریم و آن ها را پیشوایان زمین و وارثان آن قرار دهیم».

پایان پیام/694

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

گزارش شبستان از سفری تلخ و شیرین؛

روستاهای قم و رفع درد محرومیت در حوزه مسجد

شاید جالب به نظر برسد که کمی دورتر از مرکز شهر قم که مهد تمدن و فرهنگ و مادر انقلاب اسلامی است، روستاهایی باشند که هنوز مسجد ندارند یا به تازگی صاحب مسجد شده اند.

اخبار برگزیده شبستان