خبرگزاری شبستان

دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۹

الاثنين ٢٢ ذو القعدة ١٤٤١

Monday, July 13, 2020

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : قرآن و معارف - اخلاق و معارف اسلامی زمان :   ۱۳۹۹/۳/۱۰ - ۱۲:۴۱ شناسه خبر : ۹۳۳۵۳۹
حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی:
اگر عقل بر نفس تسلط پیدا کند، کار انسان به سلامت خواهد بود
یک استاد اخلاق با بیان اینکه تهذیب نفس یعنی کنترل نفس بوسیله عقل، گفت: اگر عقل بر نفس تسلط پیدا کند و نفس خیانت نکند، کار انسان به سلامت خواهد بود.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام و المسلمین «سیدمحمدباقر علوی تهرانی» در سلسله جلسات مباحث نفس در قالب فضای مجازی طی سخنانی، گفت: نخستین کار در تهذیب نفس، مشارطه یا عهد است.

 

وی با اشاره به آیه ۱۷۲ سوره اعراف تصریح کرد: خدا در این آیه می فرماید: «وَإِذْ أَخَذَ رَبُّکَ مِن بَنِى ءَادَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَى‏ أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّکُمْ قَالُواْ بَلَى‏ شَهِدْنَآ أَن تَقُولُواْ یَوْمَ الْقِیَمَةِ إِنَّا کُنَّا عَنْ هَذَا غَفِلِینَ‏»، « زمانى که پروردگارت، از پشت بنى‏ آدم، فرزندان و ذرّیّه آنان را بر گرفت و آنان را گواه بر خودشان ساخت (و فرمود:) آیا من پروردگار شما نیستم؟ گفتند: بلى، ما گواهى دادیم (که تو پروردگارمایى، این اقرار گرفتن از ذریّه‏ آدم براى آن بود) تا در روز قیامت نگویید: ما از این، غافل بودیم».

 

این استاد حوزه علمیه افزود: ما با خدا شرط و عهدی بسته‌ایم که فطری است، طبق این عهد، ما خداوند را رب خود می‌دانیم، «رب» به کسی اطلاق می‌شود که مالک باشد. لازمه‌ مالکیت خدا این است که قادر باشد و بتواند هرگونه تصرفی بکند.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه ما در توحید با ۲۲ مرتبه مواجه هستیم، اظهار کرد: یکی از مراتب توحید، توحید در ربوبیت است، علامت آن این است که به خدا اعتراض نکنیم، چون او مالک هستی است. اعتراض به خدا، بالاترین حد شرک است.

 

وی ادامه داد: عهد دیگری هم با خدا بسته‌ایم که عهد تشریعی است و آن، نپرستیدن و پیروی نکردن از شیطان است که در آیه ۶۰ سوره یس آمده است.

 

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه قرآن و اهل‌بیت(ع)، عهد الهی هستند، گفت: امام صادق (ع) فرمودند: ما عهد خدا هستیم هر کسی به عهد ما وفا کند، به عهد خدا وفا کرده است؛ و در جای دیگر فرمودند: قرآن پیمان خداوند به سوی بندگانش است.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین علوی تهرانی درباره اهمیت وفای به عهد، ابراز کرد: رسول اکرم (ص) می‌فرمایند: کسی که امانت‌دار نیست ایمان ندارد و کسی که به عهد خود وفا نکند، دین ندارد.

 

وی با بیان اینکه ما با چه کسی مشارطه کنیم یا عهد ببندیم، ابراز کرد: در عهد بستن با خداست، انسان با خدا عهد و شرط می‌کند که کاری بر خلاف رضای او انجام ندهد، این کار سختی است.

 

این استاد حوزه علمیه افزود: مشارطه کاری بین عقل و نفس در نهاد انسان است، تهذیب نفس یعنی کنترل نفس بوسیله عقل؛ اگر عقل بر نفس تسلط پیدا کند و نفس خیانت نکند، کار انسان به سلامت خواهد بود.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین علوی تهرانی درباره تجارت پرسود با اشاره به آیه ۱۰ و ۱۱ سوره مبارکه صف، گفت: ای کسانی که ایمان آورده‌اید، آیا شما را به تجارتی راهنمایی کنم که شما را از عذاب دردناک رهایی می‌بخشد؛ به خدا و رسولش ایمان بیاورید و با اموال و جان‌های خود در راه خدا جهاد کنید؛ این برای شما از هر چیزی بهتر است اگر بدانید.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: شرط جان دادن، بخشش مال است، کسی حاضر می‌شود جان خود را بدهد که از دنیا بریده باشد، و کسی می‌تواند از دنیا ببرد که مال خود را در راه خدا داده باشد.

پایان پیام/487

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان

عوامل جدایی سبک زندگی از قرآن/ تاثیر رفتارهای سوء مسئولان در بی‌مهری مردم به دین

عباسی مقدم انسان محوری را از اصول مهم تربیت دینی عنوان کرد و گفت: رفتار خلاف برخی از مسئولان جامعه با ارزش ها و باورهای دینی، موجب عدم مراجعه مردم به مباحث تربیتی موجود در قرآن کریم شده است.

اخبار برگزیده شبستان