خبرگزاری شبستان

چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۹

الأربعاء ١٧ ذو القعدة ١٤٤١

Wednesday, July 8, 2020

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : قرآن و معارف - اخلاق و معارف اسلامی زمان :   ۱۳۹۹/۳/۴ - ۱۷:۲۱ شناسه خبر : ۹۳۱۹۴۸
یک استاد حوزه علمیه بیان کرد
اختلاف در تعیین روز عید فطر ناشی از مبنای فقهی است نه در اصول و عدم اعتماد مراجع به یکدیگر
حجت‌الاسلام بهاری با بیان‌اینکه اختلاف در فقه مانند هر علم دیگری وجود دارد، گفت: مثل اختلاف در تعیین روز عید فطر که ناشی از مبنای فقهی است نه در اصول و عدم اعتماد مراجع به یکدیگر. این اختلاف مختص ایران نیست و در حوزه علمیه نجف هم وجود دارد.

حجت الاسلام «ابراهیم بهاری» در گفتگو با خبرنگار گروه قرآن و معارف  خبرگزاری شبستان با بیان اینکه فرا رسیدن عید سعید فطر فرصت بیان برخی نکات فقهی را نیز فراهم می کند، اظهار کرد: اختلاف در فقه مانند هر علم دیگری وجود دارد، چنان که در مراجعه به پزشکان نیز می بینیم یکی دارو تجویز می‌کند و دیگری راه درمان را در جراحی می ‌بیند و مردم هیچ گاه از این تفاوت آراء به دعوا تعبیر نمی کنند.

 

این استاد حوزه علمیه در ادامه بیان کرد: اختلاف در تعیین روز عید فطر اختلاف اساسی و در اصول دین نیست تا از آن برداشت به اختلاف میان فقها شود؛ بلکه اصل روزه داری امری اساسی و از اصول اسلام است و همه مراجع در این زمینه نظر یکسانی دارند.

 

وی تصریح کرد: این اختلاف بر اساس اختلاف در مبنای فقهی است نه عدم اعتماد مراجع به یکدیگر چراکه یکی شب‌ مشترک یا چشم ‌مسلح را در این تعیین شرط می داند و دیگری نه.  اینکه علت این اختلافِ مبنا چیست بحثی مفصل دارد اما اگر کسی اندک اطلاعات و معلوماتی در فقه داشته باشد، می‌داند دلایل و استدلال‌های طرفین متقن، قوی و بر اساس اصول و مبانی مشخص و معین است.

 

حجت الاسلام بهاری با بیان اینکه روزه دو بُعد فردی و اجتماعی دارد، گفت: در بعد فردی هر کسی به فتوای مرجع تقلید خود عمل می‌کند مثل اینکه امروز را عید بداند یا نداند اما در بعد اجتماعی طبیعی است که باید یک نظر در جامعه و کشور حاکم شود که بهترین مبنا در این باره نظر ولی فقیه در هر زمان است.

 

این استاد اخلاق تاکید کرد: بر خلاف آنچه برخی می خواهند القاء کنند که این اختلافات صرفاً در ایران دیده می شود، باید گفت این تفاوت مبنایی در حوزه علمیه نجف هم وجود دارد؛ چنان که حضرات آیات  سیستانی و مدرسی امروز (یکشنبه، 4 خردادماه) را سی‌امین روز ماه مبارک رمضان و در مقابل آیات عظام حکیم، فیاض و بشیر نجفی امروز را عید اعلام کرده اند.

 

حجت الاسلام بهاری با بیان اینکه اثبات اول ماه قمری امری تقلیدی نیست، خاطرنشان کرد: بله، اما در مبانی باید طبق نظر مرجع تقلید عمل کرد مثل این که طبق نظر ایشان رؤیت با ابزار مورد قبول باشد

 

پایان پیام/9

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

حجت الاسلام عجمی:

دو نوشداروی قرآنی برای علاج واقعه/ میانبرهایی که ساده از کنارشان می گذریم

حجت الاسلام عجمی گفت: در قرآن سه جا و با عباراتی مشابه به ما امر شده است که وقتی دچار مصیبت یا چالشی در زندگی می شویم از صبر و نماز استعانت بجوییم.

اخبار برگزیده شبستان