خبرگزاری شبستان

دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۹

الاثنين ١٢ شعبان ١٤٤١

Monday, April 6, 2020

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اجتماعی - آموزش و پرورش زمان :   ۱۳۹۸/۱۲/۹ - ۱۳:۱۱ شناسه خبر : ۸۹۹۴۵۱
وزیر آموزش و پرورش:
باید همه امکانات موجود برای ضدعفونی کردن محیط مدارس بسیج شوند
حاجی میرزایی تصریح کرد: اگر لازم است باید همه امکانات موجود برای ضدعفونی کردن محیط مدارس بسیج شوند و از این تهدید یک فرصت اجتماعی برای آموزش و پرورش به وجود آوریم.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل وزارت آموزش و پرورش، «محسن حاجی میرزایی» در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: حوادث طبیعی هرچند تلخ است، سلب آسایش را به همراه دارد، عده‌ای را به زحمت می‌اندازد و رنج مردم را نیز به دنبال دارد اما در عین حال فرصتی برای قوی‌تر شدن و ظهور و بروز خلاقیت‌هاست.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به شیوع بیماری کرونا در کشور افزود: شرایط ایجاد شده در کشور مجالی برای تبدیل این تهدید به فرصت است، بنابراین از وضع پیش آمده باید برای نهادینه‌کردن فرهنگ رعایت مسائل بهداشتی استفاده کرد.

همه امکانات موجود برای ضدعفونی کردن مدارس بسیج شود

حاجی میرزایی تصریح کرد: اگر لازم است باید همه امکانات موجود برای ضدعفونی کردن محیط مدارس بسیج شوند و از این تهدید یک فرصت اجتماعی برای آموزش و پرورش به وجود آوریم.

تعطیلی مدارس در اختیار ستاد پیشگیری از کرونا

وی افزود: شرایط حاکم شده بر مدارس،  فرصتی است تا مدارس در حوزه اطلاع رسانی، برخط شوند و به صورت مستمر این موضوع ادامه یابد.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: اختیار تعطیل کردن مدارس از شورای تامین استان‌ها سلب شده و  شورای امنیت ملی بر اساس مصوبه‌ای که از سوی رهبر معظم انقلاب نیز تفویض شده است این موضوع را به ستاد ملی پیشگیری از شیوع کرونا محول کرده است لذا مبنای هرگونه تصمیم و عمل در موضوع کرونا منحصرا در اختیار ستاد پیشگیری است.

 

مدارس مناطق آلوده تعطیل می‌شود

 وی ادامه داد: براساس تصمیمات ستاد مذکور هر منطقه‌ای که آلوده باشد تعطیل اعلام می‌شود. تحرک زیاد جمعیت و انجام سفرها یکی از مشکلات جدی در مسیر پیشگیری از بیماری کرونا است،  بنابراین اطلاع رسانی در خصوص تعطیلات تنها از طریق استان‌ها انجام می‌شود.

معلمان در مدرسه حضور دارند

وی اظهار کرد: ما باید از تهدید موجود برای توسعه آموزش‌های مجازی به فرصت بهره‌مند شویم، به نحوی که از این به بعد مدرسه عملا تعطیل نمی‌شود بلکه در موارد تعطیلی معلمان در مدرسه حضور دارند و آموزش‌های لازمه را از طریق فضای مجازی ارائه می‌دهند بنابراین در این صورت تعطیلی مدارس مفهومی نخواهد داشت.

حاجی میرزایی تصریح کرد: اگر این ظرفیت توسعه پیدا کند می‌توانیم گسترش عدالت اجتماعی را در پرتوی آموزش‌های مجازی محقق سازیم. همچنین از این پس یکی از موارد ارزیابی‌ها، نحوه مواجهه استان‌ها با تعطیلات مدارس و ارائه آموزش‌های مجازی است.

گشایش‌های خوب در حوزه مالی، نباید فرهنگ بهانه‌گیری  ادامه یابد

وی ادامه داد: خوشبختانه گشایش‌های خوبی در حوزه مالی صورت گرفته است از جمله اجرای طرح رتبه بندی، فصل دهم قانون خدمات کشوری، حق نوار مرزی ...، لذا از این موضوع برای ایجاد انگیزه در همکاران باید استفاده کرد، و نباید فرهنگ بهانه گیری‌های بی‌دلیل ادامه یابد.

 وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در پی هرگشایش باید شاکر باشیم چنانکه در آموزه‌های دینی ما شکرگزاری مایه فزونی نعمت‌ها  است. نیازمند ارتقای سرمایه اجتماعی آموزش و پرورش هستیم لذا معلمان باید در این زمینه همکاری کنند.

حاجی میرزایی اظهار کرد: اجرای سند تحول بنیادین، هم وظیفه ماست، هم علاقمندیم و هم ضروری است و برنامه درسی باید متناسب با برنامه سند تحول بنیادین باشد و این اولین استراتژی ماست.

وی گفت: استراتژی دوم ما تهیه بسته‌های تحولی است اینکه از درون سند تحول اهدافی دست یافتنی که در زمان کوتاه و قابل اجرا هستند و تحقق آن شوق انگیز است،  شناسایی و نسبت به انجام آن اقدام  شود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: برای ایجاد گفتمان در خصوص سند تحول باید فهم روشنی را به وجود بیاوریم به طوری که الهام بخش باشد‌ بنابراین مواردی را از سند تحول اجرا کنیم که برای خانواده و جامعه معنادار باشد و مشارکت‌پذیر باشد و شیرینی آن برای جامعه مشهود باشد. 

وی گفت: اهدافی را در سند تحول دنبال کنیم که بتواند با همین امکانات قابل دست یافتن باشد، اجرای قسمتی از سند نیازمند ارائه بسته است و بسته مذکور باید نقش عوامل خانواده، محتوا و... را در خود مشخص کند.

 شیرینی سند تحول را به مخاطبان نشان ندادیم

حاجی میرزایی گفت: با گذشت چند سال از اجرای سند تحول نتوانستیم شیرینی سند را به مخاطبان نشان دهیم، بنابراین ما هر هفته بخشی از وقت مان را برای برنامه‌های سند می‌گذاریم دنبال خلاقییت و خلق نتیجه قابل مشاهده برای جامعه هستیم.

 تهیه و ارائه چهار بسته اجرایی در قالب سند تحول به مدارس

وزیر آموزش وپرورش از تهیه چهار بسته اجرایی در راستای تحقق سند تحول خبر داد و اظهار کرد: هرچند تاکنون چهار بسته تهیه و ارایه کردیم اما در عین حال استان‌ها می‌توانند خلاقیت‌های استانی را به بسته‌ها اضافه کنند.

وی گفت: در این  بسته‌ها دنبال کار ملی نیستیم بلکه بیش از اهمیت به گستره کار به کاملیت و نتیجه کار اهمیت می‌دهیم لذا اگر در یک مدرسه یک مورد از سند قابل اجراست همان کار را انجام دهیم.

حاجی میرزایی با اشاره به ارائه بسته‌های چهارگانه سند تحول، اظهار کرد: بسته اول، بسته مهارت آموزی است باید به این هدف برسیم و این ضروری است با تقویت کارآفرینی در دوره اول متوسطه محقق خواهد شد.

ارائه بسته مبارزه با چاقی و موارد بهداشتی به مدارس

وی ادامه داد: بسته دوم در مورد مبارزه چاقی و سایر موضوعات بهداشتی است که توسط معاونت تربیت بدنی و سلامت تهیه و ارائه شده است. همچنین بسته سوم، با موضوع دستیابی به مهارت‌های پایه در معاونت آموزش ابتدایی تهیه و ارائه شده است.

 وزیرآموزش و پرورش با اشاره به جایگاه تربیت در سند تحول عنوان کرد: بسته چهارم بحث تربیت بوده که فوق‌العاده مورد توجه است و در معاونت پرورشی و فرهنگی تهیه شده، این بسته در خصوص اینکه چه چارچوبی برای مهارت‌های تربیتی وجود دارد بحث می‌کند.

 وی در پایان گفت: در راستای اجرای کامل سند تحول سایر معاونت‌ها نیز باید بسته‌های مناسب را تهیه و برای اجرا به مدارس ارسال کنند.

پایان پیام/260

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

شبستان گزارش می دهد:

دردسرهای آموزش مجازی دانش آموزان برای نظام تعلیم و تربیت

تعطیلی اجباری مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا، برای آموزش دانش آموزان در فضای مجازی دردسرهایی برای نظام تعلیم و تربیت ایجاد کرده است که انتقادهایی از سوی فرهنگیان و دانش آموزان روانه وزارت آموزش و پرورش شده است.

اخبار برگزیده شبستان