خبرگزاری شبستان

دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۹

الاثنين ١٢ شعبان ١٤٤١

Monday, April 6, 2020

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : مهدویت و غدیر - مهدی باوران زمان :   ۱۳۹۸/۱۲/۸ - ۱۳:۲۰ شناسه خبر : ۸۹۹۳۶۹
یک استاد اخلاق در گفت وگو با شبستان تاکید کرد
توجه به حضور امام زمان(عج)، سبب آرامش در بحران‌ها است/ دعای فرج سبب بهره‌مندی حداکثری از لیلة‌الرغائب می‌شود
حجت‌الاسلام بهاری با بیان‌اینکه اهتمام به دعای فرج و توجه به امام زمان(عج)، سبب بهره‌مندی حداکثری از لیلة‌الرغائب می‌شود، گفت: اگر حاجات به سمت فرج میل کند، دردها و آلام بشر هم رفع خواهد شد. حس حضور امام(عج) سبب آرامش در بروز بحران‌ها و بلایا است.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، نخستین شب جمعه از ماه رجب «لیله الرغائب» و به تعبیری شب آرزوها نام دارد، شبی که به تصریح روایات، فضایل و برکات بسیار دارد و حوائج در آن به اجابت نزدیک است. از این رو، در بررسی برکات قرار دادن دعای فرج امام زمان(عج) در راس حوائج این شب با حجت الاسلام والمسلمین «ابراهیم بهاری»، استاد اخلاق و کارشناس مذهبی گفت وگو کرده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

اهتمام به دعای فرج و سلامتی امام زمان(عج) در لیله الرغائب چه ضرورتی دارد و در فرهنگ انتظار چه تاکیدی بر آن می شود؟

 

اینکه شیعه در هر حالی و در هر زمان و در هر شرایطی از زندگی به امام زمان(عج) و مولای خود توجه کند، بسیار مهم است لذا تاکید شده در هر حالی برای فرج امام عصر(عج) دعا کنید و این دعا به معنای مضطر بودن، باید باشد یعنی کسی که در حالت اضرار قرار گرفته و هیچ پناهگاهی در زندگی ندارد و به امام زمان(عج) به عنوان بی بدیل ترین و آخرین ملجأ الهی می نگرد.

از این رو، دعا برای فرج و رفع موانع ظهور حضرت حجت(عج) از وظایف شیعه است چنان که پیامبر اکر(ص) فرمودند: «افضلُ الاعمال انتظارِ الفرج». این یعنی در هر حال به عنوان مستحب موکد باید به این انتظار التزام و اهتمام داشت.

 

این انتظار در اعمال لیله الرغائب و بهره مندی از برکات آن چه جایگاهی دارد؟

 

در این میان «لیله الرغائب» قاعده خود را دارد؛ برای مثال در «لیله القدر» در هر جا می توانی در آن ساعات شب به خدا متوجه شوی و از او حاجات را بطلبی و چنان که ملائکه برای انتقال خواسته های بشر به خدا، از آسمان به زمین نزول می کنند، در لیله القدر سلام الهی به همه رسانده می شود و همه این سلام را می شنوند مگر آنها که گوش های شان بسته است.

اما درباره لیله الرغائب از وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) نقل است: اولین شب جمعه ماه رجب لیله الرغائب است این روز را باید شخص حتما روزه بگیرد مگر آنکه عذری شرعی داشته باشد و توان روزه داری در او نباشد، بعد از روزه همین که شب شد مابین نماز مغرب و عشاء (نه به این معنا که هر ساعت از شب) در اول وقت حدود 45 دقیقه برای انجام اعمال این شب فرصت است، بدین شرح که 12 رکعت (شش نماز دو رکعتی) خوانده شود هر رکعت یک حمد و سه مرتبه سوره قدر و 12 مرتبه سوره مبارکه توحید که جمعا در این نماز 36 مرتبه سوره مبارکه قدر و 144 مرتبه سوره توحید قرائت می شود پس از اتمام نماز 70 مرتبه ذکر صلوات دارد به این قرار «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ وَ عَلَى آلِهِ وَ آلِ مُحَمَّدٍ»، بعد از آن در سجده 70 مرتبه ذکر «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ وَ الرُّوحِ» بیان شود، بعد از سجده 70 مرتبه ذکر «رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيُّ الْأَعْظَمُ» گفته می شود، سپس در سجده مجدد 70 مرتبه «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ وَ الرُّوحِ» تکرار شده و خواسته ها را بیان می کند که ان شاءالله به اجابت می رسد.

اینجا اگر کسی فرج را اولین خواسته خود قرار دهد نه به عنوان لغلغه زبان بلکه در حال شخص مضطری که گویی در شعله های آتش قرار گرفته و التماس و التجاء کند، قطعا بیشترین بهره ها را از فضایل و برکات لیله الرغائب می برد.

پیامبر اکرم(ص) در فضیلت این نماز می فرمایند: هركه آن را به جاى‏ آورد هنگام شب اوّل قبرش حق تعالى ثواب آن را به نيكوترين صورت و با روى گشاده و درخشان و زبانى گويا به سوى‏ او مى‏ فرستد،پس به او مى‏ گويد:اى حبيب من تو را بشارت باد كه از هر شدّت و سختى نجات يافتى،بنده مى‏ گويد تو كيستى؟

به خدا سوگند من چهره ‏اى زيباتر از چهره تو نديدم،و سخنى شيرين‏تر از سخن تو نشنيدم،و بويى بهتر از بوى‏ تو نبوييدم!!پاسخ ميدهد:من ثواب آن نمازم كه در فلان شب، از فلان ماه، از فلان سال به جاى آوردى‏ امشب نزد تو آمدم تا حقّت را ادا كنم،و مونس تنهايى تو باشم،و هراس را از تو برگيرم و هنگامى‏ كه در صور(شيپور قيامت) دميده شود،در عرصه قيامت سايه‏ اى بر سرت خواهم افكند،پس خوشحال باش كه خير هرگز از تو جدا نخواهد شد.

 

لذا باید توجه داشت فضیلت این اعمال برای منتظران بسیار است چنان که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: از فضیلت شب جمعه اول ماه رجب غافل نشوید که هیچ فرشته ای در آسمان و زمین باقی نمی ماند مگر در کعبه جمع شده و خداوند بر آنها نظر می کند و خطاب به آنها می گوید: هر حاجتی دارید بیان کنید و آنها عرضه می دارند: روزداران رجب را بیامرز.

 

سوق دادن حوائج لیله الرغائب به سوی فرج امام مهدی(عج) در رفع مشکلات و فرج در امور جاری زندگی منتظران چه آثاری دارد؟

 

اگر این حاجات سوق بیابد به سمت فرج امام مهدی(عج)، در دردها و آلام بشر هم گره گشایی می شود. نقل است شخصی در مسجد کوفه دعا می کرد، شخصی بر شانه او زد و فرمود: برای فرج من دعا کن، من بیایم همه مشکلات برطرف می شود.

اگر ما امام را فراموش کنیم به عواقب سوء مبتلا می شویم. چنان که خداوند در سوره مبارکه «طه» می فرماید: هر کسی از یاد خدا غافل شود سفره معیشت او را تنگ می کنم، و در آخرت او را فراموش و در محشر کور محشور می کنم.

 

در این ایام که مشکلات مختلف در جامعه اسلامی بروز دارد به ویژه شیوع ویروس کرونا و ترس و اضطراب و مشکلات ناشی از آن، انس و الفت با امام زمان(عج) و دعا برای فرج ایشان چقدر می تواند در رفع آلام و اضطراب ها موثر باشد؟

این ایام که دردها و آلام، جامعه بشری را در بر گرفته و شاید عمده مردم ما از توفیق دعا و تضرع در اماکن مذهبی هم منع شده اند و کرونا به سان هیولا که مردم را می بلعد، نشان داده می شود، دعا و التجاء به درگاه خدا و برای ولی و حجت حی(عج) او می تواند آرامش بخش باشد. مرحوم علامه طباطبایی می فرمود: اگر به بلایی مبتلا شدید سیل صلوات راه بیندازید.

در عصر حضور ائمه(ع) هم قحطی ها، بلایا و بیماری ها رخ داده و امروز و در عصر غیبت هم چنین است، خوش به حال جامعه و مردمانی که از اهل بیت(ع) جدا نشوند و یادشان نرود که امام عصر(عج) حضور دارند.

خوش به حال طایفه و قومی که به ملجا و پناه خود توجه کند و به امام زمان(عج) پناهنده شود چراکه به دعای خیر امام زمان(عج) ان شاءالله مشکلات ما برطرف می شود.

البته این بدان معنی نیست که ما اسباب دنیایی رفع بلایی را کنار بگذاریم وبرای مثال در مقابله با کرونا بهداشت را رعایت نکنیم و یا نزد پزشک نرویم، چنان که خدا در پاسخ به حضرت موسی(ع) که عرضه داشت: چرا بیماری من را شفا ندادی، فرمود: چون نزد طبیب نرفتی و از اسباب دنیایی استفاده نکردی، قرار نیست تو با اعجاز زندگی کنی.

نتیجه آنکه دعا و پناهنده شدن به خدا و ولی او فرصت بهره مندی از دلگرمی و حمایت و آرامش ناشی از حس حضور آنها را ایجاد و در اوج ابتلائات و ناخوشی ها، آرامش آدمی را تامین می کند.

 

پایان پیام/9

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران اعلام کرد

برگزاری احیای شب نیمه‌شعبان بدون حضور مخاطب در مسجد جمکران/ رونمایی از تندیس «یالثارات الحسین(ع)» ویژه یادبود سردار سلیمانی

حجت‌الاسلام حسین‌آبادی با اشاره به برگزاری جشن و احیای شب نیمه شعبان در مسجد مقدس جمکران و بدون حضور مخاطب، گفت: تندیس «یالثارات الحسین(ع)»، یادبود سردار سلیمانی و ویژه کسانی که کاری‌ترین ضربات را به استکبار زده‌اند در این شب رونمایی می‌شود.

اخبار برگزیده شبستان