خبرگزاری شبستان

دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۹

الاثنين ١٢ شعبان ١٤٤١

Monday, April 6, 2020

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - تئاتر و هنرهای تجسمی زمان :   ۱۳۹۸/۱۱/۳۰ - ۱۰:۰۴ شناسه خبر : ۸۹۵۷۷۱
هادی مظفری در حاشیه افتتاحیه جشنواره هنرهای تجسمی فجر
می خواهیم به استانداردهای یک هفته ای برگزاری نمایشگاه تجسمی نزدیک شویم
مدیر مرکز هنرهای تجسمی با بیان اینکه دوره طولانی نمایشگاه تجسمی فجر تبدیل به یک پروسه فرسایشی شده است، گفت: استاندارد برگزاری نمایشگاه در اغلب گالری‌ها یک هفته است، ما هم امسال سعی کردیم به آن استاندارد برپایی نمایشگاه‌های تجسمی نزدیک شویم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «هادی مظفری»، مدیر مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه مراسم افتتاحیه دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در جمع خبرنگاران حضور یافت و به پرسش های آنها پاسخ داد.

هادی مظفری در پاسخ به سئوالی مبنی بر کاهش تعداد روزهای برگزاری جشنواره تجسمی فجر توضیح داد: سال گذشته جشنواره هنرهای تجسمی فجر اولین جشنواره‌ای بود که شروع شد و پس از پایان همه جشنواره‌ها نیز به پایان رسید؛ دوره طولانی نمایشگاه تبدیل به یک پروسه فرسایشی شد؛ با توجه به اینکه استاندارد برگزاری نمایشگاه در اغلب گالری‌ها یک هفته است ما هم امسال سعی کردیم به آن استاندارد برپایی نمایشگاه‌های تجسمی نزدیک شویم. با این‌حال برنامه‌ها و رویدادهایی که برای جشنواره تدارک دیده‌ایم را در همین مدت گنجاندیم و نشست‌های گفتگوی هنرها با حضور اساتید دانشگاه برگزار خواهد شد و از دانشکده‌ها و هنرستان‌ها دعوت کردیم که اساتید و شاگردان، گفت‌وگوهای خود را به فضای جشنواره بیاورند.

 

مدیر مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  همچنین درباره فاصله چند روزه میان مراسم اختتامیه با آخرین روز نمایشگاه جشنواره تجسمی فجر اظهار کرد: این تاریخ از قبل با تالار وحدت هماهنگ شده بود و از طرف دیگر ما چند روزی زمان نیاز داریم که کتاب جشنواره را آماده کرده و بتوانیم آن را هم‌زمان با اختتامیه رونمایی کنیم.

 

هادی مظفری در پاسخ به سئوالی مبنی بر چگونگی داوری آثار دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی گفت: در هر بخش شورای هنری با حضور داوران و دبیر آن بخش تشکیل شد تا کارها بررسی شده و آثار شایسته جایزه معرفی شوند. به نظر می‌رسد در هر کدام از رشته‌های ده‌گانه بین یک تا سه نفر برگزیده خواهیم داشت.

وی درباره نحوه خرید  آثار برگزیده  دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی از سوی مرکز هنرهای تجسمی  اظهار کرد: آثاری که قرار است توسط مرکز تجسمی خریداری شود آثار برگزیده جشنواره هستند و کار متوسط خریداری نخواهد شد.

 

مدیر مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  درباره بخش ویژه دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی که به یادبود جان‌باختگان هواپیمای اوکراین  اختصاص دارد، گفت: در بخش یادبود جان‌باختگان هواپیمای اوکراین یک اثر چیدمان و یک نقاشی از محسن حیدری  در جشنواره حضور  دارد.

هادی مظفری درباره  یادبود شهید «قاسم سلیمانی» در دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: در این بخش آقای گنجی روی پرتره شهیدسلیمانی کار می‌کند و آقای لوایی در حال ساخت سردیس این شهید هستند که تا پایان نمایشگاه این دو اثر به پایان می‌رسد و در مراسم اختتامیه رونمایی خواهد شد.

وی تصریح کرد:  اثر «حسن روح‌الامین» که برای بزرگداشت سردار قاسم سلیمانی پیش از این در فضای مجازی  منتشر شده بود در این نمایشگاه برای اولین بار در معرض دید عموم قرار گرفته است.

 

مدیر مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره جابجایی مکان دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی از نمایشگاه بین‌المللی به موسسه صبا  توضیح داد:  با شرایطی که در نمایشگاه بین‌المللی تهران پیش آمد بهترین انتخاب این بود که به موسسه صبا برگردیم؛ زیرا حضور جشنواره در نمایشگاه بین‌المللی زمانی مناسب است که همراه با برگزاری نمایشگاه‌های دیگر باشد، درحالی‌که اگر نمایشگاه دیگری در آن فضا نباشد و در فاصله میان دو نمایشگاه به آنجا بروید، جشنواره اصلاً دیده نمی‌شد و مورد استقبال قرار نمی گرفت. با تغییر زمان جشنواره، تاریخ جدیدی که در نظر گرفته شد در فاصله میان پایان یک نمایشگاه و آغاز نمایشگاه بعدی بود. به این جهت نمایشگاه را به موسسه صبا آوردیم.  امسال برای اولین بار تمام قسمت‌های مجموعه صبا به جشنواره اختصاص پیدا کرده است.؛ سال‌ گذشته کارها خیلی فشرده چیده می‌شد و شاید چیدمان آنها از استاندارد خارج بود. خود ما از چیدمان آثار راضی نبودیم به دلیل اینکه آن‌قدر کارها فشرده بود که قابلیت خوانش و بازدید را نداشت، اما امسال کارها خیلی حساب شده‌تر چیدمان شده و بخش‌های جداگانه برای آنها در نظر گرفته شده است.

 

هادی مظفری  در ادامه خاطر نشان کرد: ما سه سیاست جدی داشتیم که با همه سختی‌هایی که این اواخر به وجود آمد سعی کردیم پای آنها بایستیم. نکته اول این بود که هنرهای تجسمی زیر یک سقف باشند. سال گذشته که بخش‌های مختلف تفکیک شده بود و هر کدام در یک محل برگزار می‌شد، هم به لحاظ مدیریتی مشکل داشتیم و هم دسترسی مخاطبان به همه بخش‌ها کمتر بود؛ پس ناگزیر بودیم جشنواره را در فضای عمومی‌تری که قابلیت ارائه همه آثار در آن وجود داشته باشد برگزار کنیم. سال گذشته هم تلاش کردیم که همه بخش‌ها را به مرکز صبا بیاوریم اما گنجایش آن فراهم نبود. امسال موفق شدیم که همه فضا را در اختیار بگیریم و نمایشگاه را به صورت متمرکز برگزار کنیم. این کار امکان بازدید سریع‌تر و راحت‌تری را به مخاطب می‌دهد و همچنین امکان گفتگوی بهتری بین گالری‌دارها و بخش مسابقه ایجاد می‌کند و ارتباط این دو بخش بهتر فراهم می‌شود. سال گذشته خیلی تلاش کردیم که گالری‌ها به بخش مسابقه نزدیک شوند اما این اتفاق به دلیل دوری مسافت رخ نداد، ولی امسال همه آنها زیر یک سقف جمع شده‌اند.

 

وی با تاکید بر رابطه بین هنرهای تجسمی و بازار هنر گفت: مادامی‌که هنرهای تجسمی فقط در عرصه نمایش مورد مدیریت قرار بگیرد و راجع به آن برنامه‌ریزی شود، حتماً با خلاء جدی ۵۰ درصدی مواجه هستیم. یعنی ۵۰ درصد مربوط به معرفی هنرمند است اما ۵۰ درصد دیگر آن است که بتوانیم هنرمند را به بازار هنر معرفی کنیم. این سیاست جدی ماست و در سال‌های بعدی حتما دنبال خواهد شد.

 

مدیر مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر بحث پژوهش محور بودن جشنواره  هنرهای تجسمی تاکید کرد و گفت: بحث پژوهش  سال گذشته و امسال در جشنواره هنرهای تجسمی فجر دنبال شد؛ زیرا اعتقاد داریم که حتماً از بزنگاه برگزاری جشنواره باید ماحصل علمی و پژوهشی به یادگار داشته باشیم.

 

هادی مظفری درباره حضور گالری‌ها در دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی توضیح داد:  ما این تصمیم را به اختیار مدیران گالری‌ها گذاشتیم که اگر مایل هستند با یک اثر یا با آثار متعدد در جشنواره حضور پیدا کنند. در این نمایشگاه یک گالری هست که با تک اثر شرکت کرده و گالری دیگری هست که مجموعه‌ای از آثار استاد «رضا مافی» را به نمایش گذاشته است. یعنی برای اولین بار آثار بی‌نظیری از رضا مافی و لوازم شخصی این هنرمند را در یک گالری می‌بینید که قبلا هیچ کجا نمایش داده نشده است. همچنین آثاری از اساتید برجسته توسط گالری‌های مختلف به نمایش درآمده است که در دوره پیش از این هنرمندان پیشکسوت کمتر اثری داشتیم.

پایان پیام/32

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

نگرش بومی در عرصه جهانی/ بخش دوم

ایران فرهنگی؛ ظرفیت نادیده

ایران فرهنگی که وسعتی بیش از ایران جغرافیایی دارد با وجود بهره مندی از میراث تاریخی، هنرهای سنتی، تنوع فرهنگی و قومی و هنرمندانی شاخص، چنان که باید جایگاه خود را در فرهنگ معاصر جهانی کسب نکرده است. 

اخبار برگزیده شبستان