خبرگزاری شبستان

چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸

الأربعاء ٢٤ جمادى الثانية ١٤٤١

Wednesday, February 19, 2020

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - سایر حوزه ها زمان :   ۱۳۹۸/۱۱/۸ - ۰۸:۳۲ شناسه خبر : ۸۸۵۹۵۹
مدیر کل سرگرمی های سازنده و بازی های رایانه ای کانون پرورش فکری:
بازی های بومی و محلی قابلیت تجاری شدن دارند
حموله خلأ طراحی را بزرگترین چالش در حوزه اسباب بازی دانست و گفت: به دلیل عدم رعایت کپی رایت در کشورمان شاهد الگوبرداری از اسباب بازی های خارجی هستیم.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی – مریم داوری: امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا اسباب بازی صرفا وسیله ای برای سرگرمی محسوب نمی شود بلکه به عنوان کالایی فرهنگی و آموزشی مطرح است، بدین جهت سرمایه گذاری جدی بر روی آن صورت می گیرد.در حالیکه اسباب بازی یک صنعت موثر و مهم در جهان شناخته شده می شود، این کالا با وجود 14 میلیون کودک و نوجوان در کشورمان به عنوان اولویت در نزد مسئولان مطرح نیست. بی توجهی به حوزه اسباب بازی و تولید اسباب بازی هایی که با پشتوانه علمی و تجربی ساخته نمی شوند باعث ورود اسباب بازی های خارجی به کشورمان شده است و این مساله به دلیل ایجاد مغایرتهای با فرهنگ و اعتقادات ما می تواند زمینه ساز مشکلاتی باشد. در مورد مشکلات موجود در حوزه اسباب بازی در کشورمان گفتگویی با «محسن حموله»، دبیر پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی و مدیر کل سرگرمی های سازنده و بازی های رایانه ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ترتیب دادیم که بدین شرح است:

 

به گفته بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه اسباب بازی،خلأ دانشی در تولید محتوا در این حوزه وجود دارد. به منظور رفع این خلا برای پیوند صنعت و پژوهشگاه ها چه اقداماتی انجام دادید؟

مسئول کمیته علمی پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی که امسال برگزار شد، دکتر زنگی بود که رییس انجمن پژوهش های علمی ایران است. ایشان از چهره های دانشگاهی است. به دنبال این هستیم که پیوند دانشگاه و صنعت برقرار شود. چندین سال است که شورای نظارت بر اسباب بازی به دنبال تصویب رشته دانشگاهی طراحی اسباب بازی در مقطع کارشناسی ارشد است. مقدمات و هماهنگی های لازم صورت گرفته است. بخشی از نشست آموزش و پژوهش در حوزه صنعت اسباب بازی بر می گردد به پیگیری هایی که در سطح دانشگاه صورت گرفته است که انشاءالله این رشته هرچه زودتر مباحث درسی اش تصویب شود و بتواند دانشجو جذب کند.

 

بازی های محلی زیادی داریم، آیا آنها قابلیت به روز شدن و تجاری شدن دارند؟

حتما برخی از بازی های بومی و محلی ما قابلیت تجاری شدن را دارند اما شرایط و مقدمات کار باید فراهم شود. یک بخش آن بر می گردد به بازه اقتصادی که تولیدکننده می خواهد سرمایه گذاری کند لذا ما خیلی علاقه مند هستیم که اگر تولیدکنندگان در این حوزه امکان سرمایه گذاری دارند، مشارکت کنند و برخی از بازی های موجود که شرایط برایش فراهم است را سفارش دهیم که به تولید برسند.

 

در حال حاضر مهم ترین مشکل ما در حوزه اسباب بازی چیست؟

در کشورمان خلأ طراحی داریم یعنی اسباب بازی های ایرانی بیشتر از اسباب بازی های خارجی الگو گرفته اند به دلیل اینکه در کشور قانون کپی رایت در حوزه اسباب بازی رعایت نمی شود. شاید کمتر کسی به این مسئله توجه کند. ما در حوزه طراحی اسباب بازی باید بیشتر کار کنیم، افراد جوان و خلاق را بیشتر معرفی کنیم و همچنین نشست ها و کارگاه های آموزشی بیشتری برگزار کنیم.

 

 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در زمینه شناسایی افراد خلاق در حوزه اسباب بازی چه اقداماتی انجام داده است؟

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان در راستای اهمیت به مساله طراحی در حوزه اسباب بازی و معرفی افراد جوان و خلاق در این حوزه، دومین رویداد ملی ایده آزاد را معرفی کرد. مهم ترین هدف رویداد ملی ایده آزاد اسباب بازی، معرفی افراد خلاق جوان در حوزه طراحی بود.

 

نتیجه و خروجی دومین رویداد ایده آزاد چه بود؟

 120 ایده به سامانه دومین رویداد ایده آزاد رسید و ثبت نام شدند که در نهایت 40 رویداد انتخاب شد. دوره ها و آموزش هایی گذاشته شد و در نهایت 20 ایده به صورت ماکت سازی برای تجاری شدن معرفی شد که نمونه های آن ماکت سازی در غرفه اداره کل سرگرمی های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان در پنجمین جشنواره اسباب بازی به نمایش گذاشته شد. همچنین 5 ایده از این 20 ایده به تولید انبوه رسیدند و وارد بازار اسباب بازی شدند.

 

آیا رویداد ایده آزاد ادامه خواهد یافت؟

انشاءالله دنبال این هستیم که ایده آزاد ادامه داشته باشد. ایده آزاد در حوزه اسباب بازی، ایده آزاد در حوزه بازی های رایانه ای و هر آنچه که امکان داشته باشد، ما افراد بیشتری را در حوزه طراحی جذب کنیم، انشاءالله انجام می دهیم.

 

پایان پیام/31

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

یک نویسنده:

«از همه مهربان تر» تبیین خداشناسی برای کودکان است

حجت الاسلام مهاجرانی گفت: کودکی که با مفاهیم اولیه خداشناسی آشنا می شود در تمام پدیده ها نشان خدا را می بیند و درک او از جهان هستی عمیق تر می شود.

اخبار برگزیده شبستان