خبرگزاری شبستان

دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸

الاثنين ٢٢ جمادى الثانية ١٤٤١

Monday, February 17, 2020

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - تئاتر و هنرهای تجسمی زمان :   ۱۳۹۸/۱۰/۳۰ - ۱۳:۰۳ شناسه خبر : ۸۸۳۰۷۷
شجاع‌الدین جزایری:
«تبلیغات» مهم‌ترین عنصر ساماندهی پوشاک مدارس است
یک مدرس دانشگاه در حوزه خلاقیت و روانشناسی کودک می‌گوید تبدیل‌شدن لباس فرم مدارس به یک دغدغه در سطوح کلان و تشکیل انجمن تخصصی در این زمینه، اتفاقی درخور توجه و ستودنی است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، توجه به ابعاد روان‌شناسانه لباس فرم مدارس امری ضروری است  باید تغییرات جدی در طراحی و دوخت آن‌ها به کار بسته شود، ضرورت توجه به روانشناسی لباس مدارس را با«شجاع‌الدین جزایری» مدرس دانشگاه در حوزه خلاقیت و روانشناسی کودک به گفتگو نشسته ایم که در زیر می آید:

 

چرا لباس مدارس کشور باید فرم مشخصی داشته باشد؟ و چرا باید به این مقوله پرداخته شود؟

تعیین لباس فرم و متحدالشکل ساختن لباس دانش‌آموزان در مدارس اتفاق فرخنده‌ای بود که سال‌های آغازین پس از انقلاب اسلامی ایران به وقوع پیوست اما نکته حائز اهمیت در ارتباط با این بحث آنکه به نظر می‌رسد برنامه مشخص و هنرمندانه‌ای در زمینه ساماندهی به وضعیت کیفی این پوشش در تمام این سال‌ها وجود نداشته و تنها طبقه خاصی از جامعه با تکیه‌بر ضرورت توجه به ابعاد روان‌شناسانه لباس فرم مدارس، تغییرات جدی و حائز اهمیتی در طراحی و دوخت آن‌ها به کار بسته‌اند.

 

آیا تشکیل انجمن فرهنگی هنری پوشاک مدارس می تواند به دغدغه ساماندهی لباس فرم مدارس کمک کند؟

تشکیل انجمن فرهنگی هنری پوشاک مدارس و تبلیغات مهم‌ترین عنصر در راستای ساماندهی پوشاک مدارس است، تبدیل‌شدن لباس فرم مدارس به یک دغدغه، اتفاقی درخور توجه و ستودنی است و پرداختن به جریان ساماندهی این بخش، انقلابی بزرگ در مسیر توجه به پوشش کودکان و نوجوانان به شمار می‌رود.

 

لباس کودکان و نوجوانان باید چه ویژگی‌هایی را دارا باشد؟

لباس کودکان و نوجوانان باید دارای ویژگی‌هایی باشد که اصول درست و منطقی روان‌شناختی و جامعه‌شناختی را لحاظ کند و شاید نخستین گام در مسیر پرداختن به این مهم، توجه به موضوع انتخاب رنگ در این زمینه باشد. برای توجه به این مسئله کافی است مدیران مدارس و افرادی که در زمینه انتخاب لباس فرم به این افراد مشاوره می‌دهند با مقدماتی‌ترین نکات در ارتباط با روانشناسی رنگ آشنایی داشته باشند و این را بدانند که تربیت فرزندان تا اندازه قابل‌توجهی به انتخاب رنگ لباس آن‌ها در دوران کودکی وابسته است و می‌تواند صفات مختلف اخلاقی را برای آن‌ها به دنبال داشته باشد.

 

وظبفه آموزش و پرورش به عنوان نهاد آموزشی در راستا چیست؟

آموزش‌وپرورش ایران باید آگاهی‌های خود از این مسئله مهم را افزایش دهد، لباس نماینده هویت فرد است و در سطحی کلان همچون مسئله پوشاک مدارس، این هویتمداری به‌کل جامعه تعمیم داده می‌شود. در این میان، جامعه ایران که همواره داعیه‌دار هویت‌مندی و دوستداری فرهنگ و هنر است، از طبیعی‌ترین جریان کمک‌کننده به حفظ کیفیت مطلوب در امر هویت مداری یعنی تبلیغات به‌سادگی عبور کرده و همان معدود مطالعات و پژوهش‌های انجام‌گرفته در این زمینه را به حاشیه رانده است.

 

برگزاری جشنواره‌های لباس چقدر می تواند به ساماندهی لباس فرم مدارس کمک کند؟

جشنواره محملی برای گردهمایی اشخاص مرتبط با یک جریان است و اتفاقاً در صورت برگزاری جشنواره‌ای با عنوان پوشاک مدارس، طیف وسیعی از جامعه با این جریان همراه خواهند شد چراکه قطع به تمام خانواده‌های ایرانی به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم با این موضوع درگیر بوده و هستند و ضرورت تصمیم‌گیری درست درباره شرایط حاکم بر این عرصه را به‌خوبی درک کرده‌اند.

پایان پیام/32

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

کارشناس فرهنگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها :

ساختار تبلیغ کتاب در مساجد سرانه مطالعه را افزایش می دهد

حجت الاسلام ابولحسنی معتقد است، شکل گیری سیستم تبلیغ کتاب در شبکه گسترده مسجد باعث می شود که مشکل سرانه مطالعه در کشورمان تا حدود زیادی حل شود.

اخبار برگزیده شبستان