خبرگزاری شبستان

سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸

الثلاثاء ٢٣ جمادى الثانية ١٤٤١

Tuesday, February 18, 2020

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اجتماعی - شهری و رفاهی زمان :   ۱۳۹۸/۱۰/۲۵ - ۱۴:۴۰ شناسه خبر : ۸۸۱۲۳۸
شبستان گزارش می دهد:
مقاومت بانک ها برای استعلام هویتی آنلاین
مسئولان ثبت احوال از ظرفیت ارایه خدمات۶ تا ۱۰ هزار استعلام هویتی آنلاین درهرثانیه خبر می دهند اما برخی از بانک ها و دستگاه های اجرایی از این ظرفیت استفاده نمی کنند و شهروندان را دچار سردر گمی می کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، یکی از مشکلاتی که برخی از شهروندان  با آن دست و پنجه نرم می کنند، هوشمند شدن کارت ملی  است. کارتی که مجموعه‌ای از اطلاعات فردی، هویتی و زیستی را در خود جای داده است و به گفته مسئولان به راحتی قابل جعل نیست. این کارت‌ شناسایی ملی (از نوع الکترونیکی) قرار بود مزایای بسیاری از جمله فراهم شدن امکان امضای دیجیتالی و همچنین تصدیق هویت افراد به شکلی مطمئن‌تر را به همراه داشته باشد اما نه تنها این مزایا شامل شهروندان نشده است بلکه به دلیل تاخیر در صدور کارت ملی برای برخی از شهروندان دردسر ایجاد کرده است.

 

پس از تحریم صدور کارت هوشمند ملی با مشکلات زیادی مواجه شده است و صدور کارت هوشمند بیش از یکسال به طول می انجامد. مشکل از جایی شروع می شود که کارت ملی قدیمی دیگر اعتبار ندارد و بانک ها و برخی ازدستگاه های اجرایی هم این کارت را قبول ندارند و مقابل انجام کارها سنگ اندازی می کنند.

 

ناگفته نماند به کسانی که در انتظار صدور کارت ملی هستند یک برگه حاویی کد رهگیری ارایه میشود تا اگر کار اداری و بانکی داشته باشند آن را نشان دهند. بسیاری از افراد این برگه را همراه ندارند یا بسیاری از بانک ها و اداره ها این کد را هم قبول نمی کنند.

 

کارت ملی قدیمی را فاقد اعتبار نمی کردند

در همین باره، یکی از شهروندان به  خبرنگار شبستان می گوید: سال گذشته درخواست صدور کارت ملی داده ام که هنوز صادر نشده است. به همین دلیل در کار هایی اداری به ویژه بانکی دچار مشکل شده ام و بانک ها کارت ملی قدیمی را قبول ندارند. از همین رو کار بانکی انجام نمی دهند یا به بانک های دیگر ارجاع می دهند. تاخیر در کارت ملی که تقصیر ما نیست. باید دولت نسبت به این موضوع تدابیر ویژه می اندیشید و حداقل کارت ملی های قدیمی را فاقد اعتبار اعلام نمی کرد.

 

 یکی دیگر از شهروندان هم به خبرنگار شبستان می گوید: وقتی به بانک، اداره یا فرودگاه می روم همیشه استرس این را دارم کارت ملی قدیمی یا کاغذ حاویی کد رهگیری را قبول نکنند، این سخت گیری ها بیشتر در بانک ها دیده می شود اما در فرودگاه هنگام دریافت وچک بلیت همکاری های لازم را با مسافران دارند.

 

 

همه دستگاه ها مکلف به استعلام هویتی آنلاین هستند

 

در همین باره، «سیف الله ابوترابی» به خبرنگار شبستان می گوید: باید دستگاه های اجرایی وبانک ها از سامانه برخط استفاده کنند. استعلام الکترونیکی هویتی با سهولت انجام می گیرد.

 

او با اشاره به اینکه هموطنان با گواهی ثبت نام کارت هوشمند و سریال شناسنامه می توانند خدمات خود را دریافت کنند، گفت:  همه دستگاه ها مکلف به استعلام هویتی آنلاین هستند و چنانچه این گواهی گم شود افراد می توانند دوباره به دفاتر پیشخوان مراجعه و رایگان گواهی دیگری بگیرند. ما می توانیم در هرثانیه ۶ تا 10 هزار استعلام انجام دهیم در حالی که دستگاه ها از ۵۰ درصد این ظرفیت استفاده می کنند.

 

این درحالی است که بسیاری از بانک ها حاضر به استعلام نیستند، یکی از مراجعه کنندگان به بانک به خبرنگار شبستان می گوید: من  برای یک کاری به بانک مراجعه کردم که کارت ملی همراهم نبود، یک کارت شناسایی ارایه دادم اما متصدی بانک قبول نکرد و گفت می تواند استعلام بگیرد اما استعلام گرفتن وقت گیر است و کارم را انجام نداد.

 

این تنها مشکل این شهروند نیست. بلکه بسیاری از بانک ها و اداره ها حاضر به گرفتن استعلام هویتی آنلاین نیستند.

 

همچنین باید گفت؛ «سیف الله ابوترابی» در نشست خبری دی ماه 1398 خود گفته است: از اسفندماه سال 1396 با مشکل تامین بدنه کارت مواجهه شدیم.از ابتدای صدور کارت هوشمند ملی بیش از ۵۵ میلیون و ۸۰۷ هزار و ۸۷۰ نفر ثبت نام کردند که 45  میلیون ۴۷۷ هزار و ۴۳۳ هزار نفر کارت را دریافت کرده اند.

سخنگوی ثبت احوال تصریح می کند: در آغاز نیمه امسال شاهد تولید کارت داخل بودیم و تاکنون ۳۲۴ هزار و ۹۸۳ کارت داخلی تحویل گرفته ایم که آن را نیز تحویل چاپخانه دولتی داده ایم آن ها هم قول داده اند تا پایان سال ۹ میلیون کارت تولید داخل را به ما تحویل دهد اما گویا در تحقق این آمار مشکلاتی دارند و در مجموع ما می توانیم ۲.۵ میلیون کارت را صادر کنیم.

 

او تاکید می کند:تراشه کارت همچنان وارداتی است اما مشکل تامین آن حل شده و در آغاز ژانویه قرار است این تراشه را وارد کنند که امیدواریم روند صدور بیش از گذشته شود. رئیس جمهور، وزیر کشور و سایر مسئولین ذی ربط در جریان مشکل تولید بدنه کارت هستند و متولی تامین بدنه کارت چاپخانه دولتی است و ما فقط متولی صدور کارت هستیم و هیچ مشکلی در ظرفیت سازی نداریم.

 

به دلیل کمرنگ بودن نظارت بر بانک ها و دستگاه های اجرایی توجه کمتری به  استعلام هویتی آنلاین از سوی این نهاد ها می شود. همانگونه که سخنگوی ثبت احوال نیز اذعان داشته است که تنها از 50 درصد ظرفیت استعلام الکترونیکی استفاده می شود. امید است در این شرایط بانک ها  و دستگاه های اجرایی همکاری های بیشتری را با شهروندانی که کارت ملی هوشمند ندارند کنند.

 

 

پایان پیام/260

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

اجرا نشدن قانون هوای پاک سالانه جان ۳۰ هزار نفر را می گیرد

قانون هوای پاک در سال ۹۶ مصوب شد، اما عدم اجرای آن باعث شده تا سالانه در ایران بیش از ۳۰ هزار نفر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست بدهند.

اخبار برگزیده شبستان