خبرگزاری شبستان

شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸

السبت ٢٢ جمادى الأولى ١٤٤١

Saturday, January 18, 2020

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - تئاتر و هنرهای تجسمی زمان :   ۱۳۹۸/۹/۲۳ - ۱۶:۲۴ شناسه خبر : ۸۶۷۷۵۹
گالری ایوان فعالیت خود را از سر گرفت
«ایوان دو»؛ بهانه ای برای نمایش «دو پرتره»
گالری ایوان در حالی با برپایی نمایشگاه «دو پرتره» فعالیت خود را از سر گرفت که گشایش فضایی تازه برای نمایش آثار جوانان نوگرا و مدیوم های جدید هنری از نکات جالب توجه آن بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، گالری ایوان که مدتی در فضای برپایی نمایشگاه های هنری حضور جدی نداشت، شب گذشته آغاز فعالیت دوباره اش را با چند سورپرایز همراه کرد تا مخاطبان این گالری شبی به یادماندنی را تجربه کنند.

 

شاید مهم ترین این غافلگیری ها، گشایش فضایی تازه ای در محل گالری باشد که قرار است از این پس به هنرمندان جوان و نوگرایی اختصاص یابد که مدیوم های تازه ای را برای خلق هنری برمی گزینند؛ رویکردی که بهانه خوبی برای برپایی نمایشگاهی «دو پرتره» در این گالری شد.

 

این نمایشگاه در نگاه نخست مجموعه ای آثار هنرمندان پیشکسوت و نام آشنایی همچون آیدین آغداشلو، مسعود عربشاهی، رامین سعادت قرین، شیرین اتحادیه، علی نصیر، فریده لاشایی، قاسم حاجی‌زاده، منصور قندریز، مهرداد محبعلی، مهدی ویشکایی و هوشنگ پزشک‌نیا را به نمایش درآورده است اما با حرکت در گالری و کشف فضاهای تازه می توان آثار هنرمندان جوان و جویای نامی چون الهه کشاورز، آرفه آراد، بهارک دهقان، پرنیان امیدی، پدرام لسانی، پگی لوو، حسین آزادی، حمیدرضا حکیمی، دلبر شهباز، رکسانا منوچهری، سپیده ذرات، سارا رزمی، سارا عسگری، سیاوش منصوری، شهروز صدر، علی اتحاد، عرفان رحیمی، غزاله علیاری، لیلا فتحی، مهدی منصوری را نیز به نظاره ایستاد.

 

اما چرا «دو پرتره»؟ چنان که آسا نجفی، مدیر داخلی گالر ایوان می گوید «پرتره در معنای کلاسیک خود چهره و فیگوری است که گاهی رئال و گاهی آبستره و در سبک های مختلف ارائه می شود اما در معنای معاصر و امروزی، هر هنرمند می تواند تعریف خود را از پرتره داشته باشد؛ تا آن جا که ممکن است یک خط یا یک نقطه به عنوان تلقی هنرمند از پرتره ارائه شود.»

 

 

شاید به همین خاطر است که «دو پرتره» را باید رویکردی در جهت «نمایش تفاوت تلقی دو نسل از هنرمندان ایرانی درباره مفهوم پرتره» دانست. نکته ای که در استیتمنت نمایشگاه نیز به آن اشاره شده: «دو پرتره بزنگاهی برای کنکاش صورت های انسانی نهفته در پس رنگ و نقش است». اما انگار این پرتره ها قرار نیست آن چه در خود دارند را به سادگی در اختیار تماشاگر قرار دهند: «انکار و اثبات هر حس و مفهوم به واسطه متهم کردن مخاطب به به عدم ادراک، ساده ترین، ساده ترین راه گریز از مسئولیت هنرمند در برابر بیننده است. اما در عین حال همین شیوه بازی جذاب هنر برای به چالش کشیدن مخاطب و دسترسی به ناخوداگاه اوست. مخاطب را با انگاره های شخصی اش رها کرده و نتیجه گیری را به خودش وامی گذارد...»

 

گشایش فضایی تازه در گالری ایوان و برپایی نمایشگاه «پرتره» اما تنها سورپرایزهای مراسم شب گذشته نبود. گردش مخاطب در فضای گالری او را با رویدادهای بدیعی روبه رو می کرد که یکی از آن ها نمایش چند پرتره از پیشکسوتان در میان چیدمان هایی باشکوه بود. فضاهایی برساخته که مخاطب را به درون خود راه می داد و از جهانی به جهان دیگر می برد. رویکردی که نجفی آن را راهکاری برای بازتعریف آثاری از پیشکسوتان می داند که تاکنون بارها دیده شده اند: «در این نمایشگاه دو اثر به شیوه superflat به نمایش درآمده اند؛ شیوه ای که در هنر شرق متداول است و از ژاپن و با آثار Takashi Murakami آغاز شده.»

 

 

اجرای پرفورمنس زنده با طراحی «علی اتحاد» و چیدمان «آرفه آراد» را نیز باید به غافلگیری های بازگشایی گالری ایوان و نمایشگاه دو پرتره اضافه کرد که تنوع جالب توجهی به فضای نمایشگاه بخشید. به همه این ها البته باید فضای جذاب خود گالری و تجربه دوست داشتنی تماشای  آثار در نیم طبقه های آن را افزود.

 

 

گفتنی است نمایشگاه «دو پرتره» تا ششم دی ماه در گالری ایوان برپاست و علاقه مندان می توانند هر روز به جز شنبه ها از ساعت 16 تا 20 از آثار به نمایش درآمده بازدید کنند.

پایان پیام/14

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

طراح و ایده پرداز اسباب بازی:

اسباب بازی تولید داخل پاسخگوی مخاطب ایرانی نیست

مهدی زاده تهرانی با بیان اینکه تولید اسباب بازی در کشور جدی گرفته نمی شود، گفت: مسئولان اسباب بازی را کالای تجملی و در اولویت چندم به حساب می آورند.

اخبار برگزیده شبستان