خبرگزاری شبستان

یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸

الأحد ٠ جمادى الثانية ١٤٤١

Sunday, January 26, 2020

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : مهدویت و غدیر - مهدی باوران زمان :   ۱۳۹۸/۹/۱۷ - ۱۵:۱۵ شناسه خبر : ۸۶۵۲۳۵
استاد حوزه علمیه:
تولی و تبری همچون دیگر فروع دین به انجام عمل است
حجت‌الاسلام ابوالقاسمی با بیان‌اینکه اگر کسی نسبت به الله، پیامبر(ص) و اهل‌بیت‌(ع) تولی داشته باشد عضو حزب‌الله می‌شود، گفت: تولی و تبری فقط صرف دوست داشتن نیست بلکه همچون بقیه فروع دین انجام عمل است.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین «محمود ابوالقاسمی» در دانشگاه امام صادق(ع) به سخنرانی پرداخته و با اشاره به آیه ۵۶ سوره مبارکه مائده، گفت: « وَ مَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغالِبُونَ».

 

این استاد حوزه علمیه افزود: با توجه به آیه اگر کسی نسبت به الله، پیامبر(ص) و اهل‌بیت‌(ع) تولی داشته باشد عضو حزب‌الله می‌شود که از صفات آن حزب «هم الغالبون» بودن است.

 

وی با بیان اینکه تولی همچون نماز و روزه از فروع ده‌گانه دین اسلام است، تاکید کرد: تولی و تبری فقط صرف دوست داشتن نیست بلکه همچون بقیه فروع دین انجام عمل است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسمی ادامه داد: اگر صرفا قبول داشتن ولی خدا و ایمان داشتن و محبت به او بود نیاز به بیان این آیه نبود چون در آیات قبل آن به ایمان و محبت اشاره شده است و در این آیه خداوند می‌خواهد به اهمیت تولی بپردازد.

 

وی با بیان اینکه در آیه قبل ۵۴ مائده پلکان تولی مطرح شده است، اظهار کرد: در پله اول تولی به «یحبهم و یحبونه» است، این نخستین مرتبه از تولی است که یعنی فعلی باید انجام داد که ولی بواسطه آن فعل بنده را دوست داشته باشد.

 

استاد حوزه علمیه درباره پله دوم تولی با اشاره به این بخش از آیه «أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ»، گفت: در اینجا اذله از ریشه ذلول (به معنای رام) است یعنی کسی که ولی را قبول دارد و نسبت به آن تواضع هم دارد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسمی درباره پله سوم تولی با اشاره به «أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرِينَ» اظهار کرد: این بخش از آیه بیان می‌کند کسی که تولی دارد باید در برابر کفار توانمند باشد بگونه‌ای که کفار در مقابل او سر تعظیم فرود آورند.

 

وی درباره پله چهارم تولی با اشاره به این بخش آیه «يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ» ابراز کرد: این مقام محب باید در همراهی با ولی حاضر به جهاد کردن باشد.

 

استاد حوزه علمیه درباره پله پنجم تولی با اشاره به این بخش آیه «وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ» تاکید کرد: در این مقام متولی از برای همراهی ولی خدا نباید سرزنش سرزنش‌کنندگان بترسد و در مسیر استقامت داشته باشد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسمی افزود: تولی فعلی است بر اساس تقید بنده نسبت به ولی خدا؛ وقتی شخص  مقید به ولایت ولی شد برای طلب حب او فعلی انجام می‌دهد که به این فعل تولی می‌گویند در این شرایط برای حب ولی حاضر است جان خود را هم بدهد و این مرحله‌ای است که ولایت در قلب شخص تحقق یافته است.

 

وی ادامه داد: عضویت و ارتقا یافتن در حزب‌الله با تولی به دست می‌آید؛ هر کس عضو حزب‌الله نباشد عضو حزب شیطان است.

 

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: همانطور که تولی برای ولی حق وجود دارد برای ولی باطل هم وجود دارد و برای عضویت و ارتقا یافتن در حزب شیطان نیز باید برای آن تولی داشت که راس آن خود شیطان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسمی با اشاره به آیه ۵۱ سوره مبارکه مائده گفت: یهود و نصاری را اولیاء خود نگیرید، اینها سلسله مراتب حزب شیطان هستند که در دنیای امروز نماد آن آمریکا است. اگر تولی آنها را داشته باشید و آنها را ولی خود بگیرید شما هم از آنها می‌شوید و در این صورت برای جذب رضایت ولی باطل، فعل انجام می‌دهید.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: تولی یعنی بنده ببیند ولی حق کیست و انتظار ولی از او چیست تا بتواند برای طلب حب او کار انجام دهد. تولی نسبت به ولایت حق در صورتی جدی است هرچه باطل دوست دارد بنده از آن تنفر داشته باشد.

پایان پیام/487

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

نظریه انتظار در اندیشه مقام معظم رهبری/۳

انتظار موتور محرکه تاریخ است/ با تمدن نوین اسلامی انسان به تعالی می‌رسد

یک عضو هیئت‌علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان‌اینکه رویکرد مقام معظم رهبری در موضوع مهدویت و انتظار چیزی جز آنچه قرآن می‌فرماید، نیست، گفت: ایشان معتقدند شیعه با امام حی و زنده، امام حیات‌بخش و پیشران حرکت‌های روبه جلو در میدان انتظار مواجه است.

اخبار برگزیده شبستان