خبرگزاری شبستان

شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸

السبت ٢٢ جمادى الأولى ١٤٤١

Saturday, January 18, 2020

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : مهدویت و غدیر - مهدی باوران زمان :   ۱۳۹۸/۹/۱۷ - ۱۰:۰۳ شناسه خبر : ۸۶۴۹۱۸
یک مدرس دانشگاه و کارشناس مهدوی تشریح کرد
ویژگی‌های دانشجوی تراز جامعه منتظر در گام دوم انقلاب/ دو آسیب دانشگاه‌ها در موضوع انتظار
حجت‌الاسلام عرفان با تشریح ویژگی‌های دانشجوی تراز جامعه منتظر، گفت: باید روح حاکم بر درس و افق نگاه دانشجو در هر رشته‌ای، زمینه‌سازی ظهور باشد. این بدان معنا نیست که دانشجویان درس مهدویت بگذرانند بلکه باید نقش خود را در پازل انتظار زمینه‌ساز بیابند.

خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر - آمنه مستقیمی: فرا رسیدن 16 آذرماه، روز دانشجو فرصتی را فراهم آورد تا با حجت الاسلام «امیرمحسن عرفان»، کارشناس مباحث مهدوی و مدرس دانشگاه معارف اسلامی درباره «شاخصه شناسی دانشجوی تراز جامعه منتظر از نظرگاه بیانیه گام دوم انقلاب» گفتگویی ترتیب دهیم. آنچه در ادامه می آید مشروح این گفتگو است:

 

درک بیانیه گام دوم انقلاب و نهادینه کردن نگاه تمدنی آن در جامعه منتظر چه ضرورت و الزامی دارد؟

 

بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری نقشه راه تمدنی انقلاب اسلامی ایران است و مخاطب این بیانیه جوانان کشور هستند. در تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب بشدت نیازمند سه نوع مطالعه هستیم: انتقادی کاربردی برای ارتقای جایگاه این بیانیه و نیز اصلاح سیاست های برآمده از آن، سنخ دوم مطالعات مربوط به فلسفه انقلاب است که باید با روش مطالعاتی بیانیه را مورد مطالعه قرار دهیم و گام سوم مربوط به ارتقای بیانیه است و حتما باید سند راهبردی مطالعه آن تدوین شود.

 

با توجه به آنکه درک خورشید عظمای ولایت و دولت موعود افق بیانیه گام دوم انقلاب و نسل جوان مخاطب این بیانیه معرفی شده است، دانشجوی تراز جامعه منتظر و زمینه ساز ظهور باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

 

اولین شاخصه دانشجوی تراز گام دوم انقلاب عبارت است از فرهنگسازی، دانشجوی تراز جامعه منتظر درس، بحث، پایان نامه و رساله اش مبتنی بر هویت متمایز فرهنگی است این هویت، در بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان رسالت برای دانشجو مشخص شده است.

برای رسیدن به این شاخصه، دانشجو باید به دنبال هویت سازی علمی در جمهوری اسلامی ایران باشد، هویت علم و دانشی که در انقلاب و جمهوری اسلامی به وجود می آید متمایز از دانش غربی باشد مهمترین دال مرکزی در نظام اسلامی، عبارت است از استقلال علمی دانشی که رهبری هم در بیانیه گام دوم انقلاب به آن اشاره کرده اند.

فراتر از این مقام معظم رهبری در بیانیه، جوانان را مخاطب قرار داده و زمینه سازی برای طلوع خورشید ولایت عظمی را خواستار شده اند. این یعنی علم و دانش باید زمینه ساز ظهور باشد، علم و دانش و هویت دانشجوی منتظر باید چنین نقشی را ایفا کند.

اما متاسفانه بعضاً بیانیه گام دوم انقلاب با رویکردهای حداقلی، تقلیل داده می شود و مواجهه با آن احساسی است که زیبنده جامعه علمی ما نیست.

 

دانشجوی تراز جامعه منتظر و زمینه ساز ظهور چه ویژگی های دیگری دارد؟

 

دومین شاخصه این دانشجو عبارت است از مجموعه نگری یا داشتن رویکرد سیستماتیک مبتنی بر بیانیه، این بیانیه نقشه راه تمدنی انقلاب است، این بدان معنا نیست که گفتمان انتظار در گام دوم انقلاب در کنار دیگر گفتمان ها مطرح باشد بلکه باید این گفتمان بر علم و دانش یک دانشجو حاکم باشد به عبارت دیگر، باید روح حاکم بر درس و بحث و افق نگاه دانشجو در هر رشته ای، زمینه سازی ظهور باشد.

برای این مهم صرف شرکت در دعای ندبه و زیارت جمکران در سه شنبه شب ها و ... کفایت نمی کند بلکه باید دانشجو در هر رشته ای به نقش خود در زمینه سازی ظهور توجه کند و درصدد ایفای این نقش برآید. این بدان معنا نیست که دانشجویان درس مهدویت را بگذرانند بلکه باید نقش خود را در پازل انتظار زمینه ساز بیابند.

 

چه ویژگی های دیگری در دانشجو، او را به تراز جامعه منتظر و زمینه ساز درک خورشید ولایت عظمی (ارواحنا فداه) که در بیانیه گام دوم انقلاب آمده است، نزدیک می کند؟

 

مقام معظم رهبری موانع مهندسی فرهنگی را در بیانیه گام دوم انقلاب بررسی کرده اند لذا یکی از مهمترین شاخصه های دانشجوی تراز منتظر مواجهه با ضدفرهنگ ها در عرصه انتظار است.

در تحلیل گفتمان انتظار و آموزه مهدویت برخی جریان های انحرافی دارای برچسب و با چراغ روشن این آموزه را مورد هجمه قرار می دهند مثل بابیت و بهائیت، جریان احمدالحسن و ... . اگر می گوییم دانشجوی تراز جامعه منتظر باید تکاپو داشته باشد صرفاً در مواجهه با جریان های انحرافی تابلودار نیست، فضای علمی دانشگاهی ما مبتلا به دو آسیب بزرگ در تفسیر گفتمان انتظار است این دو آسیب سبب می شود رویکرد دانشجوی ما به گفتمان انتظار صحیح نباشد.

برخی جریان های فکری در دانشگاه ها باعث می شود ما عمق بیانیه گام دوم انقلاب را درک نکنیم؛ در جامعه دانشگاهی علمی دو ضدفرهنگ داریم: یکی ترویج سکولار انتظار و دیگر ارائه تفسیر حداقلی از انتظار.

دانشجوی تراز جامعه منتظر باید با این دو آسیب مقابله کند، در بیانیه گام دوم انقلاب، نگاه به انتظار نگرشی تمدنی، نظام وار و جامع است، توقع می رود دانشجویان هم چنین نگرشی داشته باشند تفسیر سکولار از انتظار می گوید این انتظار نمی تواند برای استخراج قوانین لازم برای زندگی منتظران کافی باشد. این جریان معقتد است که انتظار مهدی موعود ناظر به زندگی اجتماعی نیست دانشجو باید با چنین نگاهی مبارزه کند.

 

وظیفه دانشجوی تراز جامعه منتظر در مواجهه با تفسیر حداقلی از انتظار چیست؟

 

آسیب دیگر در فضای دانشگاه ارائه تفسیر حداقلی از انتظار است، پیروان این نگرش می گویند عرصه اجتماع ساحت خطاب مهدی موعود(عج) نیست، برون داد این نگاه، انجمن حجتیه است دانشجوی تراز منتظر باید با این دو جریان فکری مقابله و مواجهه فعال داشته باشد.

دانشجوی تراز جامعه منتظر مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب، بشدت به دنبال مسئولیت سازی و مسئولیت پذیری است این دانشجو باید درک کند موقعیت زمانی تحصیل او چیست و این دانشجوی عصر انقلاب ظرفیتی را دارد که 4 5 دهه پیش وجود نداشته است.

همچنین باید بداند رقیب تمدنی ما یعنی تمدن غرب و مدرنیته بشدت تکاپوهای آخرالزمانی دارد، مثل صهیونیسم مسیحی که با سه عنصر یهودیت، مسیحیت و صهیونیسم گره خورده اگرچه ریشه آن در نهضت اصلاح دینی و بروز پروتستانیسم است اما عمیقا احساس می کنند در آستانه پایان تاریخ و آخرالزمان هستند و می کوشند هر آنچه را که باید، درباره ظهور عیسی مسیح انجام دهند.

 

دانشجوی منتظر تراز در مواجهه با تمدن های رقیب و مروج تفاسیر آخرالزمانی، در افق تمدنی بیانیه گام دوم انقلاب چه رویکردی باید داشته باشد؟

 

دانشجوی منتظر باید توجه کند رقیب تمدنی از انتظار مسیحا تفسیر مدنظر خود را ارائه می کند؛ چنان که برخی از اوانجسلیت ها تشکیل رژیم صهیونیستی را نشانه ظهور می دانند و معتقدند اگر بخواهیم مسیحا بازگردد باید فلسطین به یهود برسد.

راه چاره آنکه دانشجوی منتظر باید راه برون رفت از آشوبستان مدرنیته را دریابد و مبتنی بر مطالبات رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب بداند در چشم انداز جامعه مطلوب آخرالزمان برای رسیدن از وضعیت موجود به مطلوب چه طرح و الگویی دارد چراکه گفتمان انتظار چهار عنصر چشم انداز، وضعیت، طرح و الگو را دارد.

این بدان معنا نیست که همه دانشجویان پایان نامه مهدوی تالیف کنند، بلکه باید بدانند در رسیدن به جامعه موعود چه رسالتی دارند و اگر به استقلال علمی برسیم به ساخت تمدن نوین اسلامی کمک می شود.

دانشجوی منتظر باید بداند چه رسالت تمدنی داریم درک این رسالت در روزگار کنونی بزرگ ترین مطالبه رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی محسوب می شود.

 

پایان پیام/9

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

خورشید مهدویت در منظومه فکری حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای

نابودی بنای ظلم حتمی است/ اعتقاد به مهدی موعود(عج) دل‌ها را سرشار از نور امید می‌کند

اولین درس عملی از این موضوع(مهدویت) این است که نابود کردن بنای ظلم در سطح جهان نه فقط ممکن است، بلکه حتمی است این مطلب بسیار مهمی است که نسل‌های بشری امروز معتقد نباشند که در مقابل ظلم جهانی، نمی شود، کاری کرد.

اخبار برگزیده شبستان