خبرگزاری شبستان

شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸

السبت ٢٢ جمادى الأولى ١٤٤١

Saturday, January 18, 2020

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - تئاتر و هنرهای تجسمی زمان :   ۱۳۹۸/۹/۱۶ - ۱۵:۲۴ شناسه خبر : ۸۶۴۶۳۳
با نگاهی به تاپستری های شهرزاد غروی
ثبت بوم در خاطره بافت
مرور تاپستری های شهرزاد غروی در گالری شیرین، تجربه چند دهه تعامل هنرمند با مواد و الگوهای بافت را به نمایش می گذارد.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- محمد پورعلم : در میان هنرمندان مدرن ایران، برخی توانسته اند در زمینه فعالیت حرفه ای خود، تجربه های بومی این سرزمین را با دانش امروزی در هم آمیزند و تلفیقی از ایده بومی-رویکرد جهانی را به تصویر بکشند. «شهرزاد غروی» یکی از این هنرمندان است. او که متولد سال 1331 در آبادان است در دانشکده هنرهای تزئینی، گرافیک خواند اما پس از آن به بلژیک رفت و به مدت دو سال به طور آزاد در دانشگاه سنت لوک بروکسل، در زمینه تاپستری و چاپ سیلک کسب تجربه کرد.

 

در سال های پس از آن، فعالیت حرفه ای غروی با برپایی نمایشگاه های متعدد فردی و گروهی در گالری های داخلی و بین المللی همراه است. این هنرمند که در زمینه های متنوع هنری فعال است، به تازگی مجموعه ای از تابستری های خود را که از سال ۱۳۵۵ تاکنون خلق کرده به نمایش عمومی گذاشته است. نمایشگاه آثار این هنرمند عصر دیروز جمعه 15 آذرماه در گالری شیرین افتتاح شد.

 

 

تابستری (tapestry) را شاید بتوان در ساده ترین تعریف خود هنر بافت و الیاف معرفی کرد که هنرمند در آن از ابزارها و متریال های متنوعی برای نمایش ایده های خود بهره می برد.

 

با نگاهی به آثاری که از شیرین غروی در این نمایشگاه  روی دیوار رفته، به خوبی می توان سیر تجربه حرفه ای او در سال های متمادی فعالیت در این عرصه هنری را به تماشا ایستاد. گرچه خود او می گوید جدای از آثاری که سال هاست در طراحی داخلی فضاهای عمومی همچون فرودگاه ها و هتل ها به کار رفته، از سرنوشت تعدای از آثار خود به خصوص آن ها که در سال های نخست فعالیتش خلق کرده، خبر ندارد و حتی تصویری هم از آن ها در دست نیست.

 

 

نمایشگاه تاپستری های شهرزاد غروی در گالری شیرین شامل بیست و چهار اثر است که تنوع قابل توجهی دارند؛ از الگوهای متعدد بافت با مواد و الیاف مختلف تا طیفی از ایده های مفهومی که آثار هندسی و آبستره را دربرمی گیرند. موضوعی که «ژانت لازاریان» سال ها قبل درباره آثار غروی به آن اشاره کرده بود: «تاپستری های غروی را می توان به دو دسته متمایز بافت سنتی و مدرن تفکیک کرد. تضاد در رنگ و بافت مشخصه ای است که در کارهای وی به وضوح دیده می شود. در برخی از آثار، توانایی استادانه وی در تلفیق گذشته و هنر روز کاملا نمایان می شود. ». نکته جالب توجه این که در نمایشگاه حاضر، تعدادی از آثار از این ویژگی برخوردارند. به این معنا که از همه کلیشه های مفهومی آشنا و بومی رها شده تا آثاری آبستره و جهانی خلق کند.

 

موضوع دیگر توسعه ایده تاپستری با بهره گیری از متریال های تازه و تلفیق آن هاست. تاپستری شاید در نگاه اول محدود به متریال های کلیشه ای باشد اما غروی با افزودن مواد نامتعارف همچون رشته های فلزی، بافتارهای تازه ای به این گونه هنری بخشیده است.

 

گفتنی است تاپستری های شهرزاد غروی تا بیست و هفتم آذرماه در گالری شیرین برپاست و علاقه مندان می توانند همه روزه به جز دوشنبه ها از ساعت 11 تا 19 از نمایشگاه بازدید کنند.

پایان پیام/14

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

در شب حراج هنر معاصر ایران ثبت شد

رکورد ۲۸۰ ملیونی آثار مذهبی و انقلابی در حراج تهران

در دوازدهمین حراج تهران که با فروش ۱۱۵ اثر به قیمت ۳۱ میلیارد و ۷۱۷ میلون تومان به کار خود پایان داد، رکورد فروش آثار مذهبی و انقلابی به اثر بدون عنوان حسن روح‌الامین به قیمت ۲۸۰ ملیون اختصاص یافت.

اخبار برگزیده شبستان