خبرگزاری شبستان

دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸

الاثنين ١٨ ربيع الثاني ١٤٤١

Monday, December 16, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : مهدویت و غدیر - مهدی باوران زمان :   ۱۳۹۸/۸/۱۶ - ۰۹:۲۲ شناسه خبر : ۸۵۱۰۲۴
معاون آموزش و پژوهش بنیاد مهدی موعود(عج):
بیعت با امام زمان(عج) یعنی آمادگی برای شهادت در رکاب حضرت/ بیعت‌های غیرواقعی غیبت را طولانی کرده است
حجت‌الاسلام کفیل تاکید کرد: کسی می‌تواند بیعت واقعی با امام زمان (عج) انجام دهد و آماده شهادت در مسیر ایشان باشد که خودگرا و مبتلا به اومانیسم نباشد. غیبت برای آن طولانی شده که شیعیان با ایشان بیعت واقعی نکرده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، در روز نهم ربیع الاول چدسالی است که در کشور به عنوان سالروز آغاز امامت امام زمان(عج) جشن بیعت برگزار می‌شود اما بیعت با امام عصر(عج) به چه معنا است و مهدویت با رویکرد وحدت آفرین خود در این روز چه جلوه‌ای می‌تواند داشته باشد؟ ... برای پاسخ به این سوالات با حجت‌الاسلام «محمدصادق کفیل»، معاون آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) گفت وگویی داشته‌ایم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

 

شیعیان در طول تاریخ امامت چه زمان با امام بیعت می‌کردند و این بیعت به چه معنا بود؟

 

در طول تاریخ امامت رایج بوده است، زمانی که امامی به شهادت و امام بعدی به امامت می رسید جامعه شیعی با آن امام بیعت می کردند که نقش این بیعت حاکمیت امام بوده است.

به این معنا که بیعت نقش تاثیرگذاری در حکومت امام دارد جالب آنکه این بیعت در اصل بیعت با امامت نیست زیرا امام را خداوند منصوب کرده است و مردم در امام شدن ایشان نقشی نداشتند.

 

بیعتی که شیعیان در روز نهم ربیع الاول با امام زمان(عج) می‌بندند به چه معنا است؟

 

روز نهم ربیع الاول روز تجدید میثاق و عهد با امام زمان (عج) است، یعنی بیعتی که شیعیان با امام زمان (عج) کرده اند نیازمند آن است که دائماً تجدید شود و این روز بهترین زمان برای این امر است.

شیعیان در نهم ربیع الاول با امام زمان بیعت می کنند با معنای این فراز: «فابذل نَفسی و مالی و وَلَدی و أهلی و جَمیع ما خَوَّلَنی ربّی بَینَ یدیک و التصرف بین أمرک و نهیک و هُوَ عهدی إلیک؛ پس جان و مال و فرزندان و خویشان و هر آنچه که پروردگارم به من داده به پیشگاهت و در راه تو و آرمان‌ها و فرامین تو، تقدیم می‌کنم و این همان عهد من با توست»

بیعت یعنی ما در عهد و عقد با امام پیمان می بندیم و ملتزم به آن پیمان هستیم. بیعت با امام به این معنا است که تمام وجودم در عهد با امام است و این بیعت یعنی خواست امام را بر خواست خودم ترجیح می دهم. بیعت با امام به معنای حرکت کردن در مسیر امام است یعنی باید فضاسازی برای به حکومت رسیدن امام انجام دهیم.

 

چرا امام عصر(عج) علی‌رغم این جشن گرفتن‌ها و بیعت‌ها تاکنون ظهور نکرده‌اند؟

 

امام عصر (عج) هم اکنون در حال امامت کردن هستند اما دلیل آن که تاکنون ظهور نکرده اند برای آن است که زمینه برای تشکیل حکومت اسلامی فراهم نبوده است زیرا ظهور به معنای تشکیل حکومت اسلامی است و غیبت یعنی از بین رفتن این حکومت.

امام زمان (عج) غیبت کردند زیرا زمینه برای حکومت ایشان فراهم نبود و غیبت ایشان به این دلیل طولانی شده است که شیعیان هنوز با امام زمان(عج) بیعت واقعی نکرده‌اند. در نهم ربیع الاول ما در حال آماده شدن برای ظهور امام و یاری ایشان هستیم تا بتوانیم در مسیر ایشان حرکت کنیم.

 

بیعت با امام زمان(عج) چه شرایط و ویژگی‌هایی دارد؟

 

در دعای عهد ما هشت مقام را برای خود طلب می کنیم، این ها تماماً گام‌های بیعت با ایشان است در دعای عهد می خوانیم: «اَللّـهُمَّ اجْعَلْنی مِنْ اَنْصارِهِ وَ اَعْوانِهِ وَ الذّابّینَ عَنْهُ وَ الْمُسارِعینَ اِلَیْهِ فی قَضاءِ حَوائِجِهِ وَ الْمُمْتَثِلینَ لاَوامِرِهِ وَ الُمحامینَ عَنْهُ وَ السّابِقینَ اِلى اِرادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدینَ بَیْنَ یَدَیْهِ خدایا قرار ده مرا از یاران و کمک کارانش و دفاع کنندگان از او و شتابندگان بسوى او در برآوردن خواسته هایش و انجام دستورات و اوامرش و مدافعین از آن حضرت و پیشى گیرندگان بسوى خواسته اش و شهادت یافتگان پیش رویش» یعنی در بیعت با ایشان باید آماده باشیم تا در  رکاب ایشان به شهادت برسیم بنابراین بیعت با امام زمان (عج) به معنای آمادگی برای شهادت در مسیر ایشان است.

 

چه کسی می‌تواند این بیعت واقعی را با امام زمان(عج) انجام دهد؟

 

کسی می‌تواند بیعت واقعی با امام زمان (عج) انجام دهد و آماده شهادت در مسیر ایشان باشد که خودگرا نباشد یعنی فرد نباید دچار اومانیسم و انسان گرا باشد بلکه باید امام گرا و دغدغه مند ایشان باشد. بر همین مبنا جامعه‌ای می تواند منتظر واقعی باشد که تمدن حاکم بر آن خودگرایی نیست زیرا شاخصه اصلی در تمدن اسلامی و تمدن مهدوی، خداگرایی است ما زمانی می‌توانیم به این تمدن دست پیدا کنیم که خدا گرا باشیم.

 

مهدویت ورد وفاق تمام فرق اسلامی و غیراسلامی است از این ظرفیت چگونه برای وحدت جوامع می‌توان بهره برد؟

 

زمانی که مقصد انسان ها یکی شود مهمترین دلیل اختلاف تنها می تواند خودگرایی باشد به تعبیر امام خمینی (ره) اگر ۱۲۴ هزار پیامبر در تهران جمع شوند هیچ اختلافی با یکدیگر نخواهند داشت زیرا همگی معتقد به خداوند هستند و تنها دلیل اختلاف پیروان آنها خودگرا بودن است .زمانی افراد دچار اختلاف می شوند که به خود مشغول شوند زمانی که امام، دین، قدرت اسلام و توسعه آن مطرح شود افراد اختلافی نخواهند داشت. برای رسیدن به وحدت باید بر پایه مهدویت، خودگرایی ها را در جوامع مختلف کنار بگذاریم.

امروزه متاسفانه افرادی را داریم که به رشد و توسعه ایران توجه دارند اما برخی هم به رشد خود توجه می کنند، برخی به رشد و توسعه انقلاب توجه دارند، برخی نیز به دنبال رشد کردن در همین انقلاب هستند. از ابتدای انقلاب تاکنون اگر شرایط و انقلاب همراه با این افراد بود یعنی انقلاب موجب رشد آنها شد این افراد انقلابی بودند اما هر جایی که مشاهده کردند انقلاب با منافع آنها سازگار نیست اصل انقلاب را زیر سوال بردند یعنی با مبانی انقلاب فاصله گرفتند.

انسان امام‌زمانی، انسانی است که تنها به امام زمان (عج) توجه دارد و به قدرت اسلام می‌نگرد حال اگر بخواهیم انسان شاخصی در جامعه منتظر به مردم معرفی کنیم می توانیم شخص امام خمینی (ره) را الگو قرار دهیم. انقلاب اسلامی که ایشان در ایران محقق کردند، بستر ساز ظهور است و این انقلاب موجب شد نگاه فردی به موضوع مهدویت تبدیل به یک نگاه جمعی شود.

برخی معتقد بودند در جامعه تنها دو نوع حکومت وجود دارد یا حکومت امام و یا حکومت ظالمان اما حضرت امام خمینی (ره) نشان دادند که ما نیز در دوران غیبت می توانیم حکومت کنیم و بسترساز ظهور باشیم.

امام خمینی (ره) می فرمایند: بسترسازی برای ظهور امام زمان (عج) به این معناست که مسلمین برای ظهور یکپارچه شوند، یعنی تا اجتماع و یکدلی مسلمین صورت نگیرد ظهور محقق نمی شود.

 

پایان پیام/376

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

مولف «بررسی تحلیلی روایات نشانه‌های ظهور»:

بین امیدواری و تطبیق حوادث با نشانه‌های ظهور فرق است/ تطبیق‌های جعلی ظرفیت تمدن‌ساز مهدویت را منزوی می‌کند

حجت‌الاسلام سلیمیان با بیان‌اینکه بسیاری از تطبیق‌ها میان حوادث واقعه با نشانه‌های ظهور، اساساً پیوندی با ظهور ندارند، گفت: علاقمندی به ظهور نباید با این تطبیق‌ها گره بخورد چراکه عدم وقوع آن اتفاق موعود، سبب سرخوردگی برخی از منتظران می‌شود.

اخبار برگزیده شبستان