خبرگزاری شبستان

یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸

الأحد ١٠ ربيع الثاني ١٤٤١

Sunday, December 8, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اجتماعی - شهری و رفاهی زمان :   ۱۳۹۸/۷/۳۰ - ۱۲:۴۱ شناسه خبر : ۸۴۵۶۶۶

جزییات نشست مشترک مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با روسای شرکت‌های دانش بنیان در مجلس
نشست مشترک مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با روسای شرکت‌های دانش بنیان به منظور رفع مشکلات شرکت‌های دانش بنیان، استارت‌آپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها با تأمین اجتماعی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، «مصطفی سالاری» با اعلام این خبر که خروجی نشست‌هایی که با شرکت‌های دانش بنیان داشته‌، صدور بخشنامه‌ای مبنی بر ایجاد فضای کار اشتراکی بوده که امروز ابلاغ می‌شود، در پاسخ به مطالبات روسای شرکت‌های دانش ‌بنیان گفت: اخذ با دقت حق بیمه از شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف تحقق تعهدات سازمان تأمین اجتماعی در قبال کارمندان آنها صورت می‌گیرد.

 

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه دولت، این سازمان را موظف کرده که بدون دریافت حق بیمه به فعالان 26 صنف در کشور خدمات ارائه دهد و رئیس جمهور دستور داده که فعالیت‌های این بیمه از بنگاهداری به سهامداری سوق داده شود، تصریح کرد: مجموع منابع سازمان تأمین اجتماعی اعم از حق بیمه دریافتی و سود حاصل از فعالیت‌های شرکت‌های شستا 110 هزار میلیارد تومان بوده و این در حالی است  که هزینه تأمین اجتماعی در سال جاری 124 هزار میلیارد تومان است.

 

وی با انتقاد از عملکرد تعدادی از کارفرمایان که ضریب‌های خود را با معرفی افراد غیرشاغل در شرکت‌شان تکمیل می‌کنند، یادآور شد: ما مکلف به ممانعت از بروز خطا در این زمینه هستیم. سالاری با بیان اینکه بخشنامه‌ها در تأمین اجتماعی در حال تجمیع و شفاف شدن هستند، اظهار کرد: در جلسات تجمیع بخشنامه‌ها به طور قطع تمام ذینفعان باید حضور داشته باشند چرا که تأمین اجتماعی امانتدار کارگران است.

 

سالاری عنوان کرد: ترکیب بدنه هیأت امنا را تأمین اجتماعی تعیین نمی‌کند از سوی دیگر ورودی پرونده‌های تأمین اجتماعی به شعب تشخیص زیاد است بنابراین در تلاش هستیم با استقرار هیأت‌های حل اختلاف اقناعی در شعب و تنقیح بخشنامه ها 60 درصد اعتراض‌ها را قبل از طرح شکایت به شعب رسیدگی کاهش دهیم.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: ممکن است شعب ایراداتی در اجرای بخشنامه‌ها به لحاظ تفسیر اشتباه و ... داشته باشند که در جهت شفاف سازی در این بخش وارد عمل خواهیم شد، همچنین در مورد وضعیت قراردادهای تک نفره، یک نفر به نمایندگی از روسای شرکت‌های دانش بنیان تخلفات صورت گرفته را به سازمان تأمین اجتماعی گزارش دهد.

 

ایجاد سامانه هوشمند مشاغل در تأمین اجتماعی نقطه پایان اختلافات در این حوزه

«سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی»در این نشست ضمن یادآوری اینکه 10 موضوع مهم در حوزه پیگیری و نظارت مجلس از طرف هیأت رئیسه انتخاب شده تا با برگزاری نشست مشترک با مسئولان مربوطه و فعالان این حوزه‌ها مورد بررسی قرار گیرند، تأکیدکرد که اقتصاد دانش پایه و نوآورانه یکی از مواردی است که نقش اساسی‌تری در اصلاحات اقتصادی کشور یا روند موجود در این حوزه دارد که به اعمال تغییرات منتهی می‌شود، ضمن اینکه این موضوع مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده به همین دلیل قوای سه‌گانه به آن توجه ویژه‌ای دارند.

 

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ما سلسله نشست‌هایی را جهت بررسی این عناوین با دستگاه‌های مربوطه و معاونت علمی ریاست جمهوری به عنوان محور رسیدگی به این بخش در دولت برگزار کردیم که در این نشست‌ها از اتحادیه‌ها، سازمان‌های مردم نهاد و شرکت‌های مرتبط با هر کدام از این موضوعات دعوت به عمل آورده شد.

 

وی تصریح کرد: نحوه بررسی این موضوعات و مشکلات پیرامون آنها در دو بخش مرتبط با مجلس که راهبردی بوده و با هدف رفع خلاء یا نقایص موجود در حوزه قانونگذاری انجام می‌شود و بخش مرتبط با دستورالعمل‌ها و رویه‌ها در دستگاه‌های اجرایی که به‌منظور شناسایی مسئولانی که به وظایف خود عمل نمی‌کنند، صورت می‌گیرد، ضمن اینکه دبیرخانه‌ای در هیأت رئیسه تشکیل شده که بعد از اتمام این جلسات گزارشی را از نتایج بررسی‌های صورت گرفته در قالب طرح جهت ارائه در صحن علنی تدوین کرده و بخشی که مربوط به مجلس باشد، از طریق کمیسیون‌های مربوطه در جهت اصلاح قوانین، تسهیل در اجرای آنها و جهش در حوزه‌های اجرایی مربوطه پیگیری خواهد شد.

 

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: این نشست به منظور رفع مشکلات شرکت‌های دانش بنیان، استارت‌آپ و شتاب‌دهنده‌ها با تأمین اجتماعی تشکیل شده که در آن به این موضوع از منظر سیاست‌های کلی نظام با هدف پیگیری جهت‌گیری نظام برای توسعه اقتصادی مبتنی بر فناوری و نوآوری و رشد جهشی در این حوزه به طوری که به رفع مشکلات عمده در حوزه اقتصاد و اشتغال به ویژه اشتغالزایی برای جوانان تحصیلکرده منتهی شود، پرداخته می‌شود.

 

قاضی زاده هاشمی اظهار کرد: یکی از مواردی که در رابطه با رفع مشکلات شرکت‌های دانش بنیان باید مورد توجه قرار گیرد، این است که نحوه اعمال جریمه و حسابرسی در تأمین اجتماعی باید مورد بازنگری قرار گیرد، ضمن اینکه لازم است مطالبات آنها در محل سازمان تأمین اجتماعی بررسی شود تا نیاز به طرح شکایت در بخش‌های دیگر نباشد.

 

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: ضرایب نیز باید بر اساس لیست نیروهای انسانی و حقوق و دستمزد پرداخت شده به آنها محاسبه شود و نباید هم از محل پرداخت حقوق و هم سود حاصله برای این شرکت‌ها دریافت شود، ضمن اینکه لازم است سامانه هوشمند مشاغل به منظور تسریع روند بازرسی‌ها برای سازمان تأمین اجتماعی ایجاد شود.

 

قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: خلاء‌های موجود در حوزه قوانین و مقررات مرتبط با تأمین اجتماعی باید به مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گزارش شود تا برای شیوه‌های اجرایی در این زمینه چاره‌اندیشی شود، از سوی دیگر رفع مشکلات این بخش نیازمند آموزش توجیهی و نظارت موثر است.

 

وی یادآور شد: مسئولان شعب بیمه‌ تأمین اجتماعی باید بدانند که از قدرت خود باید برای انعطاف در بخش اجرا استفاده کنند و در تفسیر قانون یا بخشنامه‌ها از آن استفاده نکنند.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان از رئیس سازمان تأمین اجتماعی و روسای شرکت‌های دانش بنیان خواست تا در هفته آتی نشستی را به منظور رفع مشکلات این بخش برگزار کرده و نتیجه بررسی‌های خود را به مجلس گزارش دهند.

 

روسای جوان شرکت‌های دانش بنیان را حمایت کنید

سیده فاطمه حسینی با بیان اینکه فراکسیون فناوری و نوآوری مجلس مشکلات موجود در حوزه شرکت‌های دانش بنیان را مورد بررسی قرار داده، افزود: یکی از اقداماتی که در این حوزه انجام دادیم، نگاه به چرخه عمر این شرکت‌ها بوده و با توجه به این مهم باید تفاوتی در این زمینه  قائل شویم.

 

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هم‌اکنون این شرکت‌ها بعد از اینکه ثبت می‌شوند و قراردادهایی را برای آغاز فعالیت خود امضا می‌کنند با مشکلاتی در حوزه بیمه و مالیات مواجه می‌شوند.

 

وی تصریح کرد: آیین‌نامه دولت تحت عنوان «نوآفرین» با نگاه به محدودیت‌های ایجاد شده برای این شرکت‌ها در قوانین، تدوین شده است، ضمن اینکه در ماده 71 قانون برنامه ششم سقف محدودیتی که در این زمینه ایجاد شده، تنفسی به کارفرمایان داده است، ضمن اینکه لازم است برای اجرای قوانین در این حوزه با نگاه سیستمی تلاش شود و روند اجرای آن نیز قابل رصد کردن باشد.

 

رئیس فراکسیون فناوری و نوآوری مجلس شورای اسلامی یادآور شد: آنچه مسلم است باید شرایطی برای جوانانی که توان ایجاد شرکت‌های دانش بنیان یا استارت آپی دارند، ایجاد شود که در 3 سال اول حیات این شرکت‌ها دغدغه پرداخت حق بیمه و مالیات را نداشته باشند، چرا که آنها کارآفرینانی هستند که ارزش افزوده و اشتغال ایجاد می‌کنند.

 

حسینی تأکید کرد: قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان به دنبال حمایت از جوانان فعال در این حوزه است، ضمن اینکه برای اجرای آن باید به تمام شرکت‌های فناوری توجه ویژه‌ای داشته باشیم و به دنبال انحصار نباشیم، همچنین لازم است قانونی 5 ماده‌ای برای حمایت از آنها مصوب کنیم که یک ماده از آن به نحوه اعمال حق بیمه تأمین اجتماعی از شرکت‌های مختلف متناسب با زمان ایجاد آنها و نوع فعالیتشان بپردازد.

 

آیین‌نامه حمایت از شرکت‌های نوپا، مشکلات بیمه شرکت‌های دانش بنیان را حل می‌کند

«اصغر مسعودی،» عضو مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در پاسخ به مطالبات روسای شرکت‌های دانش بنیان حاضر در این نشست افزود: یکی از نقایص برگزاری این نشست  نبود نماینده کارگران است که باعث اتخاذ تصمیمات یک طرفه می‌شود ضمن اینکه ذات فن‌آوری و تحولات در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان به گونه‌ای است که شاید مداخله قانونگذار در آن اثرگذار نباشد بنابراین با یک تأخیر در این حوزه مواجه هستیم.

 

وی یادآور شد: قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در زمان خود مفید بوده اما در شرایط کنونی دارای خلاء است ضمن اینکه برای حمایت از تولیدات این شرکت‌ها، رد پایی در آن وجود ندارد و می‌توان گفت یک خلاء قانونی در این بخش مشاهده می‌شود.

مسعودی تأکید کرد: قانون تأمین اجتماعی چند دهه قبل مصوب شده و با وجود تغییرات ایجاد شده در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی نیازمند بازنگری است چرا که ماهیت کار در این حوزه تغییر یافته است. از سوی دیگر برای تمام مشکلات مطرح شده قانون، مقررات و بخشنامه به تعداد کافی وجود دارد اما به درستی اجرا نمی‌شود.

 

عضو مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در آیین‌نامه حمایت از شرکت‌های نوپا به تمام چالش‌های مطرح شده در این نشست پاسخ داده است ضمن اینکه این شرکت‌ها مشمول ماده 71 قانون برنامه ششم توسعه قرار گرفته‌اند.

 

وی بیان کرد: فرار از پرداخت حق بیمه، یکی از مواردی است که فراوان مشاهده می‌شود و این در حالی است که تأمین اجتماعی نقش حامی کارگران را دارد. از سوی دیگر هیچ بخشنامه محرمانه‌ای در تأمین اجتماعی وجود نداشته و تنها شکایت کارگران باعث نظارت دقیق بر این بخش شده است.

 

مسعودی افزود: ترکیب هیأت‌های نظارت بر اساس ماده (42) و (43) قانون تأمین اجتماعی مشخص شده است ضمن اینکه پیشنهاد می‌کنم کمیته‌ای متشکل از معاونت علمی ریاست جمهوری، رئیس سازمان تأمین اجتماعی و آقای قاضی زاده هاشمی تشکیل شود تا بعد از ارائه گزارش در نشست‌ها برای رفع چالش‌های مطرح شده چاره‌اندیشی کنند.

 

عضو مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی یادآور شد: برای رسیدگی به مشکلات استارت آپ‌ها شعب تخصصی ایجاد شده و تنها مشکلی که در این حوزه وجود دارد، نحوه اطلاع‌رسانی سازمان تأمین اجتماعی است ضمن اینکه اصلاح نحوه رفتار کارمندان این سازمان و راه اندازی سامانه شفافیت یکی از عواملی است که می‌تواند به کاهش حجم شکایات در این حوزه منتهی شود.

 

مشکلاتمان با شرکت‌های دانش بنیان را در نشستی مشترک رفع می‌کنیم

مهرداد قریب، مدیر کل وصول حق بیمه سازمان تأمین اجتماعی افزود: هم اکنون یک میلیون و 400هزار کارفرما در کشور وجود دارند ضمن اینکه تأمین اجتماعی سالانه دو بار دو میلیون و 300 هزار بیلان صادر می‌کند ضمن اینکه در سال 97 تعداد 168 هزار پرونده شکایت تشکیل شده که نشان می‌دهد 10 درصد بیلان‌ها به اعتراض منجر شده است، همچنین 56 درصد پرونده‌ها به نفع کارفرما فسخ شده، 34 درصد بدهی تأیید شده و برای 10 درصد بدهی‌ها قرار صادر شده است و در دادگاه تجدیدنظر نیز 50 درصد پرونده‌ها فسخ شده‌اند.

وی تصریح کرد: ما در 6 ماه دوم سال 96 و سال 97 تعداد 33 شعب بیمه را تحت آموزش قرار دادیم ضمن اینکه از طریق هیأت‌های تشخیص مطالبات 21 هزار درخواست به شعب کشور آمده که در حال بررسی هستند.

 

مدیر کل وصول حق بیمه سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر اینکه بر اساس ماده (47) قانون تأمین اجتماعی، رسیدگی به شکایات محدود به زمان خاصی نمی‌شود و کارگران از این حق برخوردار هستند که در هر زمان نسبت به اجحاف صورت گرفته در حقشان به تأمین اجتماعی شکایت کنند، اظهار کرد: حسابرسی‌ها بر اساس لیست‌های ارائه شده از سوی کارفرمایان صورت می‌گیرد ضمن اینکه برای رفع مشکلات مطرح شده از سوی شرکت‌های دانش بنیان نیز نشست مشترکی برگزار خواهد شد.

در این نشست روسای شرکت‌های دانش‌بنیان به مشکلاتی که با سازمان تأمین اجتماعی دارند، اشاره کردند.

 

نبود اجرای مصوبات دولت و مجلس، ضرورت بازنگری در قانون تأمین اجتماعی، نحوه حسابرسی و مفاصا حساب، نبود تعادل بین تعداد نمایندگان کارفرما، کارگر و دولت در هیأت نظارت، اجرای سلیقه‌ای قوانین و بخشنامه‌ها، نبود پاسخگویی بیمه‌ها، اعمال جریمه‌های سنگین به کارفرمایان، رشد پرونده‌های رسیدگی به نحوه پرداخت حق بیمه‌ها توسط کارفرمایان در شعب تأمین اجتماعی و اتلاف وقت آنها در این حوزه، شفاف نبودن رسیدگی به شکایات، بی‌توجهی مسئولان شعب تامین اجتماعی به دستورات مقامات بالاتر آنها، ادعای وجود بخشنامه مخفی که مسئولان شعب تأمین اجتماعی با استناد به آن تصمیم‌گیری می‌کنند، از جمله مشکلاتی بود که توسط روسای شرکت‌های دانش بنیان در این نشست مطرح شد.

پایان پیام/35

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد:

کمبود بیش از ۲۸ هزار مشاور در مدارس

کاظمی گفت: بر اساس استانداردها در مدارس حدود ۲۸ تا ۳۰ هزار مشاور کمبود داریم.

اخبار برگزیده شبستان