خبرگزاری شبستان

سه شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸

الثلاثاء ١٤ ربيع الأوّل ١٤٤١

Tuesday, November 12, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - تئاتر و هنرهای تجسمی زمان :   ۱۳۹۸/۷/۲۹ - ۰۸:۴۱ شناسه خبر : ۸۴۴۹۱۹
علیرضا محمدی مطرح کرد
«ما؛ چون دو دریچه...»؛ آموزش برقراری ارتباط مؤثر
یک روانشناس دوره آموزشی «ما؛ چون دو دریچه...» را نخستین کارگاه و سرآغاز سلسله کارگاه‌های آموزشی مهارت‌های زندگی دانست و گفت: در این کارگاه مهارت برقراری ارتباط مؤثر بر اساس سرفصل‌های سازمان جهانی بهداشت آموزش داده می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، کارگاه آموزشی «مهارت برقراری ارتباط مؤثر» با عنوان «ما؛ چون دو دریچه...» در روز پنج‌شنبه دوم آبان ماه ۱۳۹۸ با مربی‌گری و تدریس «علیرضا محمدی» در «باشگاه اندیشه»  برگزار می‌شود، برگزاری این کارگاه آموزشی بهانه ای شد تا با این «روان‌شناس» و مدرس مهارت‌های زندگی درباره این کارگاه و مباحث آموزشی آن به گفتگو بنشینیم که در زیر می آید:

 

شما مدرس «مهارت‌های زندگی» هستید. دربارهٔ این مهارت‌ها توضیح می‌دهید؟

سازمان جهانی بهداشت (WHO) مهارت‌های زندگی را این گونه تعریف کرده است: «توانایی انجام رفتار سازگارانه و مثبت، به گونه‌ای که فرد بتواند با چالش‌ها و ضروریات زندگی روزمره کنار بیاید». این سازمان هدف از کسب این توانایی‌ها را ارتقای بهداشت روانی و توانمندسازی افراد جامعه، غنای روابط انسانی، افزایش سلامت و رفتارهای سالم در اجتماع و مهم‌تر از همه، پیش‌گیری از آسیب‌های روانی-اجتماعی (مانند اعتیاد، خشونت‌های خانگی یا اجتماعی، آزار کودکان و نوجوانان، خودکشی، ابتلا به بیماری‌های ناشی از روابط پر خطر و غیر این‌ها) عنوان کرده است. این مهارت‌ها «ذاتی» نیستند و ما به مرور زمان و بنا به ضرورت‌های زیستی خود، برخی از آن‌ها را از طریق «آزمون و خطا» یا «آموزش» یا در «محیط» و صد البته، به بهای عمرمان- فرامی‌گیریم. خوشبختانه امکان آموزش و یادگیری نظام‌مند این مهارت‌ها -حتی از سنین کودکی و نوجوانی- سالیانی است که فراهم شده و روان‌شناسان و مربیان متخصص این حوزه، آن‌ها را می‌آموزند و انتقال می‌دهند.

 

 عناوین مهمترین مهارت‌های زندگی  چیست؟

این مهارت‌ها را سازمان جهانی بهداشت در ده عنوان اصلی معرفی کرده که از سوی یونیسف و یونسکو نیز به عنوان «مهارت‌های اصلی زندگی» به رسمیت شناخته شده است: ١. مهارت خودآگاهی ۲. مهارت همدلی ٣. مهارت ایجاد و حفظ روابط بین‌فردی ۴. مهارت برقراری ارتباط مؤثر ۵. مهارت مقابله با استرس ۶. مهارت مقابله با هیجان‌ها ۷. مهارت حل مسأله ۸. مهارت تصميم‌گیری ۹. مهارت تفکر نقاد ۱۰. مهارت تفکر خلاق

 

در کارگاهی که شما برگزار خواهید کرد، مهارت چهارم -یعنی برقراری ارتباط مؤثر- آموزش داده خواهد شد. این مهارت دقیقاً به چه معناست؟

 مهارت «برقراری ارتباط مؤثر» از مهم‌ترین مهارت‌های اساسی زندگی انسان به عنوان موجودی اجتماعی و نیازمند ایجاد رابطه با دیگران است. این مهارت عبارت است از کسب توانایی در بیان و ابراز احساس‌ها، نیازها، آراء و نقطه‌نظرهای فردی به صورت کلامی و غیر کلامی، به گونه‌ای که بدون ابهام یا ایجاد سوء تفاهم، توسط دیگری دریافت شود. نبود این مهارت باعث ناخشنودی، احساس تنهایی، تعارض و سوء تفاهم، کاهش اعتماد به نفس، احساس درماندگی و نیز ناتوانی در تداوم و حفظ روابط بین‌فردی می‌شود.

 

از کارگاه «ما؛ چون دو دریچه...» و سرفصل‌های آن بیشتر توضیح دهید؟

 دورهٔ آموزشی «ما؛ چون دو دریچه...» نخستین کارگاه و سرآغاز سلسله کارگاه‌های آموزشی مهارت‌های زندگی است که به همت «باشگاه اندیشه» برگزار خواهد شد. در کارگاه پیش رو، مهارت برقراری ارتباط مؤثر بر اساس سرفصل‌های سازمان جهانی بهداشت آموزش داده می‌شود و قرار است با انجام فعالیت‌های گروهی معنای ارتباط و ارتباط مؤثر، تعریف سوء تفاهم، انواع ارتباط و عناصر آن، تفاوت شنیدن با گوش دادن، تکنیک‌های گوش دادن فعّال ، سبک‌های ارتباطی  و مراحل گفتن «نه»را همراه با شرکت‌کنندگان بیاموزیم.

 

 آیا مخاطبان این کارگاه را گروه سنی خاصی تشکیل می‌دهند؟

این کارگاه برای گروه سنی بزرگسال طراحی شده است؛ لذا برای حضور در این کارگاه، فرض ما از ابتدا بر آن بوده که داوطلبان، از گروه سنی جوان به بالا هستند.

 

 آیا برای حضور در این کارگاه، تخفیفی هم در پرداخت هزینه برای قشر یا اقشار خاصی در نظر گرفته شده است؟

 در مذاکراتی که با مدیران «باشگاه اندیشه» داشتیم، تصمیم بر آن گرفتیم که هزینهٔ برگزاری این کارگاه و کارگاه‌های مهارت‌آموزی بعدی را به میزانی تعیین کنیم که بیشتر اقشار جامعه -به ویژه جوانان توان پرداخت آن را داشته باشند؛ اما در نهایت، مقرر شد تخفیف ویژه‌ای هم برای دانشجویان، دانش‌آموزان و معلمان گرانقدر در نظر گرفته شود که این عزیزان می‌توانند با ارسال تصویر کارت خود به شماره‌ای که اعلام شده از آن بهره‌مند شوند.

 

پایان پیام/32

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

فرید متین:

اکران عمومی فیلم کوتاه شمشیر دو لبه است/ فیلمسازان راه و چاه حضور بین المللی را یافته اند

یک منتقد سینما معتقد است اکران عمومی فیلم کوتاه و حضور در جشنواره های بین المللی در کنار مزایایی که دارد می تواند به روحیه تجربه گرایی فیلمسازان ایرانی آسیب برساند.

اخبار برگزیده شبستان