خبرگزاری شبستان

سه شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸

الثلاثاء ١٤ ربيع الأوّل ١٤٤١

Tuesday, November 12, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اجتماعی - بهداشت و درمان زمان :   ۱۳۹۸/۷/۲۴ - ۱۴:۰۵ شناسه خبر : ۸۴۴۰۸۷

نباید دانشگاه را محل درآمد تصور کنیم
نمکی گفت: دانشگاه ها در عرصه های مختلف باید بازنگری شوند. نباید دانشگاه را محل درآمد تصور کنیم که به این دلیل دانشجویان شهریه پرداز پذیرش کنیم چون این افراد، تفاوت علمی فاحشی با دانشجویان رتبه های برتر دارند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان: «سعید نمکی» در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور با حضور رئیس جمهور در دانشگاه تهران، اظهار داشت: روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور دغدغه های ذهنی زیادی دارند و کوچک ترین عدم رسیدگی یا دیر رسیدن به بیمار، علیرغم خدمات صادقانه اما از سوی دادستان، برخی نمایندگان و برخی افراد غیرمسئول و جریانات خاص، مورد تعدی، فشار و بی احترامی قرار می گیرند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: 40 میلیون بیمه شده تامین اجتماعی در کشور وجود دارند اما این سازمان حدود 17 ماه است که مطالبات دانشگاه های علوم پزشکی را پرداخت نکرده است و نمی توانیم در پذیرش بیماران، لحظه ای درنگ کنیم و گاهی این گرفتاری ها و از سوی دیگر شرایط جنگ اقتصادی، فشار زیادی به همکاران ما وارد می کند.

وزیر بهداشت یادآور شد: شاید خیلی ها ندانند که ما چگونه داروی مورد نیاز مردم و بیماران را تهیه می کنیم و چگونه تلاش می کنیم تا لحظه ای، اتاق عملی تعطیل نشود و با زحمت و مشقت های زیادی این وضعیت را اداره می کنیم تا شرمنده مردم نشویم.

دکتر نمکی با بیان اینکه باید دیدگاه مان را نسبت به دانشگاه ها تغییر دهیم، افزود: دانشگاه ها در عرصه های مختلف باید بازنگری شوند. نباید دانشگاه را محل درآمد تصور کنیم که به این دلیل دانشجویان شهریه پرداز پذیرش کنیم چون این افراد، تفاوت علمی فاحشی با دانشجویان رتبه های برتر دارند و متاسفانه به دلیل درآمدزایی، نگاه مان را به سمت پذیرش دانشجویان با سطح پایین تر و با درآمد ظاهرا بیشتر برای دانشگاه ها برده ایم.

وی گفت: مرحوم تئودور شولتز رییس انجمن علمی اقتصاد آمریکا معتقد است که دانشگاه محلی است که هر هزینه ای که در آن شود، سرمایه گذاری است به شرط اینکه اثرات این سرمایه گذاری را در اقتصاد ملی در دوره های 5 تا 10 ساله مشاهده کنید.

وزیر بهداشت اضافه کرد: در دانشگاه ها هزینه های زیادی کرده ایم و در سازمان برنامه و بودجه به مسئولان وقت دانشگاهی گفتم که دوره های فوق تخصصی را بعضا 100 برابر افزایش داده ایم اما اثرات این افزایش را در اقتصاد ملی نتوانسته ایم مشاهده کنیم و سهم دانشگاه را در GDP به غیر از شرکت های دانش بنیان، نمی توانیم به خوبی اندازه گیری کنیم چون به یک سوال پاسخ نداده ایم که چه کسی را با چه سطحی از مهارت در چه دوره ای توسط چه کسی با چه هزینه ای و برای کدام جایگاه نظام ارائه خدمت باید تربیت کنیم.

دکتر نمکی خاطرنشان کرد: متاسفانه آموزشگاه های بهورزی را تعطیل کرده ایم اما در رشته های مختلف از جمله پرستاری، دکترا تربیت می کنیم. بنده منکر تربیت دکترای پرستاری نیستم و قطعا موافقم که باید دکترای پرستاری را برای تقویت آموزش و پژوهش تربیت کنیم اما کدام دکترای پرستاری در کنار تخت بیمار، خدمت ارائه می کند؟ چرا باید تعداد زیادی تخت بیمارستانی داشته باشیم اما نیروی پرستاری و بهیاری به قدر کافی نداشته باشیم؟ 

وی اظهار داشت: دانشگاه ها اقدام به پذیرش فراوان دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی می کنند و دانشجویان نخبه پس از فارغ التحصیلی، انتظار اشتغال دارند و ما برای آنها شغل ایجاد نکرده ایم چون از همان روز اول که این دانشجو را پذیرش کردیم، به جایگاه ارائه خدمت او فکر نکرده ایم که یکی از گرفتاری های امروز ما است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه امروز 44 درصد از بیکاران کشور را افراد دارای مدرک کارشناسی به بالا تشکیل می دهند، افزود: در ساختار تربیت نیروی انسانی باید بازنگری کنیم.

دکتر نمکی تصریح کرد: متاسفانه دانشگاه از جامعه بریده و جدا است. 33 سال پیش طرح جامعه محور کردن آموزش پزشکی را نوشتیم و دانشجو به جای اینکه در کنار تخت بیمارستانی آموزش ببیند، باید با توجه به مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت، در جامعه حضور داشته باشد و آموزش ببیند. فقدان رابطه عالمانه بین دانشگاه و جامعه یکی از گرفتاری هایی است که باید با همکاری همدیگر، آن را حل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: انتظار است که شان و منزلت دانشگاه، استاد و دانشجو را دریابیم. امروز متاسفانه حداقل پرداختی را به اساتید دانشگاه ها داریم. یک معلم فارغ التحصیل باهوش نخبه دانشگاه، مطلقا نمی تواند با حقوق های پرداختی کنونی در یک شهر بزرگ زندگی کند و پاکدست ترین افراد یک جامعه، معلمان دانشگاه ها هستند و باید به معیشت آنها توجه بیشتری کنیم. 

وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم تقویت فضای نشاط و شادابی در دانشگاه ها، گفت: در حال حاضر دانشگاه ها، دانشجویان و اساتید نیازمند وجود یک فضای با نشاط هستند و کوچک ترین تحرک فرح بخش را با تنگ نظری، نگاه های غلط و بسته، به حساب برخی مسائل دیگر می گذاریم و بارها مقام معظم رهبری در خصوص برگرداندن فضای نشاط، امید و شادی به دانشگاه ها تاکید کرده اند./

پایان پیام/55

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

ابرچالش بیکاری با توسعه مهارت آموزی قابل مهار است

اوسط هاشمی گفت: امروز نرخ فارغ التحصیلان عالی از حیث بیکاری بالاست و ما برای مهار ابرچالش بیکاری باید نهضت مهارت آموزی در کشور را تقویت کنیم.

اخبار برگزیده شبستان