خبرگزاری شبستان

شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸

السبت ٩ ربيع الثاني ١٤٤١

Saturday, December 7, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : مهدویت و غدیر - زمزمه های انتظار زمان :   ۱۳۹۸/۷/۲۳ - ۰۹:۴۴ شناسه خبر : ۸۴۳۵۲۱
یک پژوهشگر مهدوی
پیاده‌روی اربعین تجلی جامعه مهدوی است
حجت‌الاسلام عرفان با اشاره به بروز و ظهور ابعاد مختلف سبک زندگی منتظرانه در جریان پیاده‌روی اربعین، این موسم دینی فرهنگی را تجلی جامعه مهدوی توصیف کرد.

حجت‌الاسلام «امیرمحسن عرفان» در گفت‌وگو با خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، با اشاره به مولفه‌های سبک زندگی منتظرانه در پیاده‌روی اربعین اظهار کرد: در این مورد پیاده روی اربعین را می توان از چند محور مختلف بررسی کرد، نخستین مساله ظرفیت شناسی این موسم حسینی در عرصه زندگی، دوم راهبردشناسی  تحقق بسط زندگی منتظرانه در پیاده روی اربعین، سوم اصول حاکم بر سبک زندگی منتظرانه در پیاده روی اربعین که هرکدام از اهمیت خاصی برخوردارند.

 

این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه پیاده‌روی اربعین قبل از هرچیز فطرت‌بنیاد است، ادامه داد: اساسا یکی از رمز و رازهای پویایی موسم اربعین به این مساله بر می گردد که جمعی از انسان ها از مبدایی مشترک به سوی مقصدی مشترک با شعارهای فراقومی و نژادی برای انتقال از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب حرکت می کنند، فطرت انسانی است که این مولفه ها را رقم می زند.

 

وی گفت: مساله دوم ظرفیت های پیاده روی اربعین است که به جامعیت این رویداد بر می گردد، این موسم عبادت و حرکتی جامع است، به این معنا که هم می شود رشته ای به این آموزه نگاه کرد و آن را مورد تحلیل قرار داد و هم اینکه می توان با رویکرد و نگاه فرهنگی اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فردی، اخلاقی، تربیتی  پیاده روی اربعین را مورد کاوش و مطالعه قرار داد.

 

حجت الاسلام عرفان با بیان اینکه پیاده روی اربعین از حیث رویکرد نیز موسم فرهنگی دینی جامعی محسوب می شود، افزود: ما می توانیم این حضور عظیم را با رویکرد توصیفی بررسی کنیم یا علت های پایایی و پویایی این پیاده روی را کاوش کنیم. با  رویکرد کارکردی می توان کاردهای اخلاقی و تربیتی این موسم حسینی را بررسی کرد، با رویکرد هنجاری می شود نقش پیاده روی اربعین را در تعیین ارزش ها وهنجارها مطالعه کرد و با رویکرد انتقادی برخی آسیب های اخلاقی را مطالعه کرد.

 

وی در مورد سومین ظرفیت در بسط سبک زندگی منتظرانه در پیاده روی اربعین اظهار کرد: اساسا پیاده روی اربعین مبتنی بر جماعت است آن هم به معنای خاصِ تمدنیِ کلمه در اسلام. این پیاده روی جمعیت محور نیست چون در جمعیت ممکن است تفرقه هم باشد اما  آنچه که در پیاده روی اربعین دیده می شود جماعت محوربودنش است، به معنای دیگر قصد واحد افراد در این پیاده روی مطرح است و اینکه همه با شعار « حُبُّ الحُسَينِ يَجمَعُنا» در این موسم حضور می یابند.

 

حجت الاسلام عرفان افزود: اما چهارمین ظرفیت پیاده روی اربعین در بسط  زندگی منتظرانه آن است که این پیاده روی سبب بالندگی استعدادها می شود، این حرکت محور بودن پیاده روی اربعین سبب می شود که انسان به این درک برسد که برای رسیدن به وضعیت مطلوب باید حرکت کند، یعنی همان رویکرد که باید زمینه ساز ظهور امام زمان(عج) شود، به بیان دیگر پی ریزی آرمان متعالی حکومت جهانی بقیه الله الاعظم با ایستایی ممکن نمی شود بلکه باید در درون خود تحول ایجاد کنیم.

 

استاد مرکز تخصصی مهدویت گفت: ظهور حضرت حجت(عج) مستلزم آن است که ما در وجود خود آمادگی هایی را ایجاد کنیم، یک جامعه مهدوی ویژگی هایی دارد که نمایان گر آرمان متعالی آن است، پیاده روی اربعین تجلی جامعه مهدوی است چراکه بسیاری از مولفه‌های منتظرانه در آن موج می زند.

پایان پیام/248

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

اوصاف شیعیان در کلام پدر امام زمان(عج)/ انتظار به روایت امام عسکری(ع)

امام حسن عسکری(ع) با وجودی که در اختناق زندگی می‌کرد اما همواره یار و پشتیبان شیعیان بود و ویژگی شیعه واقعی را مطرح فرمود، شیعه‌ای که واقعا منتظر امام خود باشد.

اخبار برگزیده شبستان