خبرگزاری شبستان

پنج شنبه ۲ آبان ۱۳۹۸

الخميس ٢٤ صفر ١٤٤١

Thursday, October 24, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : قم - زمان :   ۱۳۹۸/۷/۲۰ - ۱۸:۳۱ شناسه خبر : ۸۴۲۴۵۲

کتاب «از درون سیاهچاله شماره چهار بوی جنگل می آید خانم» نقد شد
جلسه نقد کتاب داستان «از درون سیاهچاله شماره چهار بوی جنگل می آید خانم» نوشته طاهره براتی نیا از سوی گروه داستان جمعه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، جلسه نقد کتاب «از درون سیاهچاله شماره چهارم بوی جنگل می آید خانم»در سرای ناشران برگزار شد.


در این جلسه، «طاهره بیاتی نیا» نویسنده کتاب و «زهره عارفی» و «مصطفی پورنجاتی» به عنوان منتقد و همچنین جمعی از نویسندگان حضور داشتند.


عارفی به عنوان اولین منتقد از حضور پررنگ بانوان نویسنده در دهه اخیر در قم ابراز خرسندی کرد و گفت: مایه مباهات است که امروز میزبان نویسنده ای هستیم که هم در زمینه نویسندگی و هم در زمینه فیلمنامه و سینما آثاری را در رزومه خود دارند. 


دبیر گروه داستان جمعه در ادامه جلسه نقد ضمن بیان کوتاهی از داستان اصلی این کتاب افزود: چاپ دیجیتال و نوع کیفیت کتاب و عکس روی جلد این کتاب می توانست بهتر باشد. همچنین تصویر سازی نویسنده در داستان به فیلمنامه نزدیک است و به خوبی می توان با آن ارتباط برقرار کرد.


وی استفاده از نشانه ها را از ویژگی های این کتاب برشمرد و تصریح کرد: در تمام کتاب نشانه ها و نماد سازی به شدت دیده می شود که گاهی نمادها اسطوره ای و گاهی از نمادهای امروزی هستند. یکی از ضعف های ساختاری کتاب اینست که خرده روایتها به بدنه محور اصلی داستان گره نمی خورد.


مصطفی پورنجاتی نیز به عنوان یکی دیگر از منتقدان با اشاره به ادبیات داستانی کتب رایج در بازار گفت: گاهی در فضای ادبی اثری را مطالعه می کنیم که این فضا کمتر به چشم خورده است و و قالب آن در چارچوب امروز نمی گنجد.


این استاد نویسندگی خلاق ضمن بیان شخصیت کاراکتر های داستانی این کتاب اظهار داشت: در انتهای داستان منتظر اتفاقات مرتبط و وصل آنها به هم هستیم که البته در روند شکل پذیری داستان به چشم نمی خورد و فرم داستان می توانست بهتر از این باشد.


وی با مقایسه زاویه دید ناتور دشت و شخصیت اصلی کتاب ادامه داد: به نظر می رسد زاویه دید سوم شخص برای این نوع داستان نویسی بهتر پاسخ می دهد.


«طاهره براتی نیا» در پاسخ به سوال منتقدان جلسه ابراز کرد: نوشته این کتاب در یک هفته و پایان بندی آن در سه هفته به پایان رسید که با توجه به حس و حال اتفاقات یک ماهه آن زمان نوشنه بودم و تغییری در حالات و ساختار آن ندادم.


نویسنده کتاب ضمن پاسخ به سوال، درباره برش های تاریخی و داستانی آن گفت: این اتفاق در تمام داستانهای من دیده می شود و احتمالا این ماجرا به پیشینه من و نگاه فیلم نامه ای من در آثار برمی گردد.


وی در پایان جلسه اظهار داشت: خوشحالم که این گونه جلسات می تواند به بهبود فهم جامعه ادبی و کمک شایان توجه به نویسندگان باشد. 


گفتنی است گروه داستان جمعه با حمایت جمعی از نویسندگان استان قم و با رویکرد بالا بردن کیفیت فهم ادبی جامعه ادبی استان، جلسات نقد و بررسی را به صورت ماهیانه برگزار می کند. 


این گروه علاوه بر جلسات نقد رمان و مجموعه داستان نقد کارهای نویسندگان کودک و نوجوان را در کارنامه خود دارد و کلاسهای آموزش داستان نویسی را به صورت خلاق در محل دفتر انجمن برگزار می کند.

پایان پیام/549

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

شبستان گزارش می دهد؛

بوستان‎های قم در اشغال دود قلیان/ شکسته شدن قبح قلیان برای بانوان

در حالی که قرار است قم به عنوان اولین شهر بدون دخانیات ایران معرفی شود، بوستان ها و اماکن عمومی این شهر مملو از خانواده هایی است که دور قلیان جمع شده اند.

اخبار برگزیده شبستان