خبرگزاری شبستان

دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸

الاثنين ٢١ صفر ١٤٤١

Monday, October 21, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اجتماعی - آموزش و پرورش زمان :   ۱۳۹۸/۶/۳۰ - ۱۰:۳۹ شناسه خبر : ۸۳۴۱۹۰
وزیر آموزش و پرورش:
کنکور نظام آموزشی را گروگان گرفته است
حاجی میرزایی گفت: کنکور تمام نظام آموزشی را به گروگان گرفته است و باید شیوه ارزیابی دانش آموزان تغییر یابد‌

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری شبستان، «محسن حاجی میرزایی» در اولین نشست خبری که در محل مدرسه شهدای هفتم تیر برگزار شد ضمن تشکر از رئیس جمهوری برای انتخابش در وزارت آموزش وپرورش و رای اعتماد مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع تعلیم و تربیت موضوع مهمی است که مقام معظم رهبری، مراجع تقلید، دولت، مجلس و دانشگاه ها بر روی آن حساس هستند.

 

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با معرفی برنامه های اجمالی خود گفت: سند تحول یک نقشه راه و یک دستاورد بزرگ است که با صاحب نظران دانشگاهی و حوزوی و با استفاده از تجارب گذشته تدوین شده است.

 

وی با بیان اینکه ما ناگزیر به شناسایی اولویت هستیم، گفت: طی دوسال آینده هشت محور را در دستور کار قرار می دهیم تا دستاوردهای مهمی را تقدیم جامعه کنیم.

 

حاجی میرزایی افزود: محور اولی تربیت چند ساحتی دانش آموزان است. در سند تحول تربیت دانش آموزان در چند ساحت پیش بینی شده است. رشد متوازن و متعادل در گرو توجه به همه ساحت ها است.تحقق این هدف از تربیت تک ساحتی به چند ساحتی نیازمند مشارکت همه جامعه است. اگر ابعاد وجودی انسان ها چند ساحتی نباشد فرد در ایفای نقش های فردی و اجتماعی دچار اختلال می شود. ارزیابی های کنونی چه بیرونی و چه درونی تک ساحتی است.

 

وی بیان کرد: ارزشیابی های سنجش دانش آموزان تک ساحتی است که یک مشکل برای آموزش و پرورش است.

 

وی با تاکید بر اینکه باید شیوه ارزشیابی دانش آموز تغییر کند، گفت: کنکور تمام نظام آموزشی را به گروگان گرفته است و تنها از یک بعد دانش آموز را ارزیابی می کند. یکی دیگر از محورهای ما استقرار زیر نظام ها است. تحولات در شش زیر نظام پیش بینی شده است که برای هر کدام از زیر نظام ها یک مسئول انتخاب کرده ام.

 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تقویت نهاد مدرسه یکی دیگر از اولویت های ما است، گفت: مدرسه محوری ترین نقطه تحول است. ارزیابی عملکرد مجموعه نظام تعلیم و تربیت در مدرسه است. باید اختیارات مدارس را افزایش دهیم. باید ظرفیت آنها را در پذیرش نقش ها افزایش دهیم.

 

وی به ایده مدرسه بدون دیوار اشاره کرد و گفت: می‌خواهیم مدرسه را به جامعه پیوند دهیم. اجرای طرح بوم که طرح ویژه مدارس است اختیاراتی را به مدارس اعطا کرده است که هفته ای دو ساعت برنامه های خود طراحی کنند‌ تا دانش آموزان حضور فعال تر در جامعه داشته باشد. این طرح باید با قابلیت کافی، رعایت استاندارد ها و نتیجه بخشی لازم اجرا شود‌.

 

حاجی میرزایی بیان کرد: باید در انتخاب مدیران مدارس دقت کنیم. اگر به درستی مدیر انتخاب شود به آسانی به اهداف می رسیم. عملکرد کل نظام آموزشی در مدرسه است.

 

وی بهبود مدیریت را محور چهارم دانست و گفت: بحث مدیریت یکی از چالش های آموزش و پرورش است‌ مدیران توانمند از ارکان تحول هستند. مدیریت و تمرکز خاصی بر بحث مالی آموزش و پرورش خواهیم داشت.

 

وی با بیان اینکه باید معیشت معلم مورد توجه قرار می گیرد‌ تصریح کرد: معلم اسوه، الگو و نمونه است. نمی توان به عنوان کارمند به او نگاه کنیم. برای معلمین باید قانون خاص داشته باشیم. در بهره گیری از امکانات و خدمات رفاهی اولویت را به معلم ها خواهیم داد. در بحث بیمه معلم ها بین شرکت های بیمه ای و وزارت اموزش و پرورش مشکلاتی وجود دارد که در تلاشیم این مشکلات حل شود.

 

وی عدالت آموزشی محور ششم دانست و بیان کرد: ما توانسته ایم افزایش کمی خوبی بدهیم. سطح برخورداری ۱۱ استان از متوسطه کشور کمتر بوده است امسال یک استان به نرم رسیده است. ما در اولویت تخصیص اعتبارات این استان ها در اولویت هستند تا به متوسطه کشوری برسند. همچنین توجه ویژه ای به مدارس دولتی خواهیم داشت.

 

وی بیان کرد: شوراهای آموزش و پرورش یکی از مهمترین قانون ها است. نباید به محلی برای تعهدات جدید برای اموزش و پرورش تبدیل شود. باید نیازهای محلی در شوراها شکل گیرد و حل شود.

 

حاجی میرزایی گفت: در سال جاری خیرین ۱۵۰۰ میلیارد تعهد داشتند، دولت هم به این میزان اعتبار گذاشته است، سعی می کنیم سهم دولت افزایش یابد‌.

 

وزیر آموزش و پرورش فعال کردن انجمن و اولیا از دیگر محوریت ها بیان کرد.

 

وی با بیان اینکه اقتصاد آموزش و پرورش حالش خوب نیست، گفت: اقتصاد آموزش و پرورش نیازمند توجهات بیشتری است. در موضوع صندوق ذخیره فرهنگیان از کارشناسان اقتصادی استفاده می شود و کمیته ای با حضور طیب نیا (وزیر اسبق اقتصاد) تشکیل می شود.

 

حاجی میرزایی گفت: در ابتدای مهر ماه تمام مدارس معلم خواهند داشتند. با احتساب پیش دبستانی ها ۱۴ میلیون و ۶۰۰ دانش آموز ثبت نام کرده اند. ۵۷۰ هزار کلاس و ۱۱۰ هزار مدرسه فعال می شود. از این تعداد ۵۰ هزار مدرسه زیر ۴۰ دانش آموز است.

 

وی همچنین درباره شهریه مدارس غیردولتی گفت: وزارت آموزش و پرورش ضوابطی را برای الگوی شهریه دارد‌. اطمینان می دهیم ضامن مقرارت هستیم و با تخلفات شدیدا برخورد می‌کنیم. نیازی به نهادهای دیگر برای نظارت بر شهریه مدارس غیر دولتی نیست. برخی خدمات اختیاری است که اگر خانواده ها بخواهند از این خدمات با توافق مدرسه استفاده می کنند.

 

به گفته وزیر آموزش و پرورش، مالکیت اردوگاه شهید باهنر متعلق به آموزش و پرورش است و این قول را من شما می دهم.

 

حاجی میرزایی گفت: شفافیت در تعلیم و تربیت اولویت ما است که در دستور کار است. حساب واحدی به صورت آزمایشی برای مدارس پیش بینی شده است. تلاش می کنیم حساب مدارس شفاف باشد. این شفافیت را در صندوق ذخیره فرهنگیان هم داریم. در همه مسایل می‌توانید مطالبه شفاف کنید.

پایان پیام/260

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

شبستان بررسی می کند

ابهامات حذف یا رفع انحصار از زبان انگلیسی

طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حالی مطرح شده است که دارای خلاء های زیادی است با وجود اینکه برخی از نمایندگان می گویند بحث حذف زبان نیست اما در بندهای آن به واگذاری زبان به آموزشگاه های خصوصی اشاره شده است.

اخبار برگزیده شبستان