خبرگزاری شبستان

دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸

الاثنين ٢١ صفر ١٤٤١

Monday, October 21, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : مهدویت و غدیر - مهدی باوران زمان :   ۱۳۹۸/۷/۱ - ۰۹:۴۲ شناسه خبر : ۸۳۴۱۵۷
یک استاد درس خارج فقه:
عزاداری‌های محرم و صفر موسم تبلیغ مهدویت است/ مسجد؛ پایگاه ترویج انتظار
حجت‌الاسلام علوی با بیان‌اینکه قلوب مردم به واسطه حضور در سوگواری‌های حسینی آماده پذیرش حقایق دین است، گفت: خطبا باید معارف شیعی به‌ویژه مهدویت و انتظار را برای مردم بازگو کنند. مساجد به واسطه حضور مستمر مردم، در این باره مهمترین نقش را دارند.

حجت الاسلام «سید ابراهیم علوی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان با اشاره به آخرین تالیف خود با موضوع غدیر و فضائل امیرمومنان امام علی (ع)، اظهار کرد: همانطور که در این کتاب نیز اشاره کردم انتظار منجی آخرالزمان حضرت مهدی (عج) ریشه در باور به غدیر و عاشورا دارد. در واقع شناخت درست حرکت دین در طول تاریخ، ما را به معرفت درستی از وضعیت بشریت در آخرالزمان می رساند.
 
 
این استاد درس خارج فقه حوزه علمیه تهران تصریح کرد: مهدویت در امتداد حرکت انبیاء، اولیاء، غدیر و عاشورا است بنابراین برای درک درست مفهوم انتظار و مهدویت باید شناخت درستی نسبت به حرکت پیشوایان دین و وقایع تاریخ اسلام داشته باشیم. موضوعی که همیشه مدنظر مبلغان دینی بوده است.
 
 
وی در ادامه، حضور گسترده مردم در مجالس حسینی و اطعام سوگواران را باوجود مشکلات فزاینده مالی در کشور مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: این واقعیت نشان می دهد مردم ما شناخت عمیق و درستی نسبت به مکتب ولایت و امامت و وظایف خود نسبت به مسیر اصیل دین دارند. 
 
 
علوی ادامه داد: قلوب مردم به واسطه حضور در مجالس روضه و سوگواری حسینی آماده پذیرش حقایق دین است بنابر این، خطبا و مداحان باید معارف و مفاهیم شیعی به ویژه مهدویت و انتظار را برای مردم بازگو کنند. مساجد به واسطه حضور مستمر مردم در آنها باید بیشترین بهره برداری را از این فرصت و ظرفیت کنند.
 
 
وی با تاکید بر نقش سازنده و بی نظیر مساجد در ترویج معارف دین از صدر اسلام تاکنون، گفت: هیچ مرکزی از این جهت هم‌پای مساجد نیست حتی رسانه ها. زیرا رسانه ها زمانی طولانی در خدمت دین نبودند تا اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل نظام جمهوری اسلامی به خدمت اسلام و تشیع درآمدند.
 
 
این استاد درس خارج فقه حوزه علمیه تهران تاکید کرد: مساجد در کنار برنامه های موثری که به صورت سنتی برای اشاعه فرهنگ مهدویت انجام می دهند باید از روش های نوین تبلیغ نیز استفاده کنند. البته هیچ گاه نباید اهمیت منبر و تبلیغ چهره به چهره و پاسخگویی بی واسطه به شبهات و سوالات نسل جوان را نادیده گرفت. موضوعی که مقام‌ معظم رهبری بارها بر آن تاکید کرده اند.
 
 
وی در ادامه با تاکید بر محوریت قرار دادن موضوع مهدویت و شاخص های منتظر واقعی در مجالس حسینی در دهه سوم ماه محرم و دهه های اول و دوم ماه صفر، اظهار کرد: همین موضوع باید در تمام مناسبت های دینی مدنظر باشد زیرا ظهور امام زمان (عج) و پیروزی نهایی حق علیه باطل، هدف حرکت تمام انبیا و اولیای الهی بوده است.
 
 
علوی در پایان با اشاره سخنان مقام‌ معظم رهبری در دیدار با جمعی از موکب داران عراقی درباره حضور گسترده نسل جوان در مجالس عزاداری به مناسبت ایام شهادت امام حسین (ع) و سایر شهدای نهضت عاشورا، خاطرنشان کرد: با این توصیف، دست اندرکاران مجالس مذهبی در تمام‌ مناسبت های مذهبی باید تبیین فرهنگ انتظار و معرفی آموزه های مهدویت را اولویت دانسته و در این زمینه نیز آیات قرآن کریم را محور قرار دهند تا به این صورت شناخت جوانان نسبت به وظایف شان در مقابل زمینه سازی برای تشکیل جامعه مهدوی بیشتر شود.

پایان پیام/397
کلید ‫واژه‌ها:
|
|
|

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

یک کارشناس و پژوهشگر مهدوی:

پیام اصلی پیاده‌روی اربعین لبیک به حکومت جهانی امام زمان(عج) است

حجت‌الاسلام عرفان با اشاره به دستاوردها و اهداف پیاده‌روی اربعین برای منتظران، گفت: دال مرکزی این اجتماع عظیم و میلیونی لبیک به حکومت جهانی مهدی موعود(عج) است. لذا منتظران تصور نکنند با زیارت وظیفه‌شان تمام شده است.

اخبار برگزیده شبستان