خبرگزاری شبستان

دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸

الاثنين ٢١ صفر ١٤٤١

Monday, October 21, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : قم - زمان :   ۱۳۹۸/۶/۳۰ - ۰۷:۰۹ شناسه خبر : ۸۳۳۷۸۶
شبستان گزارش می‌دهد
باز آمد بوی ماه مدرسه
سال تحصیلی جدید با همه سختی و شیرینی هایش تا چند روز آینده آغاز خواهد شد.

خبرگزاری شبستان، محمدرضا جایروند ـ قم: فصل گرم تابستان که به روزهای آخر می رسد، روزشمار آغاز فصل پاییز و به صدادرآمدن زنگ مدارس بر تقویم ها نقش می بندد تا دانش آموزان پس از سپری کردن سه ماه تعطیلات بار دیگر به خانه دوم خود بازگردند.


دانش آموزانی که پس از 9 ماه حضور در مدرسه به تعطیلات رفته و سه ماه تابستان را در خانه گذرانده یا برنامه های آموزشی و تفریحی مختلفی را پشت سر گذاشته اند، باید خود را آماده کنند تا دوره جدید 9 ماهه ای را در کلاس بالاتر بگذرانند.


در روزهای منتهی به اول مهر، خانواده ها تلاش می کنند تا فرزندان خود را برای فصل جدید آموزشی آماده کنند و صداوسیما نیز با برنامه های مختلف و پخش مستمر نماهنگ «همشاگردی سلام» و «باز آمد بوی ماه مدرسه» تلاش می کند تا دانش آموزان را مهیای رفتن به مدرسه کند.


اما باید اذعان کرد که فضا بر خلاف آنچه خانواده ها و صداوسیما وانمود می کنند، به شدت سنگین است و دانش آموزان روزهای آخر شهریور را بر خلاف روزهای آغازین تابستان با نگرانی و دلواپسی از آغاز مدرسه می گذرانند.


مدرسه در حالی خانه دوم خوانده می شود که هیچ شباهتی با خانه ندارد و دانش آموزان مجبور هستند وارد این فضا شوند و احتمالا اگر حضور در مدرسه اختیاری بود، تعداد بسیار زیادی از دانش آموزان از حضور در آنچه خانه دوم خوانده می شود، خودداری خواهند کرد.


کار سخت خانواده‌ها برای آماده کردن فرزندان


خانم حیدری مادر دو دانش آموز دختر 7 و 12 ساله است. وی می گوید یکی از سخت ترین کارها آماده کردن فرزندان خود برای رفتن به مدرسه است زیرا آنها هیچ علاقه ای به مدرسه ندارند.


او اعتقاد دارد که فضای مدرسه به هیچ وجه این انگیزه را در دانش آموزان ایجاد نمی کند که برای حضور در آن علاقه مند باشند و بر این اساس است که علاقه شدیدی به تعطیلات دارند.


حیدری تأکید می کند که عدم علاقه دانش آموزان به مدرسه سبب می شود تا هر روز با اخم و عصبانیت فرزندان خود را راهی مدرسه کنند زیرا به بهانه های مختلف می خواهند در خانه بمانند.


شباهت مدرسه با پادگان


تشبیه مدرسه به پادگان نیز از اصطلاحات جالبی است که آقای عظیمی بیان می کند. وی بر این باور است که مدرسه در حال حاضر چیزی شبیه پادگان است که باید اول صبح بیدار شوی و مجبور باشی تا ظهر به برنامه های تنظیم شده از سوی مدرسه پایبند بمانی.


عظیمی می گوید وقتی که دوران دانشگاه را به پایان رساندم مجبور شدم که به خدمت سربازی بروم و تقریبا همان حسی را داشتم که در زمان آغاز مدارس در من به وجود می آمد.


وی هراس از آغاز مدرسه و اعزام به خدمت سربازی را وجه مشترک میان پسرها توصیف کرد و ادامه داد که همانگونه که در انتهای شهریورماه دلهره آغاز مدرسه را داشتیم در زمان اعزام نیز دلهره آغاز خدمت سربازی در دل ما به وجود آمد.


البته وجه اشتراک مدرسه و سربازی نیز مجبور به پذیرش آن است و همانگونه که مجبور هستیم به مدرسه برویم، مجبور هستیم که به خدمت سربازی اعزام شویم.


بیدار شدن اول صبح، به صف شدن، حضور ناظم در مدرسه و فرمانده در پادگان، چهاردیواری بودن، ساعت های آموزشی مشخص و ... از شباهت های میان مدرسه و پادگان به شمار می آید.


کاهش یادگیری دانش آموزان در ساعت اولیه صبح


آغاز مدارس در ساعت 7:30 صبح یکی دیگر از مشکلاتی است که خانواده ها از آن رنج برده و دانش آموزان را نسبت به مدرسه دلسرد می کنند.


خانم عالیشاه در این باره می گوید یکی از سخت ترین کارها بیدار کردن فرزندان در اول صبح است چرا که بیدار شدن در این ساعت برای بچه ها بسیار سخت است و آنها با اکراه از خواب بیدار می شوند.


وی با طرح این سوال که چه دلیلی دارد دانش آموزان در این ساعت در مدرسه حضور یابند، می افزاید که بچه ها در این حالت با اکراه شدیدی از خواب بیدار شده و در اوج بی علاقگی به مدرسه می روند.


این مادر بر این باور است که بیدار شدن پیش از ساعت 7 صبح سبب می شود تا دانش آموزان با حالت خواب آلودگی در مدرسه حضور یابند و نسبت یادگیری در آنها به مراتب کمتر می شود.


مطالعات عصب شناسی نشان می دهد که بدن کودکان و نوجوانان تا ساعت 9 الی 9:30 به هوشیاری کامل خود می رسد و این یعنی اینکه ساعت اول کلاس ها تاثیر مطلوبی نخواهد داشت در حالی که چنین وانمود می شود تدریس ریاضی در ساعت ابتدایی صبح تاثیر بهتری دارد.


یکی از محققان دانشگاه براون آمریکا پس از بررسی های مختلف به این نتیجه رسید که بیدار شدن در ساعت 7:20 صبح سبب اختلال در ریتم ساعت بیولوژیکی بدن نوجوانان خواهد شد و آنها در کلاس دچار خواب آلودگی پاتولوژیک می شوند و سطح یادگیری شان پایین می آید.


تاثیر تغییر سبک زندگی بر تحصیل دانش آموزان


یکی از بحث های مطرح شده در این باره اینست که دانش آموزان باید پیش از ساعت 22 بخوابند تا بتوانند صبح با آرامش و به دور از خواب آلودگی از خواب بیدار شده و به مدرسه بروند.


این مساله در سال های گذشته رواج داشت اما هم اکنون سبک زندگی مردم تغییر کرده و در این ساعت به جای خواب، شاهد برپا شدن سفره شام هستیم. مردمی که در گذشته پس از نماز مغرب و عشا شام خورده و یکی دو ساعت پس از آن می خوابیدند هم اکنون این ساعت 22 را ابتدای شب می دانند.


این سبک زندگی در جامعه ما حاکم شده است و با شعار سال های دور که «سحرخیز باش تا کامروا شوی» نمی توان بر فرهنگ غالب جامعه فائق آمد و به نظر می رسد باید راهکارهای دیگری اندیشید.


تغییر ساعت مدرسه منوط به تغییر ساعت کار ادارات


از سوی دیگر آقای امینی که به همراه همسر خود کارمند هستند، با تاخیر در آغاز فعالیت مدارس مخالف است و می گوید اگر مدارس ساعت 9 صبح شروع شوند چه کسی فرزندان ما را به مدرسه می برد؟


وی تأکید می کند که ساعت 6:30 دقیقه صبح به همراه همسر و فرزندانشان از خواب بیدار شده و پس از صبحانه و رساندن بچه ها به مدرسه، به محل کار می روند.


امینی با وجود اعتقاد به سخت بودن بیدار شدن صبح برای بچه ها پیشنهاد می دهد اگر قرار است آغاز مدارس به ساعت 9 صبح منتقل شود، زمان آغاز کار در ادارات نیز به همان ساعت انتقال یابد تا مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد.


در هر صورت باید اذعان کرد که سیستم آموزشی در کشور ما دارای ایراد است و بر این اساس شاهد حضور با اکراه دانش آموزان در مدارس هستیم. مساله ای که ارتباطی به زرنگ یا تنبل بودن دانش آموزان نیز ندارد چرا که یکی از پزشکان نیز در گفت وگو با خبرنگار شبستان تأکید می کند به هیچ وجه حاضر نیست به دوران مدرسه بازگردد گرچه از نفرات برتر مدرسه در دوران خود بوده است.

پایان پیام/549
کلید ‫واژه‌ها:
|
|
|

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

عضو گروه مطالعات تطبیقی دانشگاه جورج آگوست گوتینگن آلمان در گفتگو با شبستان در قم:

اربعین فرصت بزرگ مطالعات تطبیقی در جهان ادیان و عرفان است

آیت الله گندمکار گفت: اربعین امام حسین علیه‌السلام عامل وحدت ادیان و فرق جهان اسلام و دانشگاه بزرگ عرفان و سیر و سلوک برای همه انسان‌ها است و از آن می‌توان به عنوان مرکز قدرت جهان اسلام و بزرگترین تبلیغات اسلامی قرن یاد کرد.

اخبار برگزیده شبستان