خبرگزاری شبستان

دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸

الاثنين ٢١ صفر ١٤٤١

Monday, October 21, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - سینما و تلویزیون زمان :   ۱۳۹۸/۶/۲۶ - ۱۲:۰۱ شناسه خبر : ۸۳۲۸۹۵
نگاهی به هزینه های فجر جهانی/ بخش دوم
«فجر جهانی» نیازمند حضور پررنگ اجتماعی
نقش و کارکرد جشنواره جهانی فیلم فجر با وجود هزینه هایی که برای تبلیغات تلویزیونی و محیطی اختصاص می یابد، هنوز برای عموم مردم روشن نیست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، پیش از این با انتشار بخش نخست گزارش «نگاهی به هزینه های فجر جهانی» با عنوان «تاثیر افزایش قیمت ارز و تورم بر فجر جهانی» به بررسی تحلیلی «ریزهزینه های سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر» پرداختیم. در روزهای گذشته سازمان سینمایی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی پس از وقفه ای دو ماه و نیمه از آیین نامه اعلامی، فهرست منابع و هزینه های فجر جهانی را منتشر کرد.

 

بخش نخست گزارش شبستان، به بررسی پرهزینه ترین بخش های فجر جهانی سی و هفتم اختصاص یافت به طوری که در آن «تهیه بلیط هواپیما 93 مورد و پرداخت کمک هزینه بلیط 64 مورد برای صد و پنجاه و هفت نفر»، در بخش میهمانان خارجی با حدود یک میلیارد و 300 میلیون تومان رکورد دار بود. پس از آن نیز «اقامت میهمان ها در ایران به مدت 9 روز»، «حقوق عوامل اجرایی جشنواره وعوامل تشریفاتی با حضور 242 نفر در مدت دو ماه»، «حقوق دبیر،مشاورین و مدیران جشنواره»، «پذیرایی پردیس چارسو، اختتامیه و شام به تعداد هزار و هشتصد و ده مورد در طول 9 روز»، «خدمات استودیویی و تهیه DCP ، دانلود مستر فیلم ها و هزینه های DHL برای فیلم های ارسالی  برای ده هزار و سیصد و هفتاد و شش دقیقه»، «اجاره پردیس سینمایی چارسو ، اجاره و تجهیز سینما فلسطین و تهیه و نصب پرژکتور دیجیتال»، «طراحی و گرافیک و پوستر و تبلیغات محیطی داخل و خارج کاخ جشنواره و بنرهای تبلیغاتی شهری و خدمات چاپ و نشریات با صد و بیست و پنج عنوان طرح» و «برپایی مراسم اختتامیه» در جایگاه های بعدی قرار گرفتند.

 

آن چه در پی می آید، به تحلیل سایر هزینه های جشنواره سی و هفتم اختصاص دارد. پس از «برپایی مراسم اختتامیه» که هزینه ای معادل سیصد و چهل میلیون تومان دربرداشته، می رسیم به «آماده سازی و تجهیز بازار و نمایشگاه تجهیزات و اینترنت غرف و کتابخانه ویدئویی و اجاره لپ تاپ» در بخش هزینه های اجرایی که با حدود سیصد میلیون تومان، بیشترین هزینه را دربرداشته است. توضیح این که بخش بازار سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در روزهای ابتدایی در اختیار فعالان سینمایی ایرانی و خارجی بود که در سینمای ایران را در فضای بین المللی پیگیری می کنند اما در نیمه دوم جشنواره، بخش بازار به نمایش تجهیزات سینمایی و فعالیت شرکت های فعال ایرانی در این حوزه اختصاص یافت.

 

مهمترین هزینه جشنواره پس از «بازار» مربوط به «تهیه و پخش برنامه های تلویزیونی از شبکه های دو، ‌چهار و پنج و نمایش و پوشش کامل اختتامیه» با بیشت و شش برنامه در بخش «اطلاع رسانی و تبلیغات» است که با رقمی معادل دویست و سی و پنج میلیون تومان در جایگاه بعدی است.

 

از آن جا که جشنواره فیلم فجر به خصوص فجر جهانی به خاطر محدودیت های موجود در زمینه تعداد سالن نمایش، امکان تماشای فیلم برای تعداد محدودی از تماشاگران علاقمند به سینما را فراهم می کند، پوشش رسانه ای این رویداد برای آگاهی مردم از آن ضروری می نماید. چه آن که جشنواره جهانی فجر به نوعی در پی معرفی و حمایت از سینمای آلترناتیو در برابر جریان هالیوود و امثال آن است و همبن نکته به تنهایی برای ضرورت پوشش رسانه ای جشنواره در رسانه های داخلی است. در این میان، رسانه ملی به عنوان فراگیرترین رسانه داخلی، در آگاه سازی عمومی جامعه نقشی پررنگ بازی می کند. به همین خاطر صرف هزینه ای که ذکر آن رفت، گرچه در ابتدا، بیش از اندازه به نظر می رسد اما اگر به تولید برنامه های جذاب و فراتر از کلیشه در تلویزیون بیانجامد، مخاطب ایرانی گوشه گوشه ایران را درباره نقش و حضور بین المللی سینمای ایران و مهم تر از آن تولیدات سینمایی همسو با جریان سینمای ایران حساس خواهد کرد. تولیداتی که همواره در سایه فیلم های پر زرق و برق هالیوودی، بالیوودی و ترکیه ای، از دیدگان مخاطبان عام سینما دور می مانند.

 

«پرداخت حق نمایش به صاحبان اثر برای فیلم های خارجی و داخلی» برای صد و چهل و هفت فیلم با هزینه ای حدود دویست و دوازده میلیون تومان، رتبه بعدی را در جدول هزینه های فجر جهانی دارد. در برپایی هر جشنواره سینمایی، یکی از هزینه ها، پرداخت حق نمایش برای کیفیتی از فیلم است که باید روی پرده سالن نمایش دیده شود. امسال تحریم ها و کاهش سطح روابط مالی بین المللی سایر کشورها با ایران، چنان که «رضا میرکریمی» دبیر جشنواره در نشست خبری این رویداد گفت مشکلات فراوانی را برای پرداخت حق پخش فیلم ها به وجود آورد. مشکلاتی که به ارسال و دریافت بسته های پستی و حتی خرید بلیط هواپیما برای میهمانان خارجی جشنواره سی و هفتم هم تسری پیدا کرد.

 

یکی از نکات جالب توجه لیست ریزهزینه های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، بند مربوط به «مالیات تکلیفی بابت حق الزحمه های پرداختی» است که در بخش «مکسوره قانونی» قرار گرفته است. این رقم که معادل دویست و نه میلیون تومان است طبیعتا مربوط به مالیات مربوط به حقوق نیروی انسانی جشنواره است که چنان که در گزارش پیشین ذکر آن رفت، در سه بخش «دبیر،مشاورین و مدیران جشنواره»، «عوامل اجرایی جشنواره وعوامل تشریفاتی» و «هیات های داوری و اساتید ورک شاپ ها» پرداخت شده است.

 

پس از مالیات پرداختی جشنواره، نوبت به ردیف دیگری از «هزینه های اجرایی» می رسد. «تدارکات و پشتیبانی و هزینه های دفتری و بی سیم و لباس راهنمایان» که با کمی بیش از دویست و چهار میلیون تومان، در رتبه بعدی جذب هزینه جشنواره جهانی قرار دارد. پس از آن نیز «خدمات چاپ دیجیتال» از بخش «طراحی، چاپ و فضاسازی و تبلیغات» کمتر از دویست و چهار میلیون هزینه دربرداشته که البته با توجه به افزایش هزینه امور خدمات گرافیکی نسبت به سال گذشته و لزوم چاپ حجم بالایی از بنرها دور از انتظار به نظر نمی رسید.

 

و در نهایت «جوایز برندگان در مراسم اختتامیه و تهیه تندیس» آخرین ردیف هزینه ای بیش از دویست میلیون تومان در لیست ریزهزینه های جشنواره سی و هفتم است. جوایز برندگان که در بخش «جوایز و هدایا» دسته بندی شده کمی بیش از دویست میلیون از بودجه جشنواره را از آن خود کرده است. این این جا به بعد با هزینه های جزئی تر برپایی مهم ترین رویداد بین المللی سینمایی در ایران روبرو خواهیم بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/14

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

با نگاهی به کارنامه کمدی رامبد جوان

بخند، فردا روز بدتری است!

«قانون مورفی» رامبد جوان را باید متفاوت ترین ساخته کمدی این سینماگر دانست که در آن کوشیده تجربه های پیشین خود را با نوآوری درآمیزد.

اخبار برگزیده شبستان