خبرگزاری شبستان

جمعه ۲۶ مهر ۱۳۹۸

الجمعة ١٨ صفر ١٤٤١

Friday, October 18, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اندیشه - علوم انسانی زمان :   ۱۳۹۸/۶/۲۵ - ۱۰:۳۲ شناسه خبر : ۸۳۲۲۶۴
یک پژوهشگر علوم اسلامی:
جهل مقدس عالمان را منزوی کرده و خرافه را جایگزین علم می‌کند
حجت‌الاسلام بروجردی تاکید کرد: خطرناک آسیبی است که از سوی دین‌دارنماها به دین وارد می‌شود و مبارزه با چنین آفتی بسیار طاقت‌فرسا است. با گسترش جهل مقدس دانشمندان و عالمان به انزوا کشیده می‌شوند و دین‌داری و معرفت‌اندیشی جای خود را به ریاکاری می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، دو کتاب جدید آیت الله «سید مصطفی محقق داماد» با عناوین «فاجعه جهل مقدس» و «در دادگاه جهل مقدس» طی نشست «شب روشنگری دینی»، یکشنبه، ۲۴ شهریور ماه در بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار (کانون زبان فارسی) با حضور علاقه مندان برگزار شد.

 

در این نشست حجت الاسلام «مصطفی بروجردی» در این نشست طی سخنانی با اشاره به فضایل علمی و خانواده اندیشمند آیت الله محقق داماد، گفت: پدر او استاد مراجع حوزه علمیه قم بود، جد او نیز بنیانگذار حوزه علمیه قم در دوره جدید است. آیت الله سید مصطفی محقق داماد سال ها در حوزه علمیه قم به تحصیل اشتغال داشت و از محضر استادان بهره برد همچنین با تحصیل در دانشگاه بر درجات دانشی خود افزود، ثمره بهره مندی از دانشگاه و حوزه این شد که سال ها در حوزه فلسفه، فقه و حقوق تدریس کرد و آثار متعددی بر جای گذاشت.

 

این پژوهشگر علوم اسلامی افزود: در دو اثر جدید آیت الله محقق داماد، با انسانی دغدغه مند مواجهیم که درصدد مواجهه با آسیبی بزرگ در جامعه دینی است و از آن به عنوان جهل مقدس یاد کرده و کوشیده در این مسیر از فلسفه، عرفان، تاریخ و ادبیات استفاده کند تا وجدان غفلت زده جامعه دینی را آگاه کند. او در این دو اثر به عنوان روشنگر دینی، دغدغه های خود را صادقانه با مخاطبان در میان گذاشته است.

 

وی با بیان اینکه جامعه دینی امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند روشنگری دینی است، گفت: روشنگران دینی به فهمی فراتر از مفهوم نائل شدند پس باید سخنان آنها را شنید و فهمید. از دغدغه های مهم آنها آسیب شناسی دین است. دین همواره از درون و از برون تهدید می شود. آنچه برای دین خطرناک است آسیبی است که از سوی دین نمایان به دین و دین داری وارد می شود و مبارزه با چنین آفتی بسیار طاقت فرسا است.

                                          

حجت الاسلام بروجردی اظهار کرد: در این دو اثر ابعاد پیدا و پنهان آسیب‌های دینی با قلمی شیوا و با بهره گیری از تاریخ ادیان، تاریخ جهان و تاریخ اسلامی به عنوان جهل مقدس معرفی شده است. فاجعه ای که از وفات پیامبر(ص) تا دوران معاصر وجود دارد. آیت الله محقق داماد در این دو کتاب به گونه ای نگارش کرده که هر خواننده ای مطابق با ذوق و سلیقه خود می تواند از فصل ها بهره مند شود. او در این پردازش که طی بیش از ۸۰۰ صفحه به نتیجه رسیده است با تنوع مباحث، بهره مندی از ادب پارسی، اجازه دلزدگی به مخاطب نمی دهد.

 

وی اضافه کرد: این دو کتاب نگاهی عالمانه به جهل مقدس دارد اما عالمانه به معنای آکادمیک بودن متن این دو کتاب نیست، متن مبتنی بر روش های دانشگاهی نیست چراکه شیوه نگارش آکادمیک برای مخاطبان این حوزه قابل درک است اما به نظر من استاد با قلمی متفاوت توانسته توجه همه مخاطبان را جذب کند.

 

حجت الاسلام بروجردی با بیان اینکه جهل مقدس و گفتمان آن محصول برخورد گزینشی با آموزه های دینی است، تصریح کرد: چند نکته را در باب جهل مقدس مطرح می کنم. نخست آنکه جهل مقدس در کدام بستر اجتماعی و فرهنگی رشد کرده است؟ از نظر من این مولفه در سه بستر سیاسی، بستر شیفتگی، بستر تنفر رشد می کند.

 

وی ادامه داد: شاید عده ای بگویند باید از کنار جهل مقدس عبور کرد اما از آنجایی که آثار آن بر جامعه دینی سهمگین است در نتیجه نمی توان از آن عبور کرد. با گسترش جهل مقدس دانشمندان و عالمان به انزوا کشیده می شوند و دین داری و معرفت اندیشی جای خود را به ریاکاری می دهد، علم جای خود را به خرافه می دهد.

 

بروجردی در پایان خاطرنشان کرد: اما نکته دیگر آن است که راهکار مقابله با جهل مقدس چیست؟ یکی از محورهای تحقق مقابله با جهل مقدس، تقدس زدایی از موضوعات عرفی و طرح پرسش های نقادانه است. همچنین تشویق فرهنگ دیالوگ به جای مونولوگ، سنجش یافته های خود قبل از دیگران و خودانتقادی در این باره موثر است.

 

پایان پیام/248

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

آیت‌الله جاودان:

جریان الهی پیاده‌روی اربعین با معیار و مقیاس بشری قابل اندازه‌گیری نیست

آیت‌الله جاودان با بیان اینکه امروز پیاده‌روی اربعین متشکل اجتماعی است که پیروان ادیان مختلف در ‌آن حضور دارند، گفت: امروز در پیاده‌روی اربعین جریاناتی الهی رخ می‌دهد که با معیار و مقیاس بشری قابل مقایسه یا اندازه‌گیری نیست.

اخبار برگزیده شبستان