خبرگزاری شبستان

یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۸

الأحد ٢٢ المحرّم ١٤٤١

Sunday, September 22, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : سیاسی - سایر حوزه ها زمان :   ۱۳۹۸/۶/۱۸ - ۱۰:۴۱ شناسه خبر : ۸۳۰۴۹۱
عضو هیئت‌علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران:
امر به معروف موتور محرک یک جامعه است
اسماعیلی با بیان اینکه می‌توان امر به معروف را موتور محرکه یک جامعه دانست، گفت: جامعه‌ای که به دنبال اصلاح نباشد، به رکود مبتلا می شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، «محسن اسماعیلی» شب گذشته (یکشنبه 17 شهریور) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با اشاره به اینکه نخستین قدم برای همگانی کردن فریضه امر به معروف و نهی از منکر، اصلاح دیدگاه و تغییر نگاه به این فریضه است، گفت: اهمیت امر به معروف و نهی از منکر به قدری است که حتی انجام یک خطا، مجوز ترک فریضه نهی از منکر محسوب نمی‌شود.

 

عضو هیئت‌علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه ممکن است فردی خودش گناه یا خطایی مرتکب شده باشد اما معنی این امر این نیست که وی دیگر نمی‌تواند به فریضه امر به معروف عمل کند، افزود: به عنوان مثال وقتی کسی مرتکب سخن چینی می‌شود، اگر همانجا با سخن چینی فرد دیگری مواجه شود باید نهی از منکر کند و ممکن است طرف مقابل بگوید که خود تو نیز سخن چینی کرده‌ای که حرف درستی است و نهی از منکر متقابل است، اما اینکه خود فرد این خطا را مرتکب شده است، مجوز کنار گذاشتن فریضه نمی‌شود.

 

وی با بیان اینکه البته بهتر این است که شخص خودش آن خطا را مرتکب نشود یا انجام آن را ترک کرده باشد، تصریح کرد: کنار گذاشتن نهی از منکر در چنین شرایطی به معنی ارتکاب دومین منکر است. برکات امر به معروف و نهی از منکر آنقدر زیاد است که از نظر شرعی، مبتلا بودن به یک خطا موجب نمی‌شود که نتوان دیگران را از ارتکاب آن نهی کرد.

 

عضو هیئت‌علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران علت اصلی امر به معروف و نهی از منکر را دوستی و محبت مومنان به یکدیگر توصیف کرد و افزود: مومنان، چون به یکدیگر احساس مسئولیت می‌کنند، برای زدودن عیوب همدیگر نیز تلاش می‌کنند. امر به معروف و نهی از منکر هرگز به معنی مچ گیری و عیب جویی نیست؛ هدف از امر به معروف اصلاح است و هرگز معنی زمین زدن و ضربه زدن به دیگران نمی‌دهد.

 

وی با بیان اینکه عیب جویی همواره از روی دشمنی است اما امر به معروفی که از جامعه اسلامی انتظار می‌رود از روی محبت و با هدف اصلاح است به بیانات امام حسین (ع) درباره هدف از قیام عاشورا نیز اشاره کرد و گفت: سیدالشهدا (ع) نیز فرمودند که من برای اصلاح امت جدم حرکت کردم. ایشان می‌فرمایند که از سر دلسوزی اقدام به امر به معروف می‌کنند.

 

عضو هیئت‌علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه می‌توان امر به معروف را موتور محرکه یک جامعه دانست، اظهار داشت: جامعه‌ای که به دنبال اصلاح نباشد، به رکود مبتلا می شود. تفاوت اساسی امر به معروف و نهی از منکر با مچ گیری و عیب جویی در این است که دومی از روی خصومت و دشمنی انجام می‌شود، اما اساس این فرائض متعالی، دوستی و محبت مومنان است./

پایان پیام/50

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

رییس مرکز حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس:

شکستن هیمنه استکبار در دوران دفاع مقدس نهادینه شد

امیر فولادی با بیان اینکه هشت سال دفاع مقدس به ما آموخت که نگذاریم دشمنان خواسته های ذهنی خود را بر ما تحمیل کنند، گفت: تفکر ضد استکبار و درهم شکستن هیمنه آن و مقابله با استکبار همگی از آموزه های دفاع مقدس است که در دوران جنگ نهادینه شد.

اخبار برگزیده شبستان