خبرگزاری شبستان

سه شنبه ۲ مهر ۱۳۹۸

الثلاثاء ٢٤ المحرّم ١٤٤١

Tuesday, September 24, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اجتماعی - آموزش و پرورش زمان :   ۱۳۹۸/۶/۱۶ - ۱۱:۰۴ شناسه خبر : ۸۲۹۶۹۹
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش:
نقش نظام معلمی در رتبه بندی فرهنگیان/ لایحه تشکیل نظام معلمی تا پایان سال تصویب می شود
عابدینی با تشریح نقش نظام معلمی در رتبه بندی فرهنگیان گفت: نمایندگان مجلس مصمم هستند تا لایحه تشکیل سازمان نظام معلمی تا پایان سال به تصویب رسد.

به گزارش خبرنگار آموزش وپرورش خبرگزاری شبستان،  تشکیل سازمان نظام معلمی از مطالبات بسیاری از فرهنگیان است. آن ها معتقدند اگر نظام معلمی وجود داشته باشد می توان از حقوق قانونی و صنفی معلم ها دفاع کرد. این نظام می توانند همانند نظام های دیگر  صنف پزشکان، پرستاران و مهندسان برای معلمان هم تشکل شود و مطالبات و مشکلات معلمان حتی نظارت بر مدارس را مورد بررسی قرار دهد. آموزش و پرورش هم سال هاست از تدوین پیش نویس لایحه تأسیس سازمان نظام معلمی که در کارگروه تخصصی دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش تهیه شده است خبر می دهد، اما تاکنون از اجرایی شدن آن خبر نیست. لایحه تشکیل این نظام باید در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد و سپس اجرا شود. در همین ارتباط، با «احمد عابدینی» معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش به گفتگو پرداختیم که در زیر می خوانید:

 

فلسفه وجودی نظام معلمی چیست؟

فلسفه اصلی نظام معلمی به حاکمیت دموکراسی و مردم سالاری باز می گردد. اینکه چرا مردم سالاری دارای ارزش و مورد استقبال است چون مردم می توانند در سرنوشت خود دخالت کنند.

 

چرا این موضوع را در بحث معلم ها وارد نکنیم. اگر باور این را داریم که قشر تحصیل کرده و  تاثیرگزار هستند، همچنین بحث دموکراسی و تعیین سرنوشت را به دانش آموزان یاد می دهند، خودشان هم می توانند در سرنوشت کاری خود تاثیرگزار باشند.

 

در محتوای درسی، روش ها، نحوه جذب، گواهی صلاحیت و خیلی از امور خود می توانند، تاثیر گذار باشند.

 

ماموریت های آموزش وپرورش سنگین شده است. توانایی این همه بار مسئولیت را ندارد. مجبور است به این سمت برود که بخشی از وظایف غیرحاکمیتی خود را تفویض کند.

 

 به چه کسانی تفویض کند؟

افرادی که واجد صلاحیت هستند، توانایی این کار را دارند. باید آموزش وپرورش سیاست گذاری کند و قوانین و مقررات را تدوین کند و نظارت کند. بخش عمده ای از وظایف غیرحاکمیتی است و می توان واگذار کرد.

 

چه کسی واجد صلاحیت تر از معلم است. معلمانی که منتخب معلم ها هستند. تاکید به ویژگی و صلاحیت ها شده است. معلم هایی که تجربه و سواد بالایی دارند. انگیزه خدمت به هم صنف های خود دارند. باید انتخاب شوند و  در این کارها مشارکت کنند.

 

فرهنگیان مطالبات صنفی دارند باید نمایندگان آن ها مطالبه گر باشند. متاسفانه در حال حاضر معلم ها مطالبه ای دارند به خیابان های می آیند و برخورد مناسبی با آن ها نمی شود. نمی توانند صدای واحد و خواسته های مشترک داشته باشند.

 

اگر یک ارتباط نظام مند بین معلم ها و حاکمیت آموزش وپرورش برقرار کنیم، به آن ها بگوییم که نمایندگان خود را انتخاب کنند و آن ها مطالبات هم صنف ها را بیان کنند. البته بحث صنفی را بسیار کمرنگ کرده ایم.  صلاحیت حرفه ای و تخصصی را پررنگ کرده ایم.

 

چه چیزهایی قابل واگذاری است؟

آموزش معلم ها، توانمندی آن ها را می توانیم واگذاری کنیم. برای نمونه معلمی 20 سال  تجربه و مدرک دکتری و فوق لیسانس دارد، انسان توانمندی است که می تواند معلم ها را توانمند کند. در حالی که آموزش و پرورش فردی را برای توانمندی معلم ها انتخاب می کند که شناختی از آموزش و پرورش ندارد و ارتباطی با معلم ها ندارد و از معلم ها  استفاده نمی شود. این در صورتی است که می توان به راحتی ازمعلم ها مجرب و توانمند برای انتقال تجارب استفاده کرد.

 

گواهینامه صلاحیت حرفه ای که سند تحول نیز به آن تاکید کرده است را می  توان واگذار کرد. تاکید کرده ایم کسانی که در دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم  درس می خواهند همان آزمون اصلح به عنوان گواهینامه صلاحیت حرفه ای تلقی شود.

 

اما برخی از افراد از دانشگاه های دیگر طبق ماده 28 جذب می شوند، افراد باید گزینش  شوند، حتما باید دوره های صلاحیت حرفه ای را طی کنند و دوره یکساله ببینند. بهترین افراد معلم های مجربی هستند که حضور دارند و می توانند بهترین ارزشیابی را کنند.

 

نظارت و ارزشیابی اهدافی که می خواهیم محقق شود را هم می توانیم به معلم ها تفویض کنیم البته منظورم نظارت حاکمیتی نیست.

 

برای نمونه معلم ها درتالیف کتاب های درسی می توانند، بیشترین نقش را داشته باشند. مواد و رسانه آموزشی که از جاهای مختلف درست وغلط به سوی دانش آموزان هجوم می آورند و ذهن آن ها را درگیر می کنند. گروهی از معلم ها باید  بتوانند شاخص ها استاندارد و درستی و نادرستی  را رصد و تشخیص بدهند.

از طریق نظام معلمی می توان در شاخص ها نظام رتبه بندی تاثیر گذاشت؟

نظام رتبه بندی و نظام معلمی طرح های دو قلو هستند. نظام رتبه بندی را به سازمان نظام معلمی واگذار کرده ایم.

اگر قرار است شخصی رتبه بندی شود، شاخص ها را ما تدوین می کنیم و در اختیار سازمان نظام معلمی قرار می دهیم. آن ها  افراد را ارزیابی و سنجش می کنند. اگر تشخیص بدهند، این فرد در رتبه بندی خاصی باید قرار گیردند به ما اعلام می کنند و آموزش و پرورش حکم را صادر می کند. یکی از وظایف نظام معلمی رتبه بندی است.

 

نظام معلمی چه زمانی اجرا می شود؟

خوشبختانه مجلس شورای اسلامی هم به این موضوع ورود پیدا کرده است. چند جلسه هم در کمیسیون آموزش و تحقیقات برگزار شد، نمایندگان مصمم هستند تا پیش از آغاز سال 1399 لایحه سازمان نظام معلمی را مصوب کنند.

 

 

 

پایان پیام/260

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

استاندار تهران:

اختصاص زمین برای فعالیت بانوان کارآفرین در شهرک های صنعتی

بند پی گفت:بانوان تولیدکننده و فعالان اقتصادی که با مشکل استقرار فعالیت مواجه هستند در اولویت قرار دارند تا در شهرک های صنعتی برای آنها محلی در نظر گرفته شود در همین راستا شهرک شهریار افتتاح شده و شهرک ملارد تا دو ماه آینده آماده می‌شود.

اخبار برگزیده شبستان