خبرگزاری شبستان

سه شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۸

الثلاثاء ١٧ المحرّم ١٤٤١

Tuesday, September 17, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - سینما و تلویزیون زمان :   ۱۳۹۸/۶/۱۱ - ۰۹:۳۸ شناسه خبر : ۸۲۷۷۶۴
با نگاهی به حضور عاشورا در سینما
از قهرمان هالیوودی تا قهرمان عاشورایی
سینمای ما در حالی از قهرمانان واقعی عاشورا برای تصویرسازی تاریخی بهره نمی برد که فرهنگ غالب جهانی از طریق هالیوود برای امروز، دیروز و فردا قهرمان های پوشالی می سازد.

خبرگزاری شبستان-سرویس فرهنگی، محمد پورعلم: «یک»: واقعه عاشورا برای شیعیان و به خصوص مردم شیعه ایران از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. این اهمیت به حدی است که شهادت امام حسین(ع) در کربلا، فراتر از یک رویداد تاریخی، با عمق باورها و عواطف آن ها گره خورده است.



مردم ما امام حسین(ع) و خانواده ایشان را به مانند نزدیک ترین عزیزان خود دوست دارند و به ایشان عشق می ورزند. از سوی دیگر شهادت آن امام به همراه یاران کم تعدادش در صحرای کربلا به نماد مظلومیت حق در مقابل باطل در طول تاریخ بدل شده است.



شاید کم تر رویداد تاریخی را بتوان یافت که چنین تاثیر عمیق و ماندگاری بر پیروان یک مذهب گذاشته باشد و چنین در طول دهه ها و سده ها ظهور و بروز پیدا کند. چنان که هرسال با فرارسیدن ماه محرم، انگار داغ دل شیعیان دوباره تازه می شود.


«دو»: امروز سینما به مهمترین ابزار تفکر غالب جهانی برای تاریخ سازی بدل شده است. هالیوود از طریق سینما نه تنها تصویر امروز و آینده را می سازد، بلکه گذشته ای که تقریبا هیچ تصویر شفاف و واضحی از آن در دست نیست را نیز تصویرسازی می کند. تا آن جا که تصور ما از یک رویداد تاریخی بیش از هرچیز متاثر از تصویر هالیوودی آن است.



این بدان معناست که جهان بینی ما که مجموعه ای از باورها نسبت به همه چیز از جمله حال، گذشته و آینده است از طریق هالیوود ساخته یا دستکاری شده است. 



نگاهی گذرا به فیلم های تاریخی هالیوود به خوبی نشان گر بسط نگرش غالب امروز به گذشته است؛ چنان که مخاطب ناخوداگاه تصور می کند جهان بینی مردم گذشته با امروزی ها تفاوت چندانی نداشته، تنها امکانات ان ها برای بهره مندی از زندگی و لدت بردن از آن محدودتر بوده است.



«سه»: در کنار مشاهده تاریخ سازی هالیوود، قهرمان سازی آن هم خودنمایی می کند. قهرمان هالیوودی یکی از مهمترین مولفه های سینماست. بنابراین یک داستان تاریخی، یک قهرمان تاریخی می خواهد تا تصویر کامل شود.



قهرمان هالیوودی هم در واقع یک انسان رویایی است، البته اگر بتوان انسان رویایی را انسان نامید. خاطره «داریوش شایگان»،‌ متفکر معاصر در این زمینه به خوبی این نکته را نمایان می سازد. او می گوید در جوانی پس از مدتی تماشای فیلم های هالیوودی،‌ وقتی فیلمی فرانسوی دید شوکه شد. چون کاراکتر قهرمان در میانه فیلم مرد؛‌ اتفاقی که هرگز در یک فیلم هالیوودی رخ نمی داد. 



به هرروی باید توجه داشت فرهنگ غالب جهانی بخش مهمی از جهت دهی به افکار عمومی را از طریق همین قهرمان سازی هالیوودی دنبال می کند.




«چهار»: امام حسین(ع) به همراه مردان و زنانی در کربلا حاضر شد که هریک -چه آن ها که شهید شدند و چه بازماندگان- به الگویی تمام عیار برای ظلم ناپذیری و آزادگی بدل شدند.



حال پرسش این است که آیا سینمای ما قصد یا توان آن را دارد که از قهرمانان واقعی عاشورا سخن بگوید یا همچنان مخاطبان خود را با قهرمان های پوشالی تنها می گذارد. 

 

پایان پیام/14
کلید ‫واژه‌ها:
|
|
|

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

نگاهی به هزینه های فجر جهانی/ بخش دوم

«فجر جهانی» نیازمند حضور پررنگ اجتماعی

نقش و کارکرد جشنواره جهانی فیلم فجر با وجود هزینه هایی که برای تبلیغات تلویزیونی و محیطی اختصاص می یابد، هنوز برای عموم مردم روشن نیست.

اخبار برگزیده شبستان