خبرگزاری شبستان

یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۸

الأحد ٢٢ المحرّم ١٤٤١

Sunday, September 22, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اجتماعی - محیط زیست و گردشگری زمان :   ۱۳۹۸/۶/۵ - ۱۵:۴۱ شناسه خبر : ۸۲۵۶۶۰

نقش خودروهاي سواري تهران در توليد آلودگي هوا
سهم آلايندگي خودروها در هواي تهران نشان مي‌دهد طرح‌هاي كنترل آلودگي هوا چه اندازه براي بهبود كيفيت هوا ضروري و موثر است.

به گزاش خبرگزاری شبستان، «حسين شهيدزاده» گفت: سهم آلايندگي خودروها در هواي تهران نشان مي‌دهد طرح‌هاي كنترل آلودگي هوا چه اندازه براي بهبود كيفيت هوا ضروري و موثر است.  

 

مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران افزود: در نیمه اول دهه 80 مونواکسیدکربن مهم‌ترین آلاینده شهر تهران به شمار می‌رفت و بیشتر روزهای آلوده سال به علت این آلاینده شکل می‌گرفت. با اجباری شدن استانداردهای یورو و مجهز شدن خودروهای سواری به کاتالیست و کاهش خودروهای کاربراتوری روزبه‌روز از تعداد روزهای آلوده به لحاظ این آلاینده کاسته شد تا این‌که در سالیان اخیر هیچ‌یک از روزهای سال به علت آلاینده  مونواکسیدکربن در شرایط فراتر از حد مجاز قرار نداشته و شاکله ناوگان دیزل و موتورسیکلت به لحاظ کیفیت و کاهش آلایندگی تغییر زیادی نکرده است. بنابراین اهمیت ناوگان خودروهای سواری در آلودگی هوای شهر قابل‌توجه بوده و اجرای طرح‌های ترافیکی مبتنی بر کنترل و کاهش آلودگی هوا کاملا صحیح است.

 

شهيدزاده، درباره سهم خودروها در آلودگي هواي تهران گفت: بر اساس آخرین سیاهه انتشار آلایندگی شهر تهران برای سال  96، خودروهای سواری شهر تهران از چهار طریق موجب تولید و انتشار ذرات معلق در هوای شهر تهران میشوند. بخشی از ذرات از اگزوز خودروهای سواری خارج‌شده و بخش دیگری ناشی از سایش لنت ترمز، تایر و سطح جاده است. بر اساس سهمبندی منابع آلاینده شهر تهران، خودروهای سواری به‌تنهایی سهم 14 درصدی در تولید ذرات معلق در شهر تهران دارند. علاوه بر آن گازهای آلاینده خروجی از اگزوز خودروهای سواری بنزینی تاثیر مستقیمی در تولید ذرات معلق ثانویه داشته که در جو شکل میگیرند. سهم خودروهای سواری بنزینی در تولید گازهای آلاینده شهر تهران نیز در حدود 38درصد است که نشان میدهد خودروهای سواری بنزینی از مهمترین منابع آلاینده در شهر تهران هستند و کاهش تردد آن‌ها در سطح شهر قطعا باعث کاهش آلودگی هوای شهر تهران خواهد شد.

 

به گفته وی، در بسیاری از شهرهای پیشرفته دنیا، اجرای مناطق کم انتشار در دستور کار قرار داشته و طبق برنامه خود، بر شدت استانداردهای مورداستفاده می‌افزایند. در همین راستا و در جهت کاهش میزان آلایندگی خودروها، «طرح کاهش يا همان کنترل آلودگی هوای شهر» در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت که طی آن علاوه بر اهمیت دادن به انجام معاینه فنی خودروهای ترددکننده در شهر، برای ورود و خروج خودروها در محدوده‌ای که قبلا با نام محدوده زوج یا فرد شناخته می‌شد، به‌جای اهمیت دادن به شماره پلاک، بر میزان آلایندگی خودرو تاکید شده است و خودروهایی که دارای آلایندگی کمتری هستند، با مبلغ کمتری مجاز به تردد خواهند بود. هرچند توجه به کاهش آلودگی ناشی از سایر وسایل نقلیه احتراقی نیز بسیار حائز اهمیت بوده و باید در جهت کنترل این وسایل نقلیه نیز عزم جدی صورت پذیرد.

 

شهيد زاده همچنين درباره ازن و شرايط هوايي 6 ماه نخست سال گفت: از شروع سال جدید و برخلاف سالیان گذشته تا اواسط ماه خرداد هیچ روزی در شهر تهران در شرایط نامطلوب آلودگی هوا قرار نگرفت. آلاینده ازن یک آلاینده ثانویه به شمار می‌رود و به‌صورت مستقیم از اگزوز وسایل نقلیه منتشر نمی‌شود و برای تولید احتیاج به تابش نور خورشید و گرما دارد. با گرم‌تر شدن هوا از اواسط خردادماه میزان غلظت این آلاینده در ساعات بعدازظهر افزایش یافت و به‌تبع آن تا پایان مرداد، 25 روز در شرایط نامطلوب در هوای پایتخت به ثبت رسید. همان‌طور که ذکر شد، ازن آلاینده ترافیکی به شمار نرفته و علت اصلی افزایش آن شرایط نور و گرمای هوا است و بنابراین ارتباط دادن افزایش روزهای نامطلوب به لحاظ آلاینده ازن با طرح‌های ترافیکی صحیح نیست.

 

وي خاطرنشان كرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا که داخل محدوده طرح قرار دارند، در بازه شروع طرح کاهش آلودگی هوا یعنی تیر ماه سال جاری تا پایان مرداد ماه، میانگین غلظت آلاینده ترافیکی منواکسیدکربن در ساعات انجام طرح، 26 درصد کاهش را نشان می‌دهد. این در حالی است که طی همین بازه میانگین غلظت منواکسید کربن برای کل ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا نسبت به مدت مشابه سال قبل از 9 درصد کاهش برخوردار بوده است.

 

درصد تغییرات غلظت در ساعات اجرای طرح طی تیر و مرداد سال 98 نسبت به مدت مشابه سال گذشته

منواکسید کربن
CO

نرخ تغییر نسبت به سال97

9%-

میانگین ایستگاه های شهر تهران

26%-

میانگین ایستگاه های داخل محدوده طرح

 

 

 

مقایسه تغییرات غلظت ساعتی آلاینده CO در دوره تیر و مرداد سالهای 97 و 98
در میانگین ایستگاههای داخل محدوده کاهش آلودگی هوای شهر تهران

پایان پیام/47

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

شبستان بررسی می کند:

خرید و فروش پایان نامه در سایت های مجازی/ دردسرهای وزارت علوم برای مقابله

فروش پایان نامه در سایت های آگهی مجازی پررونق است با وجود شکایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هنوز در این سایت ها این دسته از آگهی ها به فور دیده می شود.

اخبار برگزیده شبستان