خبرگزاری شبستان

سه شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۸

الثلاثاء ١٧ المحرّم ١٤٤١

Tuesday, September 17, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اندیشه - دیگر موضوعات زمان :   ۱۳۹۸/۶/۴ - ۱۷:۱۹ شناسه خبر : ۸۲۵۲۳۴
استاد دانشگاه تهران
اسلام مدافع صلح جهانی/عدالت کمال حکمت است
اعوانی، با اشاره به دیدگاه دین مبین اسلام نسبت به مساله صلح، اظهار کرد: اسلام مدافع صلح جهانی است. سنت خدا در جهان بیرون و درون ما ظاهر می‌شود و عدالت کمال حکمت است.

خبرگزاری شبستان،‌ گروه اندیشه: دومین دور گفت‌وگوهای دینی اسلام و هندوئیزم، دوشنبه ۴ شهریور با همکاری مركز گفت‌وگوی اديان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

 

در این نشست «غلامرضا اعوانی» طی سخنانی با بیان اینکه عدل به معنی قرار دادن هر چیزی در جای خود است و معنی دیگر آن این است که نباید به کسی ستم کرد، ‌اظهار کرد: سنت خدا در جهان بیرون و درون ما ظاهر می‌شود. ادیان نیز ظهور سنت‌ الهی هستند و این سنت به علم بر می‌گردد. عدالت، کمال حکمت است و اسلام به سوی صلح جهانی دعوت می‌کند،‌ چون همه ادیان را باور دارد.

 

 استاد دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه اعتقاد به همه ادیان ابراهیمی در اسلام واجب است،‌ ادامه داد: اسلام همه مردم جهان را دعوت به پرستش خدای یگانه می‌کند که هر دینی را شامل می‌شود که همگی به حکمت الهی بر می‌گردند. اسلام مدافع صلح جهانی است و ادیان را به حکمت الهی باز می‌گرداند.

 

صلح و عدالت برای هم و هر دو برای حق هستند

 

همچنین در ادامه «فتح‌‌الله مجتبایی» طی سخنانی اظهار کرد: تا زمانی که صلح در بین ما حاکم نباشد،‌ در عالم خارج محقق نمی‌شود. ظلم‌ها در جوامع به دلیل این است که در داخل ما صلح وجود ندارد. در بین هندوها مفهوم صلح به معنی بی‌آزاری است. آنها معتقد هستند که بزرگترین گناه آزار رساندن به گیاه، حیوان یا انسان است و این موضوع یک اصل اساسی به شمار می‌رود.

 

این چهره ماندگار با بیان اینکه هندو یک دین است که جلوه‌های مختلفی دارد، گفت: مفهوم دیگری از صلح که سابقه دیرینه در هند دارد،‌ «درما» است که قانون ازلی حاکم در کل عالم است. صلح بدون قانون، صلح نیست. قانون بدون صلح هم معنی ندارد. صلح و عدالت برای هم و هر دو برای حق هستند.

 

وي تصریح کرد: تاکنون ندیده‌ام که هند به کشوری حمله کند و همیشه رویکرد دفاعی داشته است. در اسلام هم همین گونه است و تا زمانی که به مسلمانان ظلم نشده،‌ به چنین عملکردی دست نمی‌زنند.

 

در ادامه حجت‌الاسلام «حميد پارسانيا»، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در سخنرانی خود، بيان كرد: در حوزه حكمت اسلامی، مسئله عدالت بسيار مهم است و دارای بعد فردی و اجتماعی است. عدالت اجتماعی قبل از اينكه در جامعه محقق شود در فرد نيز، محقق می‌شود. اجرای بين حكمت و حقيقت با عدالت در رفتار عادلانه است كه صلح برقرار می‌شود.

پایان پیام/248

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

حجت‌الاسلام پیروزمند:

ماموریت حوزه‌های علمیه به اقامه دین در جامعه ارتقاء یابد

یک عضو فرهنگستان علوم قم با تاکید بر اینکه ماموریت حوزه‌های علمیه باید به سطح اقامه دین در جامعه ارتقاء یابد، گفت: باید فهم قاعده‌مند، قابل اعتبار و استناد به دین، ناظر به حکومت و تمدن‌سازی در مرحله بلوغ حوزه‌های علمیه اتفاق بیفتد.

اخبار برگزیده شبستان