خبرگزاری شبستان

سه شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۸

الثلاثاء ١٧ المحرّم ١٤٤١

Tuesday, September 17, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - سینما و تلویزیون زمان :   ۱۳۹۸/۶/۴ - ۱۲:۵۷ شناسه خبر : ۸۲۵۰۱۲
به بهانه ثبت قرارداد «مسخره باز» برای اکران
تجربه سینمایی یک آدم تئاتری
نخستین تجربه کارگردانی همایون غنی زاده در سینما که در جشنواره فجر سال گذشته متن و حاشیه خاص خود را داشت، به زودی به نمایش عمومی درمی آید.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- محمد پورعلم : «مسخره باز» شاید غریب ترین فیلم سال گذشته سینمای ایران باشد. تجربه ای متفاوت که وقتی در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، شگفتی تماشاگران را برانگیخت.

 

البته این بدان معنا نیست که همه تماشاگران فیلم را دوست داشتند، برخی از تکرار دایره وار رویدادهای فیلم خسته شدند و برخی نیز به طور کلی با فضای آن ارتباط برقرار نکردند، اما در مجموع جهان فیلم برای همه بدیع و گیرا بود. گرچه این فوق العادگی در سایه رفتار حاشیه ساز کارگردان جوان در اختتامیه جشنواره فجر به حاشیه رانده شد.

 

«همایون غنی زاده» نویسنده و کارگردان مسخره باز را بیشتر با تئاترهایش می شناسیم. البته مخاطبان سینما، ‌او را در «اژدها وارد می شود» مانی حقیقی هم دیده اند. او حالا با یک فیلم در سینماست و ذهینیت خاص خود را که تاکنون در تئاتر مجسم می کرد، به سینما آورده است.

 

تئاتر انتزاع و تمثیلی از واقعیت است که به شکلی باورنکردنی برای مخاطب باورپذیر می شود. همه چیز با روشن شدن یک نور در فضایی تاریک متولد می شود و اکسسوار صحنه که تنها نشانی از واقعیت بیرونی در خود دارند، به یکباره مخاطب را با خود همراه می کند.

 

اما تئاتر با همه جذابیت هایش، محدودیت های خاص خود را به همراه دارد. مثل این که حاضران در سالن تنها از یک زاویه امکان تماشای نمایش را دارند و نمی توان ماجرا را از زوایای مختلف دید. از سوی دیگر دوری و نزدیکی تماشاگران نسبت به صحنه در میزان مشاهده جزئیات و درک آن ها از نمایش اثرگذار است.  

 

شاید به همین دلیل باشد که کارگردانی چون همایون غنی زاده با توانایی مثال زدنی اش در تصویر کردن جهان های انتزاعی در نمایش هایی چون «دداروس و ایکاروس» و «کالیگولا»، برای بازسازی جهان ذهنی خود به سینما ترغیب می شود.

 

حالا کارگردان ما می تواند از محدودیت های تئاتر رها شده و از امکانات بی کرانی که تکنولوژی سینما در اختیار او قرار می دهد بهره ببرد. می تواند با چرخش دوربین همه زوایای لوکیشن جذاب خود را پیش دیدگان ما قرار دهد و صحنه پرجزئیات فیلم خود را دقیق تر از قبل با مخاطبان به اشتراک بگذارد.

 

اما با همه این ها، همایون غنی زاده همچنان دلبسته تئاتر است و بهترین نشانه آن یکی از صحنه های فیلم است. وقتی که یکی از دیوارهای سالن آرایش ناپدید شده و کل لوکیشن آرایشگاه به عنوان صحنه نمایشی روی سن تالار وحدت دیده می شود. صحنه ای شاید در میان صحنه های فیلم، جذاب ترین باشد.

 

گفتگو درباره «مسخره باز» نیازمند اکران عمومی آن است تا بتوان درباره فضای فیلم و ویژگی های کارگردانی همایون غنی زاده بیشتر سخن گفت. پیش از این، نمایش فیلم در جشنواره فجر سال گذشته، پرسش هایی را درباره ساختار روایی فیلمنامه غنی زاده مطرح کرد که با اکران فیلم می توان به طور ویژه به آن پرداخت. در کنار این ها، طراحی صحنه و طراحی جلوه های ویژه میدانی و بصری فیلم از نکاتی است که باید در آینده به تفصیل درباره آن سخن گفت.

 

خبر خوب این است که بر اساس تصمیم شورای پروانه نمایش قرار است «مسخره باز» با پایان اکران فیلم «شاه کش» ساخته وحید امیرخانی، در گروه سینمایی «آستارا» به نمایش عمومی درآید.

 

پایان پیام/14

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

نگاهی به هزینه های فجر جهانی/ بخش دوم

«فجر جهانی» نیازمند حضور پررنگ اجتماعی

نقش و کارکرد جشنواره جهانی فیلم فجر با وجود هزینه هایی که برای تبلیغات تلویزیونی و محیطی اختصاص می یابد، هنوز برای عموم مردم روشن نیست.

اخبار برگزیده شبستان