خبرگزاری شبستان

پنج شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۸

الخميس ١٩ المحرّم ١٤٤١

Thursday, September 19, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - تئاتر و هنرهای تجسمی زمان :   ۱۳۹۸/۵/۲۸ - ۱۴:۳۵ شناسه خبر : ۸۲۲۷۷۳
یک منتقد تئاتر مطرح کرد
تئاتر؛ آمیخته ای از شاعرانگی و فلسفه/ نقد تئاتر کاری هنرمندانه است
چینی فروشان با بیان اینکه تئاتر دفاع مقدس قرار بود از دردهای مردم و تاثیر جنگ در جامعه بگوید، گفت: این تئاتر به تدریج از مخاطب عام دور شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «صمد چینی فروشان» در نشست «بررسی وضعیت امروز نقد تئاتر در ایران» که امروز( دوشنبه 28 مرداد) در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد، گفت: نقد تئاتر در ایران افت و خیزهایی داشته است. در نهایت از دهه 70 تا دهه اخیر شاهد رشد بسیار خوب و اثرگذار نقد در جامعه تئاتری هستیم. نقد همواره مراقب بود تئاتر گرفتار بازی های صوری نشود.

 

این منتقد تئاتر با بیان اینکه نوشتن مطلب در مورد اثر کار هر کسی نیست، عنوان کرد: نقد تئاتر دارای اهمیت است، از این نظر که بر روی شکل گیری تجربه تئاتر تاثیر می گذارد. کار منتقد این است که از هدر رفتن تجربه ها جلوگیری کند. نقد تئاتر صرفا نوشتن نقد برای یک اثر نیست بلکه یک کار هنرمندانه است. متاسفانه رابطه ای بین تئوری و عملی نداریم و این یکی از مشکلات ماست.

 

وی اظهار داشت: بعد از انقلاب، اختلافی بین تئاتر و جامعه و سیاستمداران افتاد و بخشی از تئاتر مورد حمایت قرار گرفت، دانشگاه ها شروع به پذیرش دانشجوی تئاتر کردند، بدین ترتیب فارغ التحصیلانی خام به وجود آمدند که شروع به کار کردند. به تدریج تئاتر با ممانعت هایی که ایجاد شد از مسیر اصلی و واقعی خود خارج شد. تئاتر با افزایش تعداد دانشجویان تئاتر به مسیر ذهنی، خیالی و توهمی رفت و نسلی به وجود آمد که بدون تجربه رشد کردند.

 

چینی فروشان در مورد تئاتر دفاع مقدس تصریح کرد: عنوان مقدس که به تئاتر اضافه شد و تئاتر مقدس شکل گرفت، سبب شد این نوع تئاتر خاص شود. سعی کردیم وجوه صوری تئاتر مقاومت را تضعیف کنیم و وجوه دیگر آن را قوت ببخشیم. در حقیقت قرار بود تئاتر دفاع مقدس از تاثیر جنگ در جامعه و دردهای مردم بگوید که متاسفانه نشد و این نوع تئاتر از مخاطب عام دور شد. کار هنر این است که تجربه گذشته را با حال تلفیق کند و فرد بتواند با اکنون خود گذشته را قضاوت کند.

 

وی با اشاره به اینکه تئاتر غیر موضوعی نیز با افزوده شدن دانشجویان کم کم به سمت بی هویتی رفت، بیان کرد: در دهه 80 که ورود بخش خصوصی به تئاتر بود، همه چیز فرو پاشید. یک پای تئاتر در فلسفه است و پای دیگر آن در شعر. وقتی تئاتر از این دو محروم شود، رشدی نمی کند و تاثیری نمی گذارد. تئاتر نیاز به حمایت دارد و باید به آن سوبسید داده شود.

 

 

پایان پیام/31

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

«حلقه مفقوده حضور هنر در مسجد» در گفتگو با حجت‌الاسلام سینایی

وزارت ارشاد زیرساخت آموزش هنر در مساجد را با کانون های مساجد فراهم کند

مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت ابوطالب(ع) با تاکید بر فراهم آوردن شرایط آموزش هنر در مساجد گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زیر ساخت آموزش هنر در مساجد را در تعامل با ستاد کانون های مساجد فراهم کند.

اخبار برگزیده شبستان