خبرگزاری شبستان

پنج شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۸

الخميس ١٩ المحرّم ١٤٤١

Thursday, September 19, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : مهدویت و غدیر - غدیر زمان :   ۱۳۹۸/۵/۲۸ - ۰۸:۵۳ شناسه خبر : ۸۲۲۳۶۹
یک استاد درس خارج فقه:
اطعام در عید غدیر، سنتی که باید احیاء شود
حجت‌‌الاسلام حسینی میانجی با بیان‌اینکه اطعام عید غدیر سنت فراموش‌شده‌ای است که در حال احیاء شدن به‌ویژه به همت مساجد است، گفت: برای ترویج این فرهنگ نظیر آنچه در عاشورا رخ می‌دهد، نیازمند کار رسانه‌ای و تبلیغی قوی هستیم.

حجت‌ الاسلام والمسلمین «سید حبیب الله حسینی میانجی» در گفت‌ و ‌گو با خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان با بیان اینکه اصل موضوع اطعام در قرآن و کلام بزرگان دین بسیار سفارش شده است، اظهار کرد: موضوع اطعام به صراحت در قرآن به عنوان یکی از فضائل امیرالمومنین (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) و حسینین (ع) مطرح شده است: «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلىَ حُبِّهِ مِسْکِینًا وَ یَتِیمًا وَ أَسِیرًا. إِنمَّا نُطْعِمُکمُ ْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِیدُ مِنکمُ ْ جَزَاءً وَ لَا شُکُورً: و غذاى (خود) را با اینکه به آن علاقه (و نیاز) دارند، به «مسکین» و «یتیم» و «اسیر» مى‏ دهند! (و مى ‏گویند ما شما را بخاطر خدا اطعام مى ‏کنیم، و هیچ پاداش و سپاسى از شما نمى ‏خواهیم»(سوره انسان، آیات 8 و 9).

 

این استاد درس خارج فقه حوزه علمیه تهران تصریح کرد: قرآن درباره کسانی که با وجود داشتن امکانات مالی نسبت به اطعام دیگران بی توجه هستند، می فرماید: «وَ لا یَحُضُّ عَلى طَعامِ الْمِسْكینِ فَلَیْسَ لَهُ الْیَوْمَ هَاهُنَا حَمِیم وَ لَا طَعَامٌ إِلَّا مِنْ غِسْلِین لَّا یَأْكلُُهُ إِلَّا الخَْاطُِون: و هرگز مردم را بر اطعام مستمندان تشویق نمى نمود. از این رو امروز هم در اینجا یار مهربانى ندارد. و نه طعامى، جز از چرك و خون! غذایى كه جز خطاكاران آن را نمى خورند»(سوره حاقه، آیات 34 تا 37).

 

وی افزود: عید غدیر، مهم ترین مناسبت دینی است که ائمه اطهار (ع) به صراحت درباره اطعام در آن روز سخن گفته اند. معروف ترین روایت در این زمینه از امام صادق (ع) نقل شده که فرمودند: «غذا دادن به یک مومن در روز عید غدیر ثواب اطعام یک میلیون پیامبر و صدیق (در راس آنها خود ائمه معصومین(ع)) و یک میلیون شهید (در راس آنها حضرت عباس(ع) و شهدای کربلا) و یک میلیون فرد صالح در حرم خداوند را دارد» (بحارالانوار، ج 6، ص ۳۰۳).

 

حسینی میانجی تاکید کرد: باید با شرمساری اعتراف کرد که علیرغم این تاکیدات از سوی حضرات معصومین (ع)، اطعام در روز عید غدیر، سنت فراموش شده ای است، هرچند با اطلاع رسانی هایی که طی چند سال اخیر از سوی رسانه ها و مبلغان و خطبا انجام شده تا حدودی این سنت زیبا و پسندیده احیاء شده است.

 

وی در ادامه بیان کرد: مساجد همانطور که در احیای بسیاری از سنت های اسلامی پیشگام بوده اند در زمینه احیای سنت اطعام در روز عید غدیر نیز موفق بوده اند هرچند خیلی گسترده نشده و تا نقطه مطلوب فاصله بسیار است.

 

این استاد درس خارج فقه در پایان خاطرنشان کرد: عظمت واقعه عاشورا موجب شده آحاد مردم نذورات بسیاری را برای حضرت سیدالشهدا (ع) و سایر شهدای کربلا داشته باشند. چنین فرهنگسازی برای اطعام غدیر و تبیین اهمیت آن نیاز به پرداخت رسانه ای تبلیغی دارد.  

پایان پیام/397
کلید ‫واژه‌ها:
|
|
|

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم:

مسجد؛ اصلی‌ترین پایگاه تبلیغ مهدویت و انتظار در گام دوم انقلاب

حجت‌الاسلام کلباسی با بیان‌اینکه مساجد پایگاه اصلی کاربردی کردن آموزه‌های حوزه‌های علمیه هستند، گفت: مهدویت از مهم‌ترین مباحثی است که طلاب و روحانیون می‌توانند با طرح آن در بستر مسجد، زمینه انتظار پویا در گام دوم انقلاب را فراهم کنند.

اخبار برگزیده شبستان