خبرگزاری شبستان

یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۸

الأحد ٢٢ المحرّم ١٤٤١

Sunday, September 22, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - تئاتر و هنرهای تجسمی زمان :   ۱۳۹۸/۵/۲۶ - ۰۹:۴۳ شناسه خبر : ۸۲۱۵۷۲
«آموزش هنر به کودکان» در گفتگو مهرداد پاکباز
وجه پرورشی نظام آموزش موسیقی ما ضعیف است/ ضرورت تاسیس رشته پداگوگ
یک مدرس موسیقی با بیان اینکه تاسیس رشته پداگوگ موسیقی در ایران ضروری است، گفت: باید نهادهایی مثل تربیت مدرس ایجاد شود تا بر درس های دبستان، دبیرستان و دانشگاه تمرکز کند.

خبرگزاری شبستان-سرویس فرهنگی؛ لیلا ضامنی: آموزش موسیقی در رشد شناخت و تفکر انتزاعی نقش دارد و می تواند باعث افزایش توانایی‏ های کلامی و حافظه در کودکان  شود موسیقی از طریق تأثیر بر توانایی شنیداری و بهبود کیفیت آن باعث افزایش قدرت کسب زبان و قابلیت‏ های شناختی در کودکان می‏ شود، موسیقی در کشور ما در هنرستان های موسیقی و آموزشگاه هایی  موسیقی خصوصی توسط مدرسان به کودکان آموزش داده می شود، شیوه آموزش موسیقی به کودکان در هنرستان های موسیقی و آموزشگاه های موسیقی را با « دکتر مهرداد پاکباز»  مدرس موسیقی  کودک و نویسنده کتاب «شیوه نامه آموزش گیتار برای کودکان ایرانی»به گفتگو نشسته ایم که در زیر می آید:

 

سیستم آموزش هنر در هنرستان های موسیقی و آموزشگاه های موسیقی به کودکان در کشور چگونه است؟

آموزش موسیقی می تواند خیلی تک بعدی باشد و آن وجوه خلاقیت را می شود در آن در نظر نگرفت یا اصلا عدم آگاهی از این موضوع می تواند در کودکان منجر به رشد تک بعدی و موتوریک شود؛ یعنی آن درک از موسیقی و تفسیر موسیقی و درک از علم موسیقی که خودش باعث آفرینش می شود نمی شود، مثلا بچه هایی که با آکورد روی گیتار آشنا هستند این آمادگی را دارند که بخواهند از این استفاده خلاقه هم بکنند ولی کسانی که فقط به نت وابسطه هستند آن شیوه خلاقیت و رویکرد خلاقیت را معلم باید یاد بدهد و بگوید به چی شیوه ای می توانید خلاق برخورد کنید، موسیقی حتی در بدترین شکل آموزش هم به خلاقیت کمک می کند ولی اگر  ابعاد آموزشی و خلاقیت در آن درست در نظر گرفت می تواند نه تنها در خود موسیقی منجر به نتایج درخشان شود بلکه ابعاد دیگر زندگی کودکان را مثبت هم تحت تاثیر قرار می دهد.

 

نظام اموزشی موسیقی ما چگونه است؟

نظام آموزشی موسیقیایی ما از وجه پرورشی ضعیف است.

 

برای اینکه وجه پرورشی نظام آموزشی تقویت شود باید چه اقداماتی انجام شود؟

باید افراد متخصص این کار تربیت شوند، باید نهادهای مثل تربیت مدرس که  بر درس های مدرسه، دبیرستان و دانشگاه  تمرکز دارد که معادل موسیقی آن می شود «پداگوک موسیقی» باید  در ایران رشته اش ایجاد شود؛ الان ما هنوز درگیر احداث این رشته هستیم‌، آن وقت تعداد زیادی از بچه های به دلایل علاقه شخصی و یا  اینکه جبر  کار و زندگی به سمت آموزش حرکت می کنند آنها با این اگاهی این کار را انجام بدهند و از تجربه ها و روز مره شدن سیستم آموزشی که منجر به دل زدگی شاگرد و حتی خودشان می شود اجتناب کنند .

 

داشتن استعداد صرف برای یادگیری موسیقی لازم است یا مهارت آموزی تاثیر گذار تر است؟

استاد علیزاده درست گفتند آدم حتی اگر خیلی استعداد نداشته باشد اما با پشتکار می تواند مدارج ترقی را طی کند ولی خیلی ها هستند توانایی موسیقی شان را ممکن است در نوازندگی نشان ندهند ولی خلاقیت را در زمینه آهنگسازی و تصنیف سازی  بتوانند نشان  بدهند؛ کلا این وادی است که به آن کم توجه شده است، در این مقطع(کودکی) توجه به آن حساس تر است تا مقاطع بالا، چون در مقاطع بالا شخصیت فرد شکل گرفته است و  خودش با سیستم سلکتیو  و جستجو گرانه می خواهد یاد بگیرد، ولی بچه ها را می شود تابع یک مدل های آموزشی نتیجه بخش کرد البته این در فرهنگ‌ ما هنوز ناشناخته است، موسیقی کودک می تواند تبدیل به برند شود اینکه  بگوییم موسیقی  عرف شده یک غلط مصطلح است، موسیقی کودک الزاما می تواند موسیقی عرف نباشد، بچه ها از دو سالگی می توانند با موسیقی سر و کار داشته باشند ولی قرار نیست از  سه و چهار سالگی بخواهیم از روی نت چیزی بزنند یا نت یاد بگیرند، باید فرهنگسازی  شود البته افرادی از طریق شبکه های اجتماعی فرهنگسازی می کنند  دارند و افرادیهم  با هزینه های شخصی اینکار را می کنند؛  من و همسرم کارمان موسیقی کودک است، همسر من در مقاطع پیش از دبستان در کلاس های مادر و کودک  به آن شکل این نقش را ایفا می کند و تخصص و شیوه  و رویه خاص خود را دارد به اشتباه وقتی صحبت از آموزش موسیقی  به کودک می شود ما فکر می کنیم باید ساز به بچه یاد بدهیم نه، موسیقی فقط ساز نیست، موسیقی می تواند سرود خواندن در مدرسه و خیلی چیزهای دیگر باشد کما اینکه ما وقتی به گذشته مان فکر می کنیم یک لحظاتی را از مدرسه سلکت می کنیم که جرقه  علاقه موسیقی در ما زده شده است.

 

سن آموزش موسیقی به کودک  چه  سنی است؟

در شش هفت سالگی کودک چه از لحاط فیزیک و درک به آن درک رسیده وآمادگی دارد ولی کلاس های قبل از هفت سالگی باید با یک رویکرد خاص برگزار شود، یعنی ما نمی توانیم به کتابفروشی برویم و یک کتاب اموزشی بگیریم و بگوییم برای بچه هاست و بر روی کتاب با یک عکس برگردان زیباست این گول می زند ، کار اصلی آموزش را معلم با آگاهی به دنیای کودکان انجام می دهد، اکثرا ما یادمان است در دورانی این اطلاعات بواسطه چه چیزهایی راحت تر مثل نمادین کردن و داستان ساختن  برای ما پذیرا می شد، همین رویکردهایی که در آموزش های همه چیز برای کودکان است در موسیقی هم همین ها کاربرد دارند.

 

 

پایان پیام/32

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

شبستان بررسی می کند

تکرار؛ آفت «گرافیک عاشورایی»

تکراری بودن خطوط و طراحی های هنر عاشورایی در سطح شهر، چالشی است که در ایام ماه محرم بسیار به چشم می آید.

اخبار برگزیده شبستان