خبرگزاری شبستان

یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۸

الأحد ٢٢ المحرّم ١٤٤١

Sunday, September 22, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : مسجد و کانون ها - فعالیتهای مساجد زمان :   ۱۳۹۸/۵/۱۸ - ۰۹:۵۳ شناسه خبر : ۸۱۹۱۱۹
یک کارشناس مذهبی بیان کرد
امام باقر(ع) مسجد را پایگاه تربیت شاگرد قرار دادند/احیای کارکردهای مسجد به تاسی از سیره باقرالعلوم(ع)
حجت‌الاسلام امامی با تاکید بر لزوم الگوگیری از روش و سیره امام محمدباقر(ع) در برگزاری جلسات بحث و مناظره در مساجد، گفت: حضرت باقرالعلوم(ع) با برپایی کرسی‌های بحث و درس در مسجد، شاگردان بسیاری تربیت کردند.

حجت الاسلام «عبدالرحیم امامی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان بر لزوم الگوگیری از روش و سیره امام محمدباقر(ع) در برگزاری جلسات بحث و مناظره در مساجد تاکید و اظهار کرد: مبارزه با تحریف معارف و احکام اسلامی و نیز تبلیغ تفسیر قرآن کریم در بستر مهیای مسجد، سیره و روش امام محمدباقر(ع) بوده است. امروز اگرچه با تاسی از آن حضرت(ع) این روش در بسیاری از مساجد الگوبرداری شده، اما کافی نیست.

 

امام جماعت مسجد علی‌بن‌ابیطالب(ع) (واقع در بلوار آیت الله کاشانی) تصریح کرد: با نگاه به دوران زندگانی امام محمد باقر(ع) می بینیم که فضای اجتماعی عصر آن حضرت(ع) بیش از هر زمان دیگر در معرض چالش‌های عمیق عقیدتی و فقهی میان فرقه‌های اسلامی بوده است. به همین جهت امام(ع) در مدینه و در مسجد به بحث و تبادل نظر با فرق مختلف با فِرق می پرداختند.

 

حجت الاسلام امامی ادامه داد: از طرفی در آن عصر در اثر تعارض‌های علمی و فقهی، بسیاری از مردم از تعالیم اسلام ناب دور شده بودند، به همین جهت حضرت باقرالعلوم(ع) با برپایی کرسی های بحث و درس در مسجد شاگردان بسیاری تربیت کردند، به گونه ای که وقتی مردم وقتی به حضرت مراجعه می کردند، ایشان آنها را به شاگردانشان که در منابر و مجالس مسجد تربیت کرده بود، ارجاع می دادند.

 

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه برپایی کرسی های فراگیری قرآن، بیان روایات و احادیث کاربردی برای حل بسیاری از معضلات و مشکلات اجتماعی در مساجد باید مورد توجه قرار گیرد، تاکید کرد: امروز موضوع ربا، حجاب و عفاف و روابط انسانی از موضوعاتی است که بسیاری از جوانان نسبت به آنها شبهات و سوالاتی دارند، تبیین این محورها در بستر مساجد می تواند زمینه رفع بسیاری از آسیب های اجتماعی در جامعه را فراهم کند.

 

وی با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) که فرمودند: «اگر مردم زیبایی های کلام ما را ببینند، بدون شک از ما پیروی می کنند،» خاطرنشان کرد: خطبه ها و نامه های امیرالمومنین امام علی(ع) در نهج البلاغه بهترین شیوه های مدیریتی، اخلاق مداری و سبک زندگی را برای مردم تبیین کرده است، شرح و بیان این مفاهیم در مساجد نظیر آنچه امام باقر(ع) انجام می دادند، زمینه ساز بهره مندی و رونق حضور مردم در خانه های خدا می شود.

 

 

پایان پیام/40

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

شبستان گزارش می‌دهد

همت مسجدی‌ها برای حفظ و نشر فرهنگ دفاع مقدس

مساجد همان‌طور که در دوران دفاع مقدس پایگاه ثبت‌نام، آموزش و اعزام بسیجیان و رزمندگان و نیز ارسال کمک‌های مردمی به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل بودند امروز هم احیاگر و مروج فرهنگ ایثار و شهادت هستند چنان‌که اکثر مدافعان حرم از فعالان مسجدی بوده‌اند.

اخبار برگزیده شبستان