خبرگزاری شبستان

دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۸

الاثنين ٢٣ المحرّم ١٤٤١

Monday, September 23, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - تئاتر و هنرهای تجسمی زمان :   ۱۳۹۸/۵/۱۵ - ۰۹:۱۸ شناسه خبر : ۸۱۸۰۴۰
«آموزش هنر به کودکان» در گفتگو با حمیدرضا اردلان
صدماتی که سیستم آموزشی به موسیقی زد/ رپرتوار ضعیف ترین نوع موسیقی در مهدکودک ها
یک پژوهشگر موسیقی با بیان این که آموزش موسیقی باید از آموزش و پرورش آغاز شود، گفت: مهد کودک ها ضعیف ترین نوع موسیقی را برای بچه ها پخش می کنند، امروز ترانه عروسی ها که تنها هیجان کاذب لحظه ای دارد، رپرتوارمهدکودک هاست.

خبرگزاری شبستان-سرویس فرهنگی؛ لیلا ضامنی: آموزش موسیقی در رشد شناخت و تفکر انتزاعی نقش دارد و می تواند باعث افزایش توانایی‏ های کلامی و حافظه در کودکان  شود موسیقی از طریق تأثیر بر توانایی شنیداری و بهبود کیفیت آن باعث افزایش قدرت کسب زبان و قابلیت‏ های شناختی در کودکان می‏ شود، موسیقی در کشور ما در هنرستان های موسیقی و آموزشگاه هایی  موسیقی خصوصی توسط مدرسان به کودکان آموزش داده می شود، شیوه آموزش موسیقی به کودکان در هنرستان های موسیقی و آموزشگاه های موسیقی را با «حمیدرضا اردلان» آهنگساز و پژوهشگر موسیقی  ریاست کمیته حفاظت از میراث یونیما، رئیس یونیمای ایران، آهنگساز سبک ترانس مدرن، پژوهش و گردآوری مجموعه‌ای گسترده از میراث آیین‌های نمایشی و موسیقایی به گفتگو نشسته ایم که در زیر می آید:

 

سیستم آموزش هنر در هنرستان های موسیقی و آموزشگاه های موسیقی به کودکان در کشور چگونه است؟

آموزش و پرورش نیازمند این بود که کلاس های آشنایی با موسیقی و تعلیم برخی از اجزای موسیقی را در سرفصل دروس اش بگنجاند، اما این کار را آموزش و پرورش آگاهانه  نکرد و این لطمه بزرگی به موسیقی کشور زد ؛ این گوشی ها و آی پدها و آیفون ها تمام موسیقی سطحی همه جا را در اختیار بچه ها قرار داده به جز آن جنس موسیقی که می توانست ذهن کودکان  را با فرهنگ ایران از طریق اصوات آشنا کند؛ بنابراین اولین پایه برای موسیقی باید از آموزش و پرورش شروع شود، حالا یک پله عقب تر می رویم مهد کودک ها بدترین انواع موسیقی را در گوش بچه ها می کنند همین ترانه هایی که در عروسی ها خوانده می شود و ایرانی نیست و هیجانات کاذب لحظه ای دارد الان رپرتوار مهدکودک هاست بعد از آن در جامعه هم صدا و سیما به وظیفه خودش درست عمل نکرد جوری که هر کس موسیقی دان حقیقی بود به تلویزیون راه پیدا نکرد و برخی حتی اعتراص کردند که صدا و ساز ما را پخش نکند در این شرایط بعثی از جریان های خصوصی کلاس های فنی گذاشتند بخصوص در حوزه  موسیقی ردیف و کلاسیک که شانس آوردیم، اما آموزش هنوز در حوزه موسیقی نواحی وجود دارد و خود نسل های گذشته بدون دخالت نهاد های دیگر توانستند تا کنون این میراث را حفظ کنند.

 

آیا در آموزش موسیقی به کودک استعداد تاثیر گذار است یا شیوه مهارت آموزی می تواند بیشتر اثر گذار باشد؟

مهارت آموزی بنیان است ولی استعداد بسیار موثر است، هر دوی اینها اثر گذار هستند  منتها آموزش و مهارت آموزی مهم تر از استعداد است.

 

آیا بردن کودکان به کنسرت و محیط های هنری  می تواند زمینه کشف خلاقیت آنها در موسیقی  شود؟

کنسرت، فیلم،  سینما، موزه و رویداد های تیاتر اگر بچه ای نرود و نبیند ممکن است IQUکودک رشد کند ولی EQ   اش دچار مشکل می شود.

 

سن آموزش موسیقی به کودک چه سنی است؟

قبل از تولد اگر مادر موسیقی خوب گوش دهد روی جنین تاثیر می گذارد، یعنی از زمانی که مادر باردار است وحتی قبل از بارداری اگر مادر موسیقی عمیق گوش دهد بر روی کودک اثر می گذارد.

 

پایان پیام/32

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

شبستان بررسی می کند

تکرار؛ آفت «گرافیک عاشورایی»

تکراری بودن خطوط و طراحی های هنر عاشورایی در سطح شهر، چالشی است که در ایام ماه محرم بسیار به چشم می آید.

اخبار برگزیده شبستان