خبرگزاری شبستان

چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۸

الأربعاء ١٨ المحرّم ١٤٤١

Wednesday, September 18, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اندیشه - سبک زندگی زمان :   ۱۳۹۸/۵/۴ - ۰۹:۵۳ شناسه خبر : ۸۱۴۳۳۴
یک استاد حوزه علمیه بیان کرد
برکات زیارت امام رضا(ع) برای سبک زندگی/ هجرت رضوی ایران را کهف «ظهور» کرد
حجت‌الاسلام اصلانی با بیان‌اینکه هجرت امام رضا(ع) اطلس جغرافیای اقلیمی، فکری و فرهنگی شیعه را توسعه داد، گفت: زیارت حضرت(ع) به‌مثابه زیارت خدا در عرش است، چون ایشان، مظهر اسما و صفات خدای متعال است، با زیارت،آن اوصاف در زائر انعکاس می‌یابد.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، ۲۳ ذی القعده در تقویم شیعی روز زیارت مخصوص امام رضا(ع) نام دارد روزی که از دور و نزدیک مردم به زیارت امام رئوف(ع) اقدام می کنند. از این رو، به مناسبت فرا رسیدن این روز با حجت الاسلام «مهدی اصلانی»، استاد حوزه درباره برکات زیارت حضرت ثامن الحجج(ع) برای سبک زندگی گفت وگویی داشته ایم که در ادامه تقدیم حضورتان می شود:

 

تاثیر حضور در حرم ثامن‌الحجج امام رضا(ع) و زیارت ایشان در تلطیف فضای سبک زندگی و آراسته شدن آن به معنویت چیست؟

 

اساسا برای زیارت و رفتن به محضر اولیای خدا چندین فلسفه و حکمت بیان شده است. اولا اولیای خدا زنده و مرده ندارند، یعنی الان اگر کسی کنار مضجع شریف امام رضا(ع) برود گویی به محضر حضرت(ع) رسیده است اما با اقتضائات خودش. در واقع آن تقریب مکانی جزو شروط استحباب زیارت محسوب می شود نَه شرط لازم، به این معنا که از همین جا نیز می‌توانیم با حضرت ارتباط داشته باشیم، امام (ع) از دور هم همان اشراف و اطلاع را دارند.

 

اما زیارت دو حکمت اساسی دارد که در روایات بیان شده است. حکمت و فلسفه اول وجود شباهت زائر با مَزور است. زیارت، زائر (زیارت کننده) را شبیه مَزور (زیارت شونده) می‌کند.

 

مرحوم نخودکی مکاشفه‌ای داشت و می گفت: یک وقت در حرم حضرت رضا (ع) دیدم تخت با عظمتی قرار داده شده و امام رضا(ع) روی آن تخت نشسته‌اند و من دیدم که در باطن عالم این حضرت است که بر اریکه قدرت هستند و همه عالم را نظارت می کنند، و دیدم که صحن مملو از صورت های حیوانی است و هرکدام که از مقابل حضرت عبور می کردند و مورد نظر و عنایت ایشان قرار می گیرند به صورت انسانیش بر می گردد. بعدها این عالم بزرگوار وصیت می کند که مرا زیر پایه آن تختی که حضرت بر آن جلوس داشتند دفن کنید، که الآن در صحن انقلاب (اسماعیل طلایی) کنار درب ورودی قبر ایشان است.

 

این همان شباهت زائر و مَزور است که در مباحث معرفتی، برهانی شده و ثابت شده است. لذا به ما امر کرده اند که به زیارت اولیای خدا بروید. از سوی دیگر همان طور که به زیارت اولیای خدا امر شده ایم از دیدار اولیای شیطان هم نهی شده ایم، یعنی ممنوع شده که نزد کسانی برویم که اولیای شیطان هستند مثل حُکام جور، حق ارتباط با آنان را نداریم چون ارتباط نوعی مشابهت را می آورد، یکی از دلائل این که با آمریکا رابطه ای نداریم همین است، ما جنود خدا هستیم، رابطه ما با جنود شیطان رابطه ای کاملا مقتدرانه و خصمانه است.

یا مثلا ما را نهی کرده اند که به زیارت صوفیان و دراویش برویم، در نقل است که هرکس به زیارت زنده یا مُرده اینها برود، انگار به دیدار ابلیس رفته است.

 

چه حکمت‌های دیگری در زیارت وجود دارد؟

 

حکمت دیگر زیارت، این است که زیارت اولیاء خدا، مقدمه یاد خدا است. یاد خدا بحث مفصل معرفتی دارد اما به طور خلاصه ما انسان ها، سه نوع غذا داریم، چون سه شأن داریم. انسان دارای شأن مادی، شأن عقلانی و شأن فطری است و هر شأنی تغذیه متناسب با خودش را می خواهد.

 

در شأن مادی، شبیه حیوانات هستیم و لذا جنس تغذیه این شأن متناسب با جنس ماده است، نان و گوشت و سبزیجات و... همین چیزهایی که بقیه حیوانات هم استفاده می کنند. شأن دوم ما، شأن فرشته خویی و شأن عقلانی است و غذای آن هم از سنخ خودش یعنی علم و معرفت و حکمت است. اما انسان یک شأن متمایز و متعالی دارد و به خاطر همین بُعد، فرشته ها به انسان سجده کردند و آن، شأن انسانی و شأن فطری است. شأن فطری ما نیز غذا می‌خواهد و غذایش از جنس خودش هم هست و آن یاد خداست. انسان فقط با خدا، سیر می شود و آرام می گیرد، بدون ارتباط و یاد خدا بشر همیشه احساس کمبود و نقص دارد. امام خمینی می فرمود: حتی رئیس جمهور آمریکا هم خدا می خواهد ولی خودش نمی فهمد.

 

به تعبیر شهید مطهری، یاد خدا ضروری‌ترین و اصلی‌ترین و فوری‌ترین نیاز بشر است، و تا این نیاز تأمین نشود انسان به آرامش حقیقی نمی رسد. ایشان در تحلیل وضعیت تمدن غرب، بزرگترین نقطه ضعف این تمدن را نبود یاد و ارتباط با خدا دانسته و همین عامل را باعث فروپاشی این تمدن معرفی کرده است.

 

یکی از حکمت ها و فلسفه های زیارت، این است که زیارت اولیاء خدا، مقدمه یاد خداست. اصلی ترین اثر یاد خدا هم آرامش است؛ منتهی در مورد معنای آرامش هم باید بدانیم آرامش به معنای واقعی کلمه، آرامشی است که زمینه تعالی و رشد ابدی ما باشد، نه آنچه که در امروزه در جوامع القاء می شود که یک آرامش سکولار و صرفا مادی است، در حالی که آرامش واقعی، فراغت از امور حاشیه ای و آمادگی یافتن انجام امور اصلی است که اصلی ترین امر این عالم، انتظار فرج و زمینه سازی برای حاکمیت شایسته ترین انسان برای مدیریت جامعه بشری است. زیارت امام رضا(ع) این آرامش را به زندگی هدیه می کند.

 

با توجه به این که آرامش در زندگی، یکی از مولفه هایی است که جامعه را در رسیدن به تمدن سازی یاری می کند، به نظرتان تنفس در فضای زیارت چه قدر می تواند در اعتلای اخلاق و معنویت در جامعه کمک کند؟

 

شهید آوینی جزو اولین کسانی بود که بشارت افول تمدن غرب را متأثر از آموزه‌های امام راحل مطرح کرد. عمر تمدن غرب تمام شده است، چون اساس آن بر الحاد و تن‌پروری و ماده است و ماده نیز عمر چندانی ندارد. دقیقا تمدن غرب هم همین است چون تمدن است، تمدن تَنی است نه جانی.

 

رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب گفتند ما در آستانه ایجاد تمدن نوین اسلامی و ظهور امام زمان(عج) هستیم. یکی از مبانی معرفتی این سخن کتاب «انسان 250 ساله» ایشان است. ایشان در این کتاب نظریه وحدت شخصیتی ائمه(ع) را مطرح می کنند و می گویند: ائمه(ع) ما که 250 سال دوران امامت شان بود، آن قدر اتحاد فکری و هدفی داشتند که گویی بجای ۱۲ نفر با یک انسان مواجهیم که 250 سال عمر کرده است.

 

این انسان 250 ساله سه هجرت مهم داشته است. قرآن یکی از دلائل هجرت را تمدن سازی می داند، مثل هجرت ابراهیمی، هجرت یوسفی و هجرت موسوی که هر سه تمدن ساز بودند.

 

هر کدام از سه هجرت انسان ۲۵۰ ساله هم در جهت تمدن سازی است. هجرت اول، هجرت علوی است که حضرت امیر(ع) از مدینه به کوفه هجرت می کند و شالوده حکومت دینی را آنجا برقرار می‌کنند. در عصر ظهور هم، مرکز حکومت امام زمان(عج) همین کوفه است، طبق روایت حضرت حجت(عج) در مسجد کوفه حکومت و در مسجد سهله زندگی می کنند.

 

هجرت تمدن ساز دوم، هجرت حسینی است که امام حسین(ع) به کربلا می روند و هجرت سوم، هجرت رضوی است، امام رضا(ع) با این هجرت، اطلس جغرافیای اقلیمی، فکری و فرهنگی شیعه را توسعه می دهند و ایران را تبدیل به «شیعه خانه اهل بیت(ع)» می کنند. به همین جهت مقام معظم رهبری گفتند: این انقلاب، میراث علی بن موسی الرضا(ع) است.

 

تعبیر «شیعه خانه اهل بیت» در جریان تشرف مرحوم آیت‌الله العظمی نائینی از وجود شریف امام زمان (عج) نقل شده است که ایشان درباره حفظ ایران در حوادث غمبار جنگ جهانی اول فرموده‌اند: «این جا شیعه‌خانه ما است! ما نمی‌گذاریم سقوط کند، ما نگهش می‌داریم».

 

هجرت امام رضا(ع) در یک فرایند مستمر، به انقلاب اسلامی ایران منجر شد. این انقلاب، ایران را به مثابه پناهگاه امن مهدی باوران و مهدی یاوران تبدیل نموده است، درست مثل اصحاف کهف در قرآن، که از دست حاکم جور به غار پناه بردند. ایران نیز کهفِ عصر ظهور است.

 

آثار زیارت امام رضا(ع) برای سبک زندگی چیست؟

 

در روایات، زیارت دو امام، ژرف ترین آثار را دارند، یکی حضرت سیدالشهدا(ع) و دیگری امام رضا(ع)، مواردی در مورد این دو بزرگوار داریم که در مورد هیچ کدام از ائمه (ع) مطرح نشده است. بطور مثال اگر کسی امام حسین(ع) و امام رضا(ع) را زیارت کند، خداوند گناهان گذشته و آینده او را می آمرزد.

 

بخشیده شدن گناهان آینده به این معنا نیست که وقتی زیارت کردیم، دیگر هرکاری که دلمان خواست انجام دهیم. بلکه بدان معناست که حضرات این قدرت دارند که در آینده زندگی و سرنوشت ما تأثیرگذاری کنند و از بسیاری از موانع و مشکلات پیشگیری نمایند، و راه را برایمان هموار کنند.

 

مورد دیگر که از آثار ژرف زیارت این دو امام بزرگوار(ع) بیان شده آن است که زیارت شان به مثابه زیارت خدا در عرش است، یعنی چون این حضرات(ع)، مظاهر اسما و صفات خدای متعال هستند، در صورت زیارت، تمامی اوصاف الهی را در وجود انسان می تابانند و انعکاس می دهند و انسان را نائل به اوصاف الهی می نماید یعنی او را به هدف خلقتش می رسانند، چون قرآن غایت خلقت انسان را مقام خلیفة اللهی دانسته است و در خلافت، شباهت اوصافی و افعالی خلیفه با مستخلفٌ عنه (كسي كه جاي او گرفته شده است) شرط است، یعنی انسان باید مثل خدا، مهربان و بخشنده باشد و در عالم كارهای خدایی كند.

 

پایان پیام/248

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

یک استاد حوزه و دانشگاه:

ابهام‌گویی گاهی در جامعه نزاع و درگیری ایجاد می‌کند

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: ابهام‌گویی از شیوه‌های نادرست اطلاع‌رسانی است که گاهی در جامعه نزاع و درگیری ایجاد می‌کند. اهداف خوب یا سوء رسانه‌ها در انتشار اخبار می‌تواند دستیابی به حقیقت یا پنهان ماندن آن را برای مردم رقم بزند.

اخبار برگزیده شبستان