خبرگزاری شبستان

چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸

الأربعاء ١٩ ذو الحجّة ١٤٤٠

Wednesday, August 21, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اندیشه - سبک زندگی زمان :   ۱۳۹۸/۴/۳۱ - ۱۴:۱۴ شناسه خبر : ۸۱۲۹۸۲
آیت‌الله اعرافی:
حضور ایران، جبهه داعشیسم را به عقب راند/ادیان آسمانی فلسفه مشترک دارند
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان‌اینکه ادیان آسمانی و الهی دارای فلسفه و کلام مشترک هستند، گفت: حضور ایران بود که جبهه داعشیسم را به عقب راند، دکترین ما انتخابات آزاد میان همه فلسطینیان در همه عالم است

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، همایش «تحریم در تقابل با صلح جهانی از نگاه ادیان» امروز (دوشنبه، 31 تیرماه) در حسینیه الزهرای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

 

بنابر این گزارش، آیت الله «علیرضا اعرافی» ضمن ابراز امیدواری از اینکه برگزاری این همایش گامی در جهت تعامل میان‌مذهبی در ایران، منطقه و جهان باشد، اظهار کرد: ما معتقدیم که رنگین کمان ادیان و مذاهب بر اساس یک اصول مشترک در حوزه‌های فلسفی، حقوقی و ارزشی و فقهی می توانند جبهه مشترکی در جهان داشته باشند.

 

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور ادامه داد: ما آن منطق نسبیت گرای مطلق که تعاملات فرهنگی، اجتماعی و حقوقی آن تابعی از فرهنگ های گوناگون است را نمی پذیریم، با آنکه از حقانیت اسلام سخن می گوییم اما معتقد هستیم که نسبیت گرایی مطلق، منطق درست فسلفی ندارد.

 

وی در ادامه تصریح کرد: اگر نسبیت گرایی مطلق را بپذیریم آنگاه راه برای تفاهم اصولی پیدا نمی شود، تفاهم یک بار بر اساس پُست مدرنیسم و یک بار بر اساس منطق عقلی مشترک پدیدار می شود، آنچه در پست مدرنیسم مبنای گفتگو قرار می گیرد، عمدتا مبتنی بر نگاه نسبیت گرا است و در این نگرش گفتگو منطقی برای تعامل، زودگذر است.

 

آیت الله اعرافی اظهار کرد: اما در منطق دوم گفتگو بر مبنای مشترکات عقلی، منطقی و انسانی است و در این منطق است که عمیق می شود، ما معتقدیم نظامات معرفتی، سیاسی و اقتصادی تابعی از فرهنگ های متفاوت نیست بلکه آبشخورهای اصلی عقلی است که همه بشر می توانند دور آن جمع شوند و این منطق فلسفی عقلی ما است.

 

این عضو فقهای شورای نگهبان گفت: مسئله دیگر اینکه گفتگوی دینی و ادیانی داریم که معتقدیم ادیان آسمانی و الهی دارای فلسفه و کلام مشترک هستند و همچنین فقه و حقوق مشترک. و این خود سبب پیشرفت گفتگوهای دینی می شود اما سطح سوم، مذاهب است که ما معتقدیم می توان میان آنها تعامل و ارتباط برقرار کرد. بنابراین ما در سه سطح گفتگوی دینی و مذهبی و نه به عنوان تعارف، بر این باور هستیم که می شود گفتگو داشت و آن را به عنوان مولفه ریشه دار در حقیقت، می شناسیم.

 

وی با اشاره به بحث تحریم ها تصریح کرد: اگرچه تحریم در شرایطی می تواند در برابر ظلم و ستم مشروع باشد اما متاسفانه آنچه در قرون اخیر درباره تحریم از سوی قدرت های استکباری شاهده بوده ایم، پرونده ای نفرت انگیز دارد و به کار بردن ابزار تحریم برای ظلم و ستم و محدودیت برابر مستضعفان عالم بوده و کمر ملت های مستضعف را شکسته است و حتی در مواردی تحریم در کنار اشغال و جنگ به نتیجه رسیده است.

 

این عضور شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: تحریمی که امروز شاهد آن هستیم، تحریم ظالمانه ای است که به سردمداری آمریکا و برخی قدرت های وابسته انجام شده، امروز آمریکا دولتی اشغالگر است و اشغال های غیرمنطقی بر حقوق بین الملل ایجاد کرده است. زنجیره تحریم های آمریکا نسبت به قدرت های مظلوم دیده می شود اما در این زنجیره تحریم ایران چند نکته حساس دارد.

 

وی ادامه داد: درباره تحریم ایران چند سطح از عدم مشروعیت را شاهدیم، ما همواره در مقابله با توسعه سلاح های کشتار جمعی پیشتاز و نیز مقابل تروریسم در منطقه بوده ایم، حضور ایران بود که جبهه داعشیسم را به عقب راند، دکترین ما انتخابات آزاد میان همه فلسطینیان در همه عالم است. همچنین، تحریم طیف وسیعی از نیازهای ویژه و ضروروی یک ملت را هدف گرفته است و این در شرایطی است که خود تعهد داده اند و هنوز امضایشان خشک نشده است!

 

آیت الله اعرافی تاکید کرد: علاوه بر این، تحریم به سوی مقدسات ادیان آمده و شخصیتی همچون مقام معظم رهبری را به میان آورده اند، که این اوج رذالت است. ایشان نماد اقتدار، عزت و شکوه مستضعفان عالم و مذاهب اسلامی و مقاومت برابر اشغال و ترور است. مسئله دیگر نگاه بلند و راهبردی رهبری و احاطه ایشان بر نگرش نسبت به آینده و شناخت حوادث است، که بسیار شگفت انگیز است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: زنجیره تحریم ها به طور خاص به سمت ایران می آید و این خلاف قوانین بین المللی است، ما مقام معظم رهبری را نماد مقاومت مستضعفان و مسلمانان می دانیم. اولین بار است که ایران بعد از چند قرن روی پای خود ایستاده و ایرانی افتخار می کند که بدون فرمان از بیرون مقدرات خود را تامین می کند. راه ما، راه مقاومت حکیمانه و شجاعانه و ایستادگی و همبستگی است. این اقتدار ایران پشتوانه محرومان و مستضعفان خواهد بود.

 

پایان پیام/248

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

حجت‌الاسلام پناهیان تشریح کرد

تفاوت‌های حکومت ولایی با دموکراسی

یک استاد حوزه با بیان‌اینکه بازگو کردن شیوه حکمرانی امیرمومنان امام علی(ع) بسیاری از مردم عالم را به مذهب شیعه جذب می‌کند، گفت: در حکومت‌های دموکراسی، زالوصفتان اما در حکومت ولایی، پابرهنگان در راس قدرت هستند.

اخبار برگزیده شبستان