خبرگزاری شبستان

چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸

الأربعاء ١٩ ذو الحجّة ١٤٤٠

Wednesday, August 21, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - تئاتر و هنرهای تجسمی زمان :   ۱۳۹۸/۴/۳۰ - ۱۵:۱۳ شناسه خبر : ۸۱۲۶۲۴
حمیدرضا اردلان:
گوش جامعه خراب شده است/ مسئولان اندکی موسیقی مقامی گوش داده اند
عضو هیئت داوران بخش نواحی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی با بیان این که یکی از کارکردهای جشنواره جوان تعمیر گوش هاست،گفت: و قتی گوش جامعه خراب شود چه انتظاری از آن می توان داشت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست خبری سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان پیش از ظهر امروز یکشنبه ۳۰ تیر با حضور هومان اسعدی، دبیر جشنواره، علی ثابت‌نیا، مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، حسین علیزاده، حمیدرضا اردلان و مهرداد پاکباز از اعضای هیأت داوران در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. 

در این نشست «حمیدرضا اردلان» با اشاره به افزایش تعداد نوازندگان زن در بخش نواحی جشنواره موسیقی جوان گفت: بیشتر نوازندگان موسیقی نواحی ایران مردها بودند و زن ها کمتر در امر نواختن و خواندن شرکت داشتند؛ هرچه دوره های جشنواره موسیقی جوان بیشتر می شود، تعداد نوازندگان زن در جشنواره بالا می رود. امسال در بخش نواحی مردها هفت برابر شرکت کردند، چه کسانی که کار فرستاند و چه کسانی که انتخاب شدند،  نکته حائز اهمیت این است که زن ها در نواختن مقام ها دقت بیشتری دارند.

 

عضو هیئت داوران بخش نواحی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی با اشاره به موضوع تبادل در جشنواره موسیقی جوان اظهار کرد: جامعه و فرهنگ نیازمند مبادله است؛ شما تصور کنید از سراسر ایران صدها نوازنده با فرهنگ های مختلف در کنار هم قرار می گیرند، مبادله فرهنگی می کنند، یکسونگری تلویزیون مبادله را مختل می کند، فرهنگی که مبادله ندارد افول می کند، جشنواره جوان بستری است که ناب ترین مبادلات در حوزه فرهنگ در آن اتفاق بیفتد، این جشنواره سبب می شود سازهای قدیمی احیا شود و عیاری برای نوازندگانی که  از شهرستان ها به تهران می آیند و بهترین داوران آنها را داوری می کنند پیدا شود .

 

این پژوهشگر موسیقی خاطر نشان کرد: در جامعه یک جور چپاول باب شده است چرا این گونه شده است؟ چرا مدیری به سرمایه های کشور رحم نمی کند؟ چون موسیقی مقامی نشنیده است و حق و باطل نمی داند. همه موسیقی های مقامی با ذکر و سلام شروع می شود و بعد داستانی را روایت می کند و محتوای داستان  امر اخلاقی است و مردم را به صفا و راستگویی دعوت می کند. در کشور ما مسئولان چند سالی است که یک موسیقی مقامی نشنیده اند و قتی گوش خراب شود چه انتظاری از جامعه دارید، جشنواره جوان یکی از کارکردهایش تعمیر گوش ها هست.

 

 

حمیدرضا اردلان درباره آیین های موسیقیایی گفت: در دوران قدیم همه چیز یک آیین داشته است از ازدواج، مرگ و زاد و ولد، از دوره های جدید آیین ها کم کم تفکیک می شوند و پدیده هایی ظهور می کنند. در موسیقی نواحی ما نمی توانیم بگوییم موسیقی است و این مناسکی دارد که در خانقاه اجرا می شود و وعظ و سماع است و یا در عروسی اجرا می شود یا در مناسک دیگر، حتی کار کردن آواهایی دارد که به آن موسیقی کار آوا می گویند. موسیقی نواحی ایران امر کل گرا است که در آن همه آداب و رسوم وجود دارد. واژه آیین و آینه یک ریشه است، آیین تصویر حیات یک ملت است.

پایان پیام/32

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

رییس هیئت مدیره صنف انیمیشن:

مدارس خصوصی انیمیشن در غیاب دانشگاه ها فعالانه تر عمل کنند

سحر خیز گفت: زمان آن رسیده است که انیمیشن در کشور ما همانند سایر کشورها در بخش های مختلف مطرح شود و فقط محدود به کارگردانی نباشد.

اخبار برگزیده شبستان