خبرگزاری شبستان

دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۸

الاثنين ١٩ ذو القعدة ١٤٤٠

Monday, July 22, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : قم - زمان :   ۱۳۹۸/۴/۲۳ - ۱۷:۱۷ شناسه خبر : ۸۰۹۳۶۱
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران:
روشن کردن فهم غلط از حدیث از اقدامات امام رضا(ع) بود
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: روشن کردن فهم غلط از حدیث از اقدامات امام رضا(ع) بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام «محمد علی مهدوی راد» در سومین همایش علمی «سیره امام رضا(ع)؛ آموزه ها و کارکردها» که امروز(یکشنبه 23 تیرماه) در موسسه آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: فقه پس از پیامبر اکرم(ص) با تحولاتی روبرو شد که عالمان اهل سنت برای فقه و دین شناسی پس از پیامبر دو عنوان مکتب اجتهاد و نص را بکار بردند.


عضو هیأت علمی دانشگاه تهران افزود: آنها لیدر مکتب اجتهاد را خلیفه دوم و لیدر مکتب نص را امام علی(ع) قلمداد می کنند و اعتقاد دارند که وزنه اولیه سنگینتر است.


وی تصریح کرد: آیت الله مرحوم عبدالهادی فضلی در کتاب «تاریخ التشیع الاسلامی» گفته است که پس از پیامبر دو مکتب وجود داشت که هر دوی آنها اجتهاد بود که امام علی(ع) و شیعیان در چارچوب نص اجتهاد می کردند.


مهدوی راد اظهار داشت: جریان اهل بیت(ع) بر خلاف جریان دیگر بر اساس نص قرآن استوار است. اجتهادی که بر اساس اجتهاد شخصی و سوء استفاده باشد مورد نکوهش ائمه(ع) قرار دارد.


وی ادامه داد: در مساله حجیت ظاهر قرآن نیز جریان روایات مجعول و ساختگی در برابر حقیقت آن دوران وجود دارد. در قرآن یک راهبردی وجود دارد که برای آینده امت اسلام دو دایره اهل بیت(ع) و بنی امیه کشیده که آیه تطهیر برای اهل بیت(ع) است.


عضو هیأت علمی دانشگاه تهران افزود: جریانی که تأکید می کند در کنار قرآن باید یک مفسر امین باشد که اهل بیت(ع) هستند از خود قرآن شروع شده و تا سنت پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) ادامه یافته است.


وی خاطرنشان ساخت: اختلاف الحدیث در منابع از مسائلی که امام رضا(ع) بیش از سایر ائمه با آن روبرو بوده است. روایت های بسیار گویا و قابل توجهی از امام رضا در این باره وجود دارد.


مهدوی راد تأکید کرد که روشن کردن فهم غلط در بستر فهم حدیث برای رفع تعارض و اختلاف از کارهایی است که امام رضا(ع) انجام داده اند.

پایان پیام/549

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور عنوان کرد

فقه سلامت و پزشکی در سطح اجتهاد حوزه دنبال می‌ شود/ بیش از ۵۰ کتاب در حوزه فقه به سلامت پرداخته است

آیت الله اعرافی گفت: در حال حاضر در حوزه فقه سلامت، بهداشت و درمان داشته ‌های علمی مختلفی ارائه شده است و بیش از ۵۰ کتاب مختلف در حوزه فقه به زوایایی از سلامت پرداخته شده است.

اخبار برگزیده شبستان