خبرگزاری شبستان

دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۸

الاثنين ١٩ ذو القعدة ١٤٤٠

Monday, July 22, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : قم - زمان :   ۱۳۹۸/۴/۲۳ - ۱۷:۱۶ شناسه خبر : ۸۰۹۳۶۰
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی:
همه معارف امام رضا(ع) حکمت است
حجت الاسلام خسروپناه گفت: همه معارف امام رضا(ع) حکمت است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام «خسروپناه» در سومین همایش علمی «سیره امام رضا(ع)؛ آموزه ها و کارکردها» که امروز(یکشنبه 23 تیرماه) در موسسه آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: بحث حکمت و نسبت آن با معارف رضوی از بحث های مهمی است که اگر از منظر تعریف و تلقی ما از حکمت به معارف رضوی بپردازیم، دستاوردهای ارزشمندی نصیب ما خواهد شد.


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی افزود: علاوه بر تقویت معارف اسلامی می تواند تکاملی در زمینه فلسفه اسلامی پدید آورد. فلسفه اسلامی از یونان و روم و ایران باستان وارد جهان اسلام شد و فلاسفه ای مثل ابن سینا و سهروردی با نگاه گزینشی و تحولی، حکمت مشا و اشراق را تاسیس کردند.


وی تصریح کرد:  پس از فارابی نوبت به ملاصدرا رسید که نظام حکمت متعالیه را تاسیس کرد. اگر تبیینی از حکمت قرآنی کنیم و ببینیم در قرآن چه تعریفی از حکمت داشته باشیم و سپس به سیره رضوی بپردازیم، ساختار مباحث کلامی و فلسفه ما تغییر خواهد کرد.


خسروپناه با اشاره به اینکه حکمت در متون دینی ما بسیاری آمده است، اظهار داشت: حکمت 21 بار در قرآن بکار رفته است. حکمت در روایت ها نیز به معنای عقل و فهم تعبیر کرده اند و می توان گفت که حکمت در قرآن و روایت ما عبارت است از مجموعه معارف عقلانی که منتهی به عمل صالح شود.


وی ادامه داد: حکمت، بینش و منش و کنش خاصی و دانشی است که انسان را به تعبد و عمل صالح سوق دهد. حکمت قرآنی و روایی نیز جنبه نظری و معرفتی و عملی دارد.


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد که همه معارف امام رضا(ع) حکمت است و می توان از حکمت های ایشان بهره گرفت چرا که ایشان حکیم آل محمد(ص) به شمار می آیند.


وی با اشاره به اعتراف مامون به حکمت امام رضا(ع) خاطرنشان ساخت: امام رضا(ع) معارف حکیمانه فراوانی مطرح کردند. ایشان نگاه ویژه ای به مساله عقل داشتند و اگر یک بحث ویژه ای درباره عقل انجام گیرد، نتایج بسیار جالبی خواهد داشت و نگاه ما را به فلسفه تغییر می دهد.


خسروپناه گفت: ما باید در کسب حدیث صحیح و غیرجعلی دقت داشته باشیم چرا که روایت های فراوانی مورد تحریف و جعل دشمنان قرار گرفته است و امام رضا(ع) نیز نسبت به این روایت ها هشدار داده اند.


وی از غلو و دشنام به عنوان دو پیامد جعل روایت ها یاد کرد و افزود: غلو سبب می شود که غیرشیعیان به مقام اهل بیت(ع) واقف نشوند و زمانی که دشمنان شیعیان علیه مقدسات خود را می بینند به این خاندان دشمنان می دهند.


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در بخش پایانی سخنان خود گفت: ولایت شناسی و سبک زندگی امام رضا(ع) کاملا حکیمانه است و حکمت ایشان از خداشناسی تا عرصه سبک زندگی شناسی ادامه می یابد که باید در دوران کنونی مورد توجه قرار گیرد.

پایان پیام/549

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور عنوان کرد

فقه سلامت و پزشکی در سطح اجتهاد حوزه دنبال می‌ شود/ بیش از ۵۰ کتاب در حوزه فقه به سلامت پرداخته است

آیت الله اعرافی گفت: در حال حاضر در حوزه فقه سلامت، بهداشت و درمان داشته ‌های علمی مختلفی ارائه شده است و بیش از ۵۰ کتاب مختلف در حوزه فقه به زوایایی از سلامت پرداخته شده است.

اخبار برگزیده شبستان