خبرگزاری شبستان

سه شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۸

الثلاثاء ٢٢ صفر ١٤٤١

Tuesday, October 22, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - تئاتر و هنرهای تجسمی زمان :   ۱۳۹۸/۴/۲۳ - ۱۱:۵۶ شناسه خبر : ۸۰۸۹۰۳
«آموزش هنر به کودکان» در گفتگو با بهناز جلالی
آموزش نقاشی در مدارس تفریحی است
یک هنرمند نقاش با بیان اینکه در ایران هیچ گاه سیستم آموزش حرفه ای نقاشی نداشته ایم ، گفت: همیشه در مدارس به صورت تفریحی به نقاشی نگاه می شود.

خبرگزاری شبستان-سرویس فرهنگی؛ لیلا ضامنی: شاید بتوان گفت نقاشی برای کودکان نقش زبان را ایفا می کند و می تواند وسیله ای برای  انتقال پیام به محیط پیرامون و والدین خود باشد  اغلب کودکان با نقاشی دنیای درونی خویش را آشکار می کنند و از طریق تصاویری که می کشند می توان به دنیای درونی آنها راه یافت؛ برای همین کشف استعداد کودک در به تصویر کشیدن خود و دنیای اطرافش نمی تواند تنها به صورت بداهه باشد باید کودک آموزش ببینید و این آموزش به کشف خلاقیت در وی کمک خواهد کرد اینکه چه آموزشی ببیند و این آموزش در کجا و توسط چه کسانی به وی داده شود امر مهمی است، سیستم آموزش ما کمتر برای پرورش استعداد های هنری کودکان برنامه ریزی کرده است؛ در برنامه های درسی آموزشی تنها یک  ساعت در هفته  به زنگ هنر اختصاص داده شده است و این ساعت را هم مربیانی پر می کنند که در هنر تخصصصی ندارند و شاید معلم درس دیگری باشند که در ساعت بیکاری به کلاس هنر می آید آیا در این وضعیت کودک می تواند آموزش لازم را ببیند و مهارت هایی را یاد بگیرد؟ خیر فارغ از نظام رسمی اموزشی کلاس های هنری وضعیت متفاوتی دارند بسته به دسترسی مالی خانواده ها و سطح اقتصادی آنها کودکان خود را در کنار آموزش های رسمی که در مدارس می بینند به کلاس های هنری می فرستند که همین کلاس ها درسرنوشت هنری آنها و کشف استعدادهایشان تاثیر دارند البته نباید این را از نظر دور داشت که در مدارس غیر انتفاعی به هنر بیش از آنچه در مدارس دولتی است توجه می شود؛آموزش هنر به کودکان و کشف خلاقیت آنها را با «بهناز جلالی»  هنرمند نقاش به گفتگو نشسته ایم که در زیر می آید:

 

با توجه به اینکه در کشورهای غربی ابزار را به کودک می دهند و کودک شروع به طراحی یا... می کند در حالیکه در کشورهایی مثل چین ساختار به گونه ای است که معلم دست کودک را می گیرد و آموزش می دهد؛ سیستم آموزش هنر به کودکان در کشور چگونه است؟

متاسفانه ما در ایران هیچوقت سیستم آموزش صحیحی برای نقاشی نداشتیم چون همیشه در مدارس به صورت تفریحی به نقاشی نگاه می شود، خوب به یاد دارم  معلم جغرافیای ما زنگ های هنر به کلاس ما می آمد و از روی مدل  نقاشی به ما یاد می داد. خوشبختانه چند سالی است در مدارس می بینیم که از تحصیل کرده های رشته نقاشی برای آموزش کودکان استفاده می کنند ولی بازهم به جنبه خلاقیت کمتر اهمیت داده می شود؛  تنها مدارس نیستند والدین دانش آموز و یا کودک هم انتظار دارند کودکان چیزی را بکشند که از نظر آنها پذیرفته شده باشد و تداخل این سیستم آموزشی و انتظارات والدین ترکیب خوبی رو بوجود نمی آورد.

 

آیا نظام آموزشی ما می تواند منجر به خلاقیت هنری در کودکان شود؟

اگر به شیوه قدیم پیش برویم خیر؛ چون کودکان تا ۶ سالگی خلاق ترین هستند و وقتی شروع به آموزش دیدن می کنند خلاقیت از بین می رود و جای آن را کپی کاری و رنگ کردن در داخل کتابهای مخصوص می گیرد؛حتی تاکید می کنند که از اطراف آن بیرون نزند و تمیز باشد و اینجا مرگ خلاقیت است و رفتن در کلیشه و کودک وقتی کمی بزرگتر شد دیگر نقاشی نمی کشد. باید از همان اول با آموزش درست و نشان دادن آثار بزرگان...و با بازی و آزاد گذاشتن و فقط راهنمایی کردن این راه را شروع کرد.

 

در آموزش بویژه هنر نقاشی در کودکان پرسپکتیو مسئله مهمی است،آیا باید به کودک پرسپکتیو یاد داد یا نه؟

خیر آشنا کردن کودکان در ابتدای آموزش با اصول طراحی و مبانی و همینطور پرسپکتیو فقط باعث می شود کودکان گمراه می شوند و شاید ذوق و خلاقیت خود را از دست بدهند؛ باید این آموزش بعد از کار کردن با رنگ و بازی های هنری صورت گیرد یعنی زمانی که خود فرد به پرسپکتیو احساس نیاز پیدا کند.

 

آشنایی کودکان با محیط های هنری چقدر می تواند در پرورش هنری آنها تاثیر گذار باشد؟

آشنایی کودک با محیط های هنری بسیار بسیار تاثیر گذار است، در اروپا کودکان ۳ ساله و ۴ ساله رو در موزه های بزرگ می بینیم که در حال آشنایی با هنر هستند؛ متاسفانه ما در ایران فرهنگ گالری گردی و موزه را در مورد کودکان نداریم اما می بینیم کودکانی که  در خانواده های هنری بزرگ شده اند  و با محیط هنری آشنا هستد خلاق تر هستند.

 

آیا بردن کودکان به گالری های هنری می تواند در نگاه کودکان به زندگی  و هنر تاثیر گذار باشد؟

بله، اگر والدین فرصتی پیدا کنند و کودکان رو به گالری ها ببرند بسیار خوب است اما باید به یک نکته توجه کرد و آن هم سئوال هایی است که کودکان در رابطه با کارها یا فضای هنری می پرسند، اگر والدین سواد جوابگویی به کودکان را نداشته باشند  آنها رو گمراه تر می کنند و راه اشتباهی را  طی خواهند کرد، در این مواقع والدین در صورت عدم توانایی در پاسخگویی می توانند از مدیران گالری کمک بگیرند تا آنها پاسخ بدهند .

 

آیا منعی برای بردن کودکان به گالری ها وجود دارد، اگر مواردی هست ذکر کنید ؟

منعی وجود ندارد؛ ولی گالری داران و هنرمندان خیلی هم از وجود کودکان در گالری ها استقبال نمی کنند.

پایان پیام/32

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

با نگاهی به آثار کمدی سعید سهیلی

ماجراهای فیلمساز همیشه معترض به «ژن خوب»

سعید سهیلی که با ساخت «گشت ارشاد» به الگویی تازه برای بیان دغدغه های خود دست یافت، پس از آن و به خصوص در «ژن خوک» کوشیده این تجربه را بسط دهد.

اخبار برگزیده شبستان