خبرگزاری شبستان

دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸

الاثنين ١٧ ذو الحجّة ١٤٤٠

Monday, August 19, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اندیشه - سبک زندگی زمان :   ۱۳۹۸/۴/۲۰ - ۰۹:۳۹ شناسه خبر : ۸۰۷۶۷۳
یک عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان:
حج منفعت‌طلبی جمعی را به مسلمین یاد می‌دهد/وحدت؛ آرمان دست‌یافتنی حجاج
عباسی‌مقدم با بیان‌اینکه حج آرمان وحدت را تا حد مطلوبی محقق می‌کند، گفت: ایام حج منفعت‌طلبی جمعی را به مسلمین یاد می‌دهد. یکی از مهمترین پیام‌های بیانیه گام دوم همین است که ندای مقاومت در جهان پخش شود.

«مصطفی عباسی مقدم» در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، با بیان اینکه حج یکی از مهمترین مناسک اسلامی است که از زوایای مختلفی می توان آن را بررسی کرد، اظهار کرد: از منظر عبادی همه مسلمانان حاضر در سرزمین وحی برای عبادت خداوند در یک مکان جمع شده و همه با یک هدف گرد هم آمده اند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان ادامه داد: در ایام حج توجه مسلمانان به یکدیگر و سرنوشت شان اهمیت دارد، یعنی بر خلاف سایر عبادات که عموما جنبه فردی دارد حج یک عبادت جمعی است، از سوی دیگر قرآن کریم می فرماید: «وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى وَعَهِدْنَا إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَنْ طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ» (و بخاطر بياوريد هنگامي را كه خانه كعبه را محل بازگشت و مركز امن و امان براي مردم قرار داديم (و براي تجديد همين خاطره) از مقام ابراهيم نماز گاهي براي خود انتخاب كنيد، و ما به ابراهيم و اسماعيل امر كرديم كه خانه مرا براي طواف كنندگان و مجاوران و ركوع كنندگان و سجده كنندگان پاك و پاكيزه كنيد).

 

عباسی مقدم تصریح کرد: حج تنها عبادتی است که تا این حد جنبه اجتماعی و جمعی دارد. الفاظی که در قرآن آمده موید این مساله است، اینکه مسلمین از تمام جهان برای عبادت خداوند در یک سرزمین جمع می شوند و به یکدیگر منفعت می رسانند، منفعت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در ایام کنگره عظیم حج دیده می شود.

 

وی افزود: روش و منش این جماعت عظیم، واحد است، همه به یک سمت و سو می روند و در حرم امن الهی برای یک خدای واحد عبادت می کنند، وقتی این ترکیب را در نظر می گیریم خواهیم دید که حج چه قدر با آن هدف وحدت و استراتژی که برای ایجاد آن در میان مسلمین ایجاد می شود، تناسب دارد.

 

مشاور پژوهش معاونت قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: برای مثال طواف یا سنگ زدن به شیطان نمودی از ایستادگی در مقابل نفس و دوری از اختلاف است، شیطان مظهر اختلاف و عداوت است و از ایجاد وحدت میان مسلمین جلوگیری می کند، رمی جمرات در واقع نفی شیطان است.

 

این پژوهشگر قرآنی تاکید کرد: در طواف همه دور خانه خداوند می چرخیم تا آن عشق و محبت حول محور حرم امن الهی محقق شود، بنابراین از یک طرف عشق ورزی، گشتن دور کعبه نهایت دلدادگی و محبت است، یعنی به عنوان عامل تقویت و سمبل توحید است.

 

وی ابراز کرد: عمل دیگر برائت است، یعنی اجازه ندهیم آن شیاطینی که از جنس بشر هستند مانع توحید و یکپارچگی ما شوند، پس هم رمی جمرات می رویم تا مقابل شیطان نفس بایستیم و هم شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسراییل سر می دهیم تا جلوی کسانی که مانع وحدت هستند ایستاده و برائت خود را اعلام کنیم.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان تاکید کرد: اگر مسلمانان این واجب الهی را با این نگرش بفهمند و به آن باور داشته باشند، به سادگی بسیاری از مشکلات شان حل می شود در سایه تفاهم، همفکری و دوستی و بسیاری از مصایب شان حل خواهد شد. حج فقط گشتن دور کعبه نیست، از خود گذشتن و به فکر هم کیش بودن است.

 

وی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به اینکه انسان ها همواره منفعت طلبی های ذاتی هم دارند، ابراز کرد: اما حج منفعت طلبی جمعی را به مسلمین یاد می دهد. یکی از مهمترین پیام های بیانیه گام دوم همین مساله است که ندای مقاومت در جهان پخش شود به ویژه در میان مسلمین، حال ایام حج فرصت مناسبی است که میل ذاتی مردم مسلمان نسبت به یک مانیفست اثرگذار در حوزه زندگی و اندیشه متبلور شود. این مساله که به صورت خودجوش و هدفمند به فکر حل مسایل و مشکلات دیگر مسلمانان باشیم.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: حرکت مقاومت در کشورهای اسلامی تبلور گام دوم انقلاب است و ایام حج فرصتی مناسب تا مردم بتوانند در مورد این اندیشه ها با یکدیگر گفت وگو کنند.

 

پایان پیام/248

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

یک سیره‌پژوه بیان کرد

ولایت فقیه؛ تداوم نظریه غدیر/ غدیر پیام‌آور مبارزه با افراطی‌گری و انسان‌کُشی است

حجت‌الاسلام سالار با بیان‌اینکه غدیر یک فرهنگ جهانی است، گفت: این عید پیام‌آور ظلم‌ستیزی و مبارزه با افراطی‌گری، انسان‌کُشی و جنایت است. لذا باید درباره غدیر فرهنگ‌سازی کنیم و آن را همچون عید نوروز مهم دانسته و بزرگ بداریم.

اخبار برگزیده شبستان